2016-12-20, 18:50
Medlem
Katten30s avatar
Lastbilen är kapad. Chauffören skjuten i huvudet, polack. Hans fru talade m honom senast kl 16.00 därefter ingen kontakt. Misstänkt person är pakistanier, inga skador på kroppen, inga revor i kläder trots Förarhytten demolerad. Terrordåd? Visst. Förvånas av människors neglect att se vad som sker i världen.
HÄR??? Nej nej DET kan inte hända HÄR i Norden. Ha ha stupid people, ignorant.
Senast redigerad av Katten30 2016-12-20 kl. 18:54.
Citera
2016-12-20, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nu kommer ju info om att lastbilen kört runt marknaden samt vänt och kört in i folkmassan.

Är det någon som vet vad det är för byggnad i bakgrunden där lastbilen stannat? Kyrka?

Det går inte att köra runt själva marknaden, det måste bli Budapesterstr., Nürnbergerstr., Ku-damm, Joachimsthalerstr. upp till antingen Kantstr. eller Hardenbergstr. Alla ovanstående gator är hårt trafikerade i stort sett dygnet runt, så om attentatsmannen körde runt var det antagligen för att det inte gick att bygga upp någon fart första gången, Stau!

Om du menar byggnaden med blått ljus i en glasfasad så är det den protestantiska kyrkan som ersatte den som blev "Gedänktnichkirche".
Citera
2016-12-20, 18:51
Medlem
Jag tror 90 % chans islamister och 10 % något annat typ breivik högerextrema ensam galning raf vänsterextremist eller liknande
Citera
2016-12-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Ser ut som du har rätt i att Ariel är jude:

http://is.4chan.org/pol/1482181807657.jpg

Att det är en judisk chaufför som dödas och kör en lastbil ägt av en judisk åkeri, behöver som du skriver inte vara en tillfällighet. Men, kanske bara en slump.

Troligen bara en slump men området kring den tänkta avlastningsplatsen har beskrivits som en område med hög muslim-täthet. Det är alltså enligt uppgift de krokarna där chauffören glatt fått stanna och vänta på att få lasta av sitt gods.

Kan ju vara en av anledningarna till varför just denna lastbil stals och då öppnar det ju även för att dådet knappast varit väldigt planerat. Vilket fö även den omtalade övningskörningen gör..
Citera
2016-12-20, 18:53
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Tack och lov för att Flashback finns. Har kan man i alla fall läsa lite sundare åsikter än de sedvanliga apologetiska monologerna på MSM av den politiska vänstern, där mörka-krafter/tillsammans-mot-islamofobi/tolerans/men-västvärldens-inblandning-i-mellanöstern-då?/jävla-rasister-snacket profilerar.

Slut OT

Något nytt om dådet? Följer Reuters slaviskt efter nya detaljer (rekommenderas, de är snabba som fan)

http://www.reuters.com/article/us-germany-truck-idUSKBN148287

men än så länge bara samma tjafs. Jag satsar fortfarande mina futtiga kronor på musslorna. Någon som vågar sätta emot? Allt talar för det: Tidpunkten, tillvägagångssättet, platsen.

Tidpunkten? Juletider. Kristen tradition. Det har tidigare varnats från säkerhetskällor att det kommer igen kring jul/nyår.

Tillvägagångssättet? Lastbilsattack har använts av islamister tidigare, beprövad metod och tämligen associerat med IS.

Platsen? Återigen julfirande, huvudsakligen tyskar som lallar omkring på platsen.

Snart börjar väl de tyska flagg-filtren poppa upp på sociala medier också. "Be för Berlin", och dylikt medelålders-kvinna-trams. Förbereder mig mentalt för detta elände.
Bra! AlQaida och Pakistan?
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa

Snart börjar väl de tyska flagg-filtren poppa upp på sociala medier också. "Be för Berlin", och dylikt medelålders-kvinna-trams. Förbereder mig mentalt för detta elände
.

Det var min första tanke. När ska människorna som är rädda för "de onda krafterna" börja med sina jävla filter? Lyckligtvis har jag inte sett någon i mitt flöde än men de finns där ute.

Till de som anser att de som står i vägen för kränkta lastbilsförare får skylla sig själva eller själva är skyldiga för att de kan, möjligen, eventuellt, kanske, om jag kisar var skyldiga till att mellanöstern och Centralasien är som det är undrar jag när de anser att arvsynden är betald och om de själva är okej med att stryka med på en gågata om det kan leda till att en terrorist blir av med lite frustration och får känna lite glädje?
Senast redigerad av Ratad 2016-12-20 kl. 18:57.
Citera
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Ariel är förvisso främst ett judiskt namn, men det förekommer även bland kristna polacker även om det inte är jättevanligt. Du kan jämföra med hur namn som David, Daniel, Samuel eller Elias, eller för den delen Rebecka eller Miriam inte alls bara ges till judiska barn i Sverige.

Det finns färre än tio tusen judar kvar i dagens Polen, och i Gdansk, som ligger inom det område som bytte befolkning helt efter kriget (ziemie odzyskane på polska, ungefär "de återvunna landen" på svenska; de trakter där det bodde tyskar före kriget), är antalet på sin höjd några hundra. Som jag nämnt tidigare så är de oftast verksamma mer inom "White collar" än i t ex åkeribranschen.

Jag kan förstås inte veta med 100% men med min rätt gedigna erfarenhet av landet Polen och inte minst staden Gdansk, så skulle jag säga att förnamnet Ariel inte nödvändigtvis signalerar judiskhet i det här fallet.
Du förväxlar hebreiska/bibliska namn med nutida judiska namn. Gemene polack döper inte sina barn till Ariel/Via/Achmed/Sköljmedel/etc. Det kan förstås vara en ren tillfällighet, som du skrev. Tänker dock inte livnära mig på att skrapa skraplotter.
Citera
2016-12-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Det går inte att köra runt själva marknaden, det måste bli Budapesterstr., Nürnbergerstr., Ku-damm, Joachimsthalerstr. upp till antingen Kantstr. eller Hardenbergstr. Alla ovanstående gator är hårt trafikerade i stort sett dygnet runt, så om attentatsmannen körde runt var det antagligen för att det inte gick att bygga upp någon fart första gången, Stau!

Om du menar byggnaden med blått ljus i en glasfasad så är det den protestantiska kyrkan som ersatte den som blev "Gedänktnichkirche".

Jag tolkar det som att lastbilen har setts mer än en gång kring julmarknaden innan dådet och då får man nog anta att lastbilen har fastnat på film.

Tack för övrig info! Känner du till den närliggande stenbyggnaden som ser betydligt äldre ut?
Citera
2016-12-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Du förväxlar hebreiska/bibliska namn med nutida judiska namn. Gemene polack döper inte sina barn till Ariel/Via/Achmed/Sköljmedel/etc. Det kan förstås vara en ren tillfällighet, som du skrev. Tänker dock inte livnära mig på att skrapa skraplotter.

Jag får erkänna att jag tog fel i det här fallet; Ariel Zurawski har som det tycks judiskt påbrå. Däremot tillåter jag mig att garantera att det helt saknar bäring på hela den här historien.

(Däremot finns det kristna polacker som använder ovanliga, även historiskt-judiska namn; jag har träffat ett par, dock ingen just med namnet Ariel.)
Citera
2016-12-20, 18:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Har varit borta från tråden x antal timmar och missat massor, så ha tålamod om jag skriver något som redan tagits upp...

Denne afghan eller pakistanier eller vad faan han är - kan inte denne ha suttit i sovutrymmet på lastbilen och därmed undkommit all blodstänk, skador och annat skit?
Citera
Medlem
trailblasers avatar
Tågstation i Köln evakuerad.
Citera
Medlem
Var troligtvis här i närheten lastbilen blev kapad:

https://www.google.se/maps/place/ThyssenKrupp+Industrieservice+GmbH/@52.5396369,13.3440564,15z/data=!4m5!3m4!1s0x47a85178203b3093:0x74e3c13efe8ae 5fc!8m2!3d52.5384486!4d13.3514963

Jag skrev igår att jag trodde Wedding kunde vara rätt plats då det är mycket muslimer där. Att lastbilen började köra 19.34 stämmer även med tiden att den var framme strax efter 20 på julmarknaden. Även att den kom norrifrån som polisen sagt (Kantstrasse). Om GM sprang mot Tiergarten på flykt kan tyda på att han var på väg tillbaka till Wedding...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in