2016-12-20, 20:45
Medlem
FranzMarcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillHicksHOLLOGRAM
De blir som tur är mindre planerat. Har vi bild på äcklet?
Bild på vem? Gärningsmannen är ju inte gripen.
Senast redigerad av FranzMarc 2016-12-20 kl. 20:47.
Citera
2016-12-20, 20:46
Medlem
Enl. Aftonbladet

"IS tar ikväll på sig dådet i Berlin och hävdar genom sin propagandacentral att attentatsmännen är "soldater från Islamiska staten"."

Männen? Är det AB som översatt som krattor igen eller sade IS verkligen männen?

(Det är användadet av plural jag syftar på - inte att de felaktigt benämner dessa fega små kräk som "män")
Citera
2016-12-20, 20:48
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det handlar inte om vad du egentligen tror, utan det handlar om vad du hoppas ha hänt... Du sitter och gråtrunkar och sjunger kumbaja i din falska förhoppning över att detta skall vara ett olycks- och/eller sjukdomsfall - du vill så oerhört gärna att dina muslimska fränder skall få gå friade genom detta... Om du skulle sätta en %-sats på sannolikheten för eller emot ett terrordåd - hur skulle dessa siffror se ut?

Jag anser att det är mer troligt att terroristerna varit minst två (troligtvis två) för att säkerställa att de verkligen skulle kunna kapa en lastbil - chaufförerna brukar ju inte vara några kärringar, precis...

Nu när dessutom IS (via en officiell kanal enligt uppgift) tagit på sig det så...tja sannolikheten för terrordåd är nog 90-95 procent, utifrån det lilla jag vet i alla fall.

Hopas och hoppas vet jag inte, känns som inte helt rätt ordval, men visst oroas jag mer över ett terrordåd med många döda än en trafikolycka med lika många döda, ja. Men nu verkar det som sagt röra sig om ett terrordåd.

Spelar dock mindre roll för diskussionen vad du eller jag "hoppas", så jag struntar i att fråga dig vad du har förhoppningar.
Citera
2016-12-20, 20:49
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
En av anledningarna är troligen att dom inte visste eller ens vem som utfört eller varit med och planerat dådet.

Det vore knappast det första dådet som utförs av en sympatisör till just IS? Man kan ju haft kontakt i efterhand, det sägs att internet kan användas till liknande kontakter.
Så är det väl antagligen. Det är inte IS som planerat dådet, utan det har utförts av en frilansande terrorist. Efter dådet ringde denne till IS och talade om vad han gjort, och efter att ha dubbelkollat saken tar IS på sig dådet i massmedia.
Citera
2016-12-20, 20:50
Medlem
Condottieris avatar
DN-juden Winiarski konstaterar det uppenbara, nämligen att IS straffar Europa för sina nederlag i Mellanöstern. http://www.dn.se/nyheter/varlden/michael-winiarski-nu-tar-islamisterna-till-en-ny-taktik-nar-kalifatet-i-syrien-verkar-vara-ett-proje kt-utan-framtid/ Så länge den europeiska människan accepterar den politik som syftar till sin egen undergång får hon naturligtvis också skylla sig själv att incidenter av det här slaget inträffar. Ingenting tyder på att det arroganta och giriga avskum som utgör överheten med äcklet Angela Merkel i spetsen på sikt kommer att byta politisk uppfattning och upphör att driva Europa mot avgrunden. Det måste avlägsnas om Europa ska ha en framtid.
Senast redigerad av Condottieri 2016-12-20 kl. 20:57.
Citera
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalfRunar
Enl. Aftonbladet

"IS tar ikväll på sig dådet i Berlin och hävdar genom sin propagandacentral att attentatsmännen är "soldater från Islamiska staten"."

(Det är användadet av plural jag syftar på - inte att de felaktigt benämner dessa fega små kräk som "män")

Aftonbladet översätter kasst.
Enligt Washington times så skrev Is
soldier of the Islamic State’
Citera
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Enl. Aftonbladet

De kan mycket väl ha sagt männen. Eller så är det en språkförbistring.

Man får dock har i åtanke att de lär vilja lägga ut villospår
Citera
2016-12-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Redan när jag ställde frågan trodde jag på terrorbrott (läs mina inlägg).

Men ärligt talat så har jag inte följt detta så noga, och därför ställde jag frågan. Stämmer det att man inte funnit vapen så stärker ju också det misstankarna om än annan GM än chauffören.

Det vore ett heltidsjobb att läsa dina inlägg..

Frågan är hur man vet att inget vapen har funnits på plats.

Jag tolkar iaf det som att uppgiften om att den polske chauffören som uppges ha blivit mördad, verkligen är just officiell.

Jag tror det är rätt svårt att backa kedjan i det fallet och om någon rättvisa ska till så kan det vara smakfullt att fria ett oskyldigt offer och dess familj såhär i juletider men vem vet? Merkel kanske känner sig obekväm och tysken har överraskat förr.
Citera
2016-12-20, 20:51
Medlem
Citat:
Enl. Aftonbladet

Felöversatt av AB.

IS talar om en GM:

Citat:
Islamic State claimed responsibility for an attack in which a truck ploughed into crowds in a Christmas market and killed 12 people.

"The executor of the operation.. in Berlin is a soldier of the Islamic state and he executed the operation in response to calls to target nationals of the coalition countries," the militant group's AMAQ news agency said on Tuesday.
http://uk.reuters.com/article/uk-germany-truck-islamicstate-idUKKBN1492FZ?il=0
Citera
2016-12-20, 20:52
Medlem
Sqrbankens avatar
Otäck utveckling. Gärningsmannen(männen) är på fri fot och sannolikheten för en till stöt i dagarna är möjligt. I livet finns för dessa barbarer inga 27 oskulder att knulla...
Citera
2016-12-20, 20:54
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Felöversatt av AB.

IS talar om en GM:

http://uk.reuters.com/article/uk-germany-truck-islamicstate-idUKKBN1492FZ?il=0
Ny strategi? Live to fight another day. Börjar det bli ont om frivilliga martyrer?
Citera
2016-12-20, 20:54
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Redan när jag ställde frågan trodde jag på terrorbrott (läs mina inlägg).
Jaså? Det var ju det första inlägget du skrev i den här tråden. Men nu har IS tagit på sig dådet så vi kan strunta i dina försök att få det till något annat än vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in