2016-12-20, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En sak är i alla fall märklig, varför hade terroristen varken vapen eller sprängmedel, att bara hoppa ur lastbilen och fly är inte likt islamisternas modus operandi, vad kan förklaringen vara?

Han kunde hoppat av lastbilen efter påkörningen och börjat skjuta sig in i folkmassan och därefter utlösa en bomb.

Vi har inte hört ett pip om Allahu akbar, inget skjutande på polis, ingenting sådant, det är olikt hur det har sett ut tidigare.

Har du någon idé om varför?

Som jag sagt innan är det för att han agerat ensam utan någon hjälp från något nätverk. Skulle bli mycket förvånad om GM har någon anknytning till tex IS utöver att sympatisera med dem.

Detta är en jihadist som ville kopiera Nice-dådet. Han har säkert skurit halsen chauffören eller huggt ihjäl honom.
Citera
2016-12-20, 01:40
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Finns det uppgifter som talar för att rutten gick Italien-Polen, kan du hänvisa i så fall?

De kan ha talat med varandra över telefon under dagen, jag har inte sett något som säger att det var öga mot öga.
Då bilen kom från Polen på morgonen? Han skulle lossat imorse (måndag morgon) men enligt rykten som går runt på Chaffis sidor så ville inte lagermeister lossa offret och hänvisade att han kunde stå utanför området över natten och lossa tisdag morgon istället.
Citera
2016-12-20, 01:41
Medlem
Ariel Żurawski - hans fetter driver dette transportbyrå antar jeg: https://www.facebook.com/Us%C5%82ugi-Transportowe-ARIEL-%C5%BBurawski-374848702674478/

Zurawski’s cousin, the man who was responsible for the truck, is 37-years-old, and is believed to be a husband and a father http://coed.com/2016/12/19/ariel-zurawski-polish-poland-truck-company-owner-berlin-christmas-market-attack-cousin-info-details- updates-photos/

hva mer vet man om han? polsk? armensk bosatt i polen?

"his is my cousin, I know him since childhood" - Ariel Żurawski - vanskelig for å tro han er pakistansk slik enkelte her og i andre medier sier, finner ikke noe info som støtter det

religiøs? det er så mange her som gjetter uten å prøve å finne ut noe informasjon til å underbygge gjetningen . . .
Senast redigerad av eeqaz 2016-12-20 kl. 01:50.
Citera
2016-12-20, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Den gatan trafikeras definitivt hundratals om inte tusentals gånger dagligen av så stora lastbilar.
Okej - jag skrev att gatan var avstängd. Då var det ingen gata utan ett torg. När jag säger att lastbilar normalt inte vistas på torg - så säger du att det är en gata som trafikeras av lastbilar. Hur ska du ha det, du som känner platsen så väl....
Citera
2016-12-20, 01:44
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Inte där, men en bit längre fram längs med vägen, beror på vad chauffören skulle leverera.

Inte osannolikt att föraren tänkte sig hämta upp någon att fördriva natten med.
Vill ju se ett stållager ta emot gods efter kl 18 i Tyskland. ...

Och stod han i wedding behöver man inte ens åka in till byn om det va sällskap som sökte. Vilket inte heller är så trovärdigt pga KoV och Arbetstidslagen
Citera
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
oavsett så finns det ingen rimlig anledning till att lastbien var där... Om du inte menar att torget dagligen trafikeras av stora lastbilar.
Men torg för fan, sluta nu. Det går ju för helsike en stor gata alldeles intill torget!

Tillägg: Karta: http://storytilestorage.blob.core.windows.net/public/11954_2038_full_4439c78e-e3b6-4991-b745-40bfb1874703.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Javistt, men det är just bristen på resurser som förvånar mig. Förövarna verkar påfallande ofta vara rena psykfallen, att man inte kan skicka personer specifikt för att utföra ett dåd samt utrustning. Se på Breivik han lyckades på egen hand med mer än vad mohammedanerna är kapabla till. Jag får känslan emellanåt att hotet från IS och liknande medvetet överdrivs i Europa.
Jag går inte personligen och oroar mig för att bli dödad av IS, då är jag mer rädd för att köra på en älg men jag tycker inte man kan vifta bort att det sker dödliga dåd av islamister i Europa var och varannan vecka. Det borde vi inte behöva dras med.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-12-20 kl. 01:49.
Citera
Medlem
Citat:
En sak är i alla fall märklig, varför hade terroristen varken vapen eller sprängmedel, att bara hoppa ur lastbilen och fly är inte likt islamisternas modus operandi, vad kan förklaringen vara?

Han kunde hoppat av lastbilen efter påkörningen och börjat skjuta sig in i folkmassan och därefter utlösa en bomb.

Vi har inte hört ett pip om Allahu akbar, inget skjutande på polis, ingenting sådant, det är olikt hur det har sett ut tidigare.

Har du provat att bygga en bomb? Inte så lätt antagligen och dessutom, om man är på säkerhetspolisens radar gör det inte lättare.

Han tog tillfället i akt och använder ett effektivt vapen: lastbilen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Den gatan trafikeras definitivt hundratals om inte tusentals gånger dagligen av så stora lastbilar.

inte med släckta lysen, en död medpassagerare, och inne på julmarknaden. och en chaufför som avviker från platsen, uppenbarligen vid medvetande och med förmåga att bromsa bilen

Om man efter allt det som kommit fram fortfarande inte fattar att det är ett terrordåd, då ska man fan i mig ha avelsförbud. En sådan person skulle inte ens skylla på hunden om det låg en kringla innanför ytterdörren eftersom ingen faktiskt såg hunden skita....
Citera
2016-12-20, 01:45
Medlem
Shamdons avatar
Afgansk flykting enligt Berliner-Zeitung:
http://www.berliner-zeitung.de/berlin/liveticker-fahrer-aus-afghanistan-soll-beifahrer-erschossen-haben-25341200

Pakistansk enligt Welt:
https://www.welt.de/politik/deutschland/live160453735/Lkw-Fahrer-soll-als-Fluechtling-nach-Deutschland-gekommen-sein.html

Mannen har tydligen använt flera olika pass och identiteter därav svårigheten att få klarhet.
Citera
2016-12-20, 01:48
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Afgansk flykting enligt Berliner-Zeitung:
http://www.berliner-zeitung.de/berlin/liveticker-fahrer-aus-afghanistan-soll-beifahrer-erschossen-haben-25341200

Pakistansk enligt Welt:
https://www.welt.de/politik/deutschland/live160453735/Lkw-Fahrer-soll-als-Fluechtling-nach-Deutschland-gekommen-sein.html

Mannen har tydligen använt flera olika pass och identiteter därav svårigheten att få klarhet.

Om det nu var en enda man. Det kan ju vara flera inblandade, även om de bara stod och rekade inkörsvägarna och bra lastbilar.

Det finns nog fler skyldiga.
Citera
2016-12-20, 01:48
Medlem
Citat:

Tja det blir ju fullkomliga spekulationer, men för det första finns det väl knappast ett enda modus operandi för terrorister av någon schattering (det närmast vi kommer är väl att RAF på sin tid s g s alltid snodde BMW, kommunister som de var) men om vi säger så här: det är inte omöjligt att skaffa vapen, men trots allt litet svårare och litet mer riskabelt än att sno en lastbil.
Dels KAN man ju faktiskt vara observerad av säkerhetstjänst utan att man vet det själv, dels måste man nog skaffa t ex AK47 litet tidigare om man vill använda den. En lastbil kan man sno samma dag (vilket tycks vara vad som hänt här) och då kan man kanske hinna slå till innan eventuella varningsklockor ringer hos säkerhetspolis och andra. Har de sett en misstänkt snubbe köpa en automatpuffra i Neukölln veckan innan så lär de vara rejält på alerten.
Och det där med bomber; det är trots allt inte riktigt så enkelt att snickra ihop en fungerande sprängladdning som man ibland kan få intrycket av; minns t ex den (tackochlov) misslyckade självmordsbombaren i Stockholm, eller snubben på Times Square i new York, så en terrorist av det aningen mindre professionella slaget kan mycket väl "nöja sig" med en lastbilsattack utan de där "mervärdena" som du räknar upp.
Jag kan ju inte veta exakt vad som rör sig i de här figurernas ondskefulla hjärnor, men där har du några av mina teorier i alla fall.
Citera
2016-12-20, 01:52
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag går inte personligen och oroar mig för att bli dödad av IS, då är jag mer rädd för att köra på en älg men jag tycker inte man kan vifta bort att det sker dödliga dåd av islamister i Europa var och varannan vecka. Det borde vi inte behöva dras med.

Nej det skall vi inte behöva göra. Men återigen just resursbristen gör mig lite ställd. Våran första alldeles egen självmordsbombare var inte ens ensam men lyckades inte ens spränga sig själv på ett önskvärt sätt. Har man iof någon gång pratat lite med en genomsnittlig mohammedan så faller bitarna ganska omgående på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in