2016-12-20, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför tror man det, finns det någon anledning?

Vilken man är det som tror då, vilken är källan?

Jag läste det på bild.de

"00.29 Uhr
Festgenommener könnte Pakistaner oder Afghane sein
Der festgenommene mutmaßliche Fahrer könnte ein Pakistaner oder Afghane sein. Das erfuhr die Deutsche Presse-Agentur aus Sicherheitskreisen. Eine genaue Identifizierung sei jedoch schwierig, da möglicherweise auch falsche Namen benutzt würden. Der Mann war nach dem Vorfall mit mindestens neun Toten zunächst geflüchtet."
Citera
2016-12-20, 00:44
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Kolla istället på vad polsk media och åkeriägaren har att säga.

Inget om att lastbilen skulle ha varit stulen.

Tvärtom så hade han kontakt med lastbilen så sent som kl.16:00 idag. Så den kan knappast ha rapporterats som stulen eller ens under utredning.

Antingen ett missförstånd eller rent av desinformation.
Nej, jag kollar på vad polisen har att säga.

Det är polisen som utreder brott så om jag vill veta om polisen utreder brott så kollar jag med polisen.

Visst kan missförstånd uppstå, men det var du som var snabb med att vräka ur dig "desinformation" för att något inte stämde överens med din världsbild, och därför reagerar jag aningen spydigt. Jag tror fortfarande mer på polisen i det här sammanhanget dock.
Citera
2016-12-20, 00:45
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Herregud att kapa en lastbil är ju inte direkt något svårt om man inte bryr sig om konskekvenerna. Att hitta att lastbil att kapa i tyskland är ungefär lika svårt som att hitta en taxi i new york.

I synnerhet om chauffören väger 130 kg och verkar enligt uppgift ha haft hälsoproblem.
Citera
2016-12-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Nej, du beskriver med förlov sagt inte ett "troligt" scenario, snacket om sjukdom eller dödsfall i bilen (som inte hade något ärende in i centrala Berlin, har du lokalkännedom i staden? Det har jag) är så enastående dumt till och med för att vara på Flashback, så att du ens kommer på tanken att kalla det för "troligt scenario"? För din egen skull, sluta nu, du skämmer bara ut dig mer för varje inlägg du skriver.
(Men visst du bestämmer själv hur eftertryckligt du vill schavottera.)

Vem som skämmer ut sig mest får andra avgöra.
Hur vet du att "bilen" och chauffören med spelevink inte hade ärende inne i Berlin?
Är du polack?
Citera
2016-12-20, 00:47
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Nej, jag kollar på vad polisen har att säga.

Det är polisen som utreder brott så om jag vill veta om polisen utreder brott så kollar jag med polisen.

Visst kan missförstånd uppstå, men det var du som var snabb med att vräka ur dig "desinformation" för att något inte stämde överens med din världsbild, och därför reagerar jag aningen spydigt. Jag tror fortfarande mer på polisen i det här sammanhanget dock.

Polisen har i så fall ingen koll. Inte heller tysk media verkar hänga med.

Polsk media har intervjuat åkeriägaren. Och ingenting nämns om att hans lastbil skulle ha stulits eller varit under utredning.

Ingen idé att lägga krut på den tidningsankan.
Citera
2016-12-20, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Ja, TV4 hävdade att Reuter hade lämnat den informationen för en timme sedan. Pakistanier som enligt Reuters även skulle ha afghanskt medborgarskap eller pass.

Ingen är väl förvånad? Ni PK-skribenter, hur ställer ni er till faktumet att det sannolikt är terror, något de flesta här hävdade bara genom att höra att lastbil kört i folkmassa?
Dessutom innebär det ju troligen att han kommit till Tyskland det senaste året som sk "flykting".

Helvete vilken damage control vi kommer att få från horan Merkel. Allt blod hon har på sina händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Hur vet du att "bilen" och chauffören med spelevink inte hade ärende inne i Berlin?
Är du polack?

Din logik är skrämmande dock tror jag bara du är en provokatör.

Vad för ärende skulle en lastbil med trailer ha inne i centrala Berlin på kvällen? Finns ingen som tar emot leveranser vid den tiden. Synnerligen inte där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jaså du? Vad är detta för information?

SvD citerar nämligen Polisen i Berlin:

https://twitter.com/PolizeiBerlin_E

Låt mig gissa – din egna källa är "alternativa medier", Trump eller någon på Flashback?

Du får vara hur hånfull du vill, mina källor är dels polska medier (flera olika, om du nu skulle vilja komma med någon ful passning om deras pålitlighet?), dels FAZ egen livestream där man dels länkar det du skriver, dels har en helt annan en annan uppgift (samma som i polska medier) där åkeriägaren, tillika förarens kusin meddelar att man varit i kontakt vid lunchtid igår måndag, och att det då inte var något konstigt att rapportera.
En av dessa uppgifter måste rimligen vara endera helt felaktig eller åtminstone ett uppförstorat missförstånd eller liknande.
Du får som sagt gärna vara hånfull och antyda att alla på Flashback utom du själv håller sig till "'alternativa medier', Trump eller någon på Flashback" (dina egna ord), men jag kan försäkra dig om att det jag har hört kommer från synnerligen stabila källor, men att det som alltid surrar en hel del var för sig inkompatibla historier just nu. Exakt vad som stämmer lär väl klarna över tiden.
Men om du mår bättre av att tillbringa tiden fram till dess med att håna andra skribenter så får du väl göra det.
Citera
2016-12-20, 00:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Enligt PolizeiBerlinEinsatz (rapporterat av bz-berlin.de) kan lastbilen ha stulits från en byggarbetsplats i Polen.
Citera
2016-12-20, 00:50
Medlem
Flashshits avatar
Nu rapporterar TV4 att ingen organisation tagit på sig dådet.

"Ingen organisation har tagit på sig dådet. Det finns tveksamma uppgifter i vissa medier, men som sagt inget konstaterat, vi får återkomma om det."

https://twitter.com/WashTimes/status/810948553669562372

Dom vill verkligen inte att det skall vara muslimer!
Citera
2016-12-20, 00:50
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prillen
Har själv krockat med en PB när jag rattade ett tomt trailer ekipage.

Inte mycket som stoppar 14.8t tomvikt heller.

Vet vi mer om händelseförloppet hur GM kom över ekipaget? Samt var det skedde? Wedding???

Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Är du polack?
Ja jo för 17m ekipage syns varje sekund mitt i centrala Berlin efter klockan 18?
Och vart ska han lossa det stålet om det nu va i området wedding den blev stulen/kapad?

22 ton stål på en julmarknad låter ju inte öka på julstämningen precis.
Citera
2016-12-20, 00:52
Medlem
Sorry om någon redan tagit upp detta i tråden.

Men om detta ska vara terrorism, vilket jag av följande uppgifter är tveksam till, är detta sämsta tänkbara ställe att köra av vägen på. Jag känner området mycket väl och på exakt den plats lastbilen börjat köra av vägen finns en kanske trettio meter lång, två meter hög och två meter bred mur. Inte ens en lastbil klarar av att forcera den. Det är inte förens där lastbilen väl stannat som muren slutar och människor i större mängd kan ha befunnit sig.
Ville de döda många skulle de ha kört upp vid övergångsstället före muren började eller efter där de stannade. Pga detta håller jag det hela mer för en olycka än terrorism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in