2016-12-20, 00:53
Medlem
Trumps uttalande

"IS och andra islamistiska terrorister fortsätter att slakta kristna i deras samhällen och på deras heliga platser som en del av sitt globala jihad".

"Today there were terror attacks in Turkey, Switzerland and Germany - and it is only getting worse. The civilized world must change thinking!"
Citera
2016-12-20, 00:53
Medlem
at0m3ns avatar
man var tvungen och döda lastbils chaffisen för att inte denne skulle hinna larma angående lastbilen, men jag undrar nu när det kryllar av invandrare från alla världens hörn vad säger att inte ännu en last bil kommer bli kapad?`

Hmm
Citera
2016-12-20, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Vem som skämmer ut sig mest får andra avgöra.
Hur vet du att "bilen" och chauffören med spelevink inte hade ärende inne i Berlin?
Är du polack?

Nej jag är inte polack, men jag kan flytande polska, och bilen hade en körning med stålämnen. Det kan naturligtvis inte med 100% uteslutas att det mitt i julruschen behövdes några tiotal ton stålämnen mitt vid stans kändaste julmarknad, men det känns osannolikt.

Och jag upprepar, har du lokalkännedom? Du har flera gånger skrivit stor genomfartsled, vilket kan låta som ungefär en motorväg. Nåväl, Budapester Strasse är förvisso en stor gata, ungefär på samma sätt som t ex Vasagatan är det i Stockholm, men det finns ingen industri alls i de här delarna av centrala Berlin, och till skillnad från i de östra delarna där det alltjämt byggs en hel del så pågår det inte motsvarande stora byggen mitt i detta det som under delningen var Västberlin, så att en uppväxande skyskrapa skulle fått en leverans av stålbalkar mitt i smeten mitt i julruschen, tja återigen, med 100% säkerhet kan jag ju inte säga något.
Men jag tillåter mig att både le och skaka på huvudet åt att du uppenbarligen på allvar håller detta för "troligt scenario" (dina egna ord). Men visst, ordet är ju fritt...
Citera
2016-12-20, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prillen
Ja jo för 17m ekipage syns varje sekund mitt i centrala Berlin efter klockan 18?
Och vart ska han lossa det stålet om det nu va i området wedding den blev stulen/kapad?

22 ton stål på en julmarknad låter ju inte öka på julstämningen precis.

Jo, varje sekund syns en lastbil i det här formatet i centrala Berlin och det här är trots det centrala läget, en stor genomfartsled.
Citera
2016-12-20, 00:55
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljudkellgren
Sorry om någon redan tagit upp detta i tråden.

Men om detta ska vara terrorism, vilket jag av följande uppgifter är tveksam till, är detta sämsta tänkbara ställe att köra av vägen på. Jag känner området mycket väl och på exakt den plats lastbilen börjat köra av vägen finns en kanske trettio meter lång, två meter hög och två meter bred mur. Inte ens en lastbil klarar av att forcera den. Det är inte förens där lastbilen väl stannat som muren slutar och människor i större mängd kan ha befunnit sig.
Ville de döda många skulle de ha kört upp vid övergångsstället före muren började eller efter där de stannade. Pga detta håller jag det hela mer för en olycka än terrorism.

10st döda och över 50st skadade är väl ändå ett ganska bra resultat sett ur en terrorists ögon, speciellt med den uppmärksamhet det fört med sig, tycker du inte?
Citera
2016-12-20, 00:56
Bannlyst
Citat:

Men om detta ska vara terrorism, vilket jag av följande uppgifter är tveksam till, är detta sämsta tänkbara ställe att köra av vägen på. Jag känner området mycket väl och på exakt den plats lastbilen börjat köra av vägen finns en kanske trettio meter lång, två meter hög och två meter bred mur. Inte ens en lastbil klarar av att forcera den. Det är inte förens där lastbilen väl stannat som muren slutar och människor i större mängd kan ha befunnit sig.
Ville de döda många skulle de ha kört upp vid övergångsstället före muren började eller efter där de stannade. Pga detta håller jag det hela mer för en olycka än terrorism.

Alltid givande med en verklig expert!

GM lyckades göra ganska stor skada och springa från platsen. Olycka... tveksamt.
Citera
2016-12-20, 00:56
Medlem
Citat:

Om du nu känner till området väl borde du veta att det inte kör några trailers i området på kvällen.

Du tror att terrorister är några master minds som planerar superdåd? Som med majoriteten av alla terrordåd är de dåligt planerade och mycket går ofta fel. Den/de som gjort detta har agerat i syfte att kopiera Nice-dådet. Är inte så att något rekat området i förväg etc. Man har bars vetat att det är ett ställe där det kommer stt finnas mycket folk på.
Senast redigerad av Agarebagare 2016-12-20 kl. 00:59.
Citera
2016-12-20, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Nej, jag kollar på vad polisen har att säga.

Det är polisen som utreder brott så om jag vill veta om polisen utreder brott så kollar jag med polisen.

Visst kan missförstånd uppstå, men det var du som var snabb med att vräka ur dig "desinformation" för att något inte stämde överens med din världsbild, och därför reagerar jag aningen spydigt. Jag tror fortfarande mer på polisen i det här sammanhanget dock.

Med risk för att få ytterligare PM om om jag är dum i huvudet (FlashShit, puss!) så undrar jag vad polisen har sagt om lastbilen, vart finns det att läsa?
Citera
2016-12-20, 00:58
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Så det är enligt dig större chans/risk för att lastbilschauffören råkat ut för sjukdom och lyckats undvika muren? 9 döda, hittills, och 60 skadade är ganska många ändå, eller hur?
Citera
2016-12-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Din logik är skrämmande dock tror jag bara du är en provokatör.

Vad för ärende skulle en lastbil med trailer ha inne i centrala Berlin på kvällen? Finns ingen som tar emot leveranser vid den tiden. Synnerligen inte där.

Det är ju en stor trafikled vad man kan se på bilderna så inget förbjuder väl långtradare att köra där.
Även människor med något begränsad begåvning kan förstå att polacker kryssar omkring i Berlin när åkeriet betalar soppan.
Citera
2016-12-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
10st döda och över 50st skadade är väl ändå ett ganska bra resultat sett ur en terrorists ögon, speciellt med den uppmärksamhet det fört med sig, tycker du inte?

Inte med tanke på att det hade blivit fler vid vilken annan given punkt i området som helst.
Citera
2016-12-20, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Med risk för att få ytterligare PM om om jag är dum i huvudet (FlashShit, puss!) så undrar jag vad polisen har sagt om lastbilen, vart finns det att läsa?

Vad är det du vill veta? Märke, storlek, ägare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in