2016-12-20, 23:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Ehh vilken sten bor du under?
Kapningar av lastbilar och personbilar har pågått under flera år.
Du har en heldrös av ägare till stadsjeepar som blivit pistolhotade i sthlm. Samma klientel av GM som i detta dåd, kriminella blattar.
Men det är väl stölder.
Nu ser det ju ut som om terroraktioner kan bli vanligare.

Edit
Och vid stölder är nog chansen större att få behålla livet om man bara lämnar över fordonet.
Senast redigerad av wwr 2016-12-20 kl. 23:18.
Citera
2016-12-20, 23:10
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Hypotesen att åkeriägaren (och nu tydligen hela åkeriet) skulle vara jude är så vitt jag kan se än så länge enbart en FB-faktoid uteslutande baserad på att någon hängt upp sig på det för vissa svenskar kanske chockerande faktumet att en polack råkar bära ett bibliskt förnamn.

Det minst komplicerade scenariot är att sandneg(ern|rerna)/konvertit(en|erna) helt enkelt valde den största lastbil som vederbörande hade tillfälle att stjäla. Har man inte redan gjort det så kollar man förhoppningsvis efter vittnen och övervakningsbilder från rastplatser, speditionsdepåer et c som passar tids- och platsmässigt med GPS-uppgifterna i detta nu.
Om man tillåts diskutera den politiska aspekten här på FB, så är ägaren jude och den mördade lastbilschauffören hans kusin. Det går att utläsa i artiklar, om mitt inlägg "försvinner".
Citera
2016-12-20, 23:20
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Ägaren är uppenbarligen jude och det finns inte särskilt många polska judar (om inte är förintelseförnekare). Ånyo: skillnaden mellan ett hebreiskt namn och nutida judiskt.

Jag har uppenbarligen missat det uppenbara. Vad mer har framkommit, utöver att åkeriägaren har det bibliska och alls icke judiskspecifika förnamnet Ariel? Ariel är inte uteslutande ett "nutida judiskt" namn bara för att det även finns judar som som heter så.

Han har heller inte några typiskt judiska drag:
http://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1482250970/svts/article11630198.svt/alternates/extralarge/ariel-zurawski-jpg

Så vad är uppenbart?

Och nej, vad ADHD-barnen på /pol/ har googlat fram om en Ariel Zurawski gäller, som synes, en annan person:
http://boards.4chan.org/pol/thread/103596800
Edit: arkiverad bild: http://archive.is/P1AfS
Citat:
När det gäller begreppet "sandneger" är det främst semitiska folkslag: araber/judar/etc, sedan indo-arier (iranier), och till viss del turkiska.

Ja? Jag tror att GM är muhammedan, ergo står sandnigger och (tysk) konvertit högt på misstankelistan.
Senast redigerad av S-hund temporär 2016-12-20 kl. 23:27.
Citera
2016-12-20, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är väl stölder.
Nu ser det ju ut som om "terroraktioner" blir vanligare.

Förvisso men polisen har under det senaste året sprängt ett flertal terrorristceller både i Belgien, Frankrike och även Tyskland har jag för mig. Vi vet inget om det kanske är just avslöjandet av lastbilsstölder som ligger bakom det hela.

Jag vet inte hur lätt det är att spåra lastbilar med gods men jag kan tänka mig att den möjligheten har utökats genom åren.
Citera
2016-12-20, 23:27
Medlem
Enl. Expressen:

"IS har enligt AFP släppt en video på en man de påstår är gärningsmannen. Filmen ska ha spelats in före attentatet, och visar hur en person berättar att han ska utföra en operation i Berlin och att han är en "soldat för kalifatet".

http://www.expressen.se/nyheter/naved-23-misstanks-for-attacken-i-berlin/

Är detta bekräftat? Finns det en IS-video på en möjlig gärningsman inspelad innan dådet, som säger att han skall utföra en attack i Berlin så känns det rätt klart att det är IS. Känns lite långsökt att de har en förinspelad video för varje stad som de sedan kan släppa?
Citera
2016-12-20, 23:29
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Förvisso men polisen har under det senaste året sprängt ett flertal terrorristceller både i Belgien, Frankrike och även Tyskland har jag för mig. Vi vet inget om det kanske är just avslöjandet av lastbilsstölder som ligger bakom det hela.

Jag vet inte hur lätt det är att spåra lastbilar med gods men jag kan tänka mig att den möjligheten har utökats genom åren.

Det kan nog bli nya rutiner för lastbilar som avviker från rutten. Jag tror de flesta åkerier har GPS-övervakning.

Och den chaffis som möter en terrorist har nog betydligt sämre odds än den som möter en rånare om chaffisen bara lämnar över bilen till rånaren.

Terroristen vill absolut inte lämna någon levande som kan förvarna om attacken.

Terroristen är också helt iskall inför att ta människoliv. Rånaren vill undvika mord.
Citera
2016-12-20, 23:40
Medlem
Blundettos avatar
Den här är intressant: http://www.expressen.se/tv/nyheter/ar-stockholmarna-oroliga-efter-berlin-kan-handa-vart-som-helst/

Den diskuterar fjolträsks syn på terrorism i Europa i bakvattnet av gårdagens fall. Det är flera som är väldigt relativistiska och menar att det är så orättvist att Berlin får mer uppmärksamhet än andra delar av världen. Det är ingenting mot vad som händer i Aleppo också vidare där baaaaarn sprängs i luften.

Det är uppenbart att många Européer gett upp sin självbevarelsedrift. Nästan så att man vänder blad och går vidare. När blev lika värde att piska sig själv lika hårt som andra blir piskade? Att människovärdet kränks i Mellanöstern innebär inte att man ska rycka på axeln när det kränks i Europa. Den som håller i piskan ska inte bjudas in hursomhelst.

Expressen intervjuade en tysk med samma fatalistiska attityd.

Totala idioter. När eller om fjolträsk drabbas så kommer jag inte springa och ge blod för att hålla dessa idioter vid liv. De kan ringa FN eller något.
Senast redigerad av Blundetto 2016-12-20 kl. 23:43.
Citera
2016-12-20, 23:40
Medlem
Citat:
Men det är väl stölder.
Nu ser det ju ut som om terroraktioner kan bli vanligare.

Edit
Och vid stölder är nog chansen större att få behålla livet om man bara lämnar över fordonet.

Grovt rån* 4-10 års fängelse.
Citera
2016-12-20, 23:44
Medlem
Citat:
Det kan nog bli nya rutiner för lastbilar som avviker från rutten. Jag tror de flesta åkerier har GPS-övervakning.

Och den chaffis som möter en terrorist har nog betydligt sämre odds än den som möter en rånare om chaffisen bara lämnar över bilen till rånaren.

Terroristen vill absolut inte lämna någon levande som kan förvarna om attacken.

Terroristen är också helt iskall inför att ta människoliv. Rånaren vill undvika mord.

Det kan bli vanligare med direkta lastbilskapningar i.st.f stölder för att inte terroristen ska riskera att väcka direkt uppmärksamhet. Föraren tvingas att köra nästan ända fram till tilltänkta platsen, därefter dödas föraren och terroristen tar över.

Vad jag förstår av de tidigaste rapporterna så hade det väl gjorts en del startförsök av fordonet några timmar tidigare. Om det gjorts av terroristen eller av föraren har inte vad jag vet framkommit.
Citera
2016-12-20, 23:47
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Jag var där.

Det hördes inga skott från eldhandvapen. Med sex år i försvarsmakten tycker jag mig kunna avgöra om skott avfyras.

/en minut från att bli påkörd
Nu säger expressen LIVE att chauffören levde tills attacken och försökte ta ratten för att förhindra katastrofen och då blev knivhuggen och sen skjuten när lastbilen stoppade. Så kanske ljuddämpare trots allt användes.
Citera
2016-12-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterst.Krankt
Exakt där går vår skiljelinje, vilken jag iofs tycker jag varit klar med. Utfört av och inspirerat av. Jag ser inspirerat av som ett mycket större hot än utfört av.

Nu är IS terrorstrategi att båda utföra egna planerade dåd, och inspirera till att enskilda individer som är IS-sympatisörer genomför terrorattacker.
IS skiljer sig på så vis från tidigare terrororganisationer, i och med att de även lyckas med att engagera personer som inte finns i dess omedelbara närhet.

Vare sig terrorhandlingarna är utförda eller inspirerade, räknas de som utförda av IS. Det är helt enkelt en ny form av terror.
Om GM i Berlin exempelvis har sänt en video till IS utan att tidigare haft kontakt med organisationen, räknas det som ett IS-dåd. På samma sätt som det skulle göra om han var direkt utsänd från Raqqa.

Tar annars en paus från tråden, då utrymmet för att diskutera tycks vara i snävaste laget.
Citera
2016-12-20, 23:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det kan bli vanligare med direkta lastbilskapningar i.st.f stölder för att inte terroristen ska riskera att väcka direkt uppmärksamhet. Föraren tvingas att köra nästan ända fram till tilltänkta platsen, därefter dödas föraren och terroristen tar över.

Vad jag förstår av de tidigaste rapporterna så hade det väl gjorts en del startförsök av fordonet några timmar tidigare. Om det gjorts av terroristen eller av föraren har inte vad jag vet framkommit.
Ja det är ju en ny variant på 9/11.
Man lär nog försöka ta fram motåtgärder.
Fjärrstyrt startlås/tändning?

(Föraren borde ju ha vetat hur man startar bilen direkt. Så kanske övertagandet skedde tidigare?)
Edit: Ser nu uppgifter om att föraren levde i sent skede. Han kanske tidigare försökt fejka startförsök och försökt lura terroristen att bilen pajat. (Vild teori)
Senast redigerad av wwr 2016-12-21 kl. 00:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in