2016-12-20, 00:24
Medlem
Enligt welt rör det sig om en småkriminell pakistaner. Påminner om hur massmördaren i Nice beskrevs

https://www.welt.de/politik/deutschland/live160453735/Spediteur-geht-von-Entfuehrung-aus-Lkw-fuhr-ohne-Licht-in-Menge.html#live-ticker-entry-7671

Edit: längre upp på sidan står också att vittnen säger att lastbilen körde med släckta lyktor, vilket i så fall tyder på ett planerat massmord.
Senast redigerad av Noriega 2016-12-20 kl. 00:29.
Citera
2016-12-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Du sprider ju bara ren desinformation, inget ovanligt på FB iofs, men just nu beter du dig enbart som en ren provokatör.

Ganska ovärdigt faktiskt.

Jag ställer frågor och beskriver ett troligt scenario efter egen erfarenhet, eftersom tyska myndigheter inte ännu klassat detta som ett terrorbrott vad jag vet. Beskriv vad du menar med min "desinformation".
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De har inte lika tunga lastbilar nere på kontinenten som vi har här i Sverige, "bara" 36 eller 40 ton i Tyskland beroende på antal axlar men det kan ju kvitta mot oskyddade människor. Det skulle krävas ena jäkla barrikader för att stoppa det.

Citat:
Ursprungligen postat av Prillen
40 ton totalvikt i Europa. Går att tänja till 44t. Allt över kräver specialtillstånd och en massa intyg och annat byråkratiskt. Om du har tur.

Okey, tack för info. Lärt mig något nytt... Lär dock, som ni säger, räcka med +40 ton. Fy, fasiken vilken mördarmaskin detta blir. Så tung, bred och runt 12 hjul, samt framföres i ca. 50-65 kilometer i timmen. Bara svänga lite fram och tillbaks för maximal effekt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Såg på filmen och blev konfunderad.
Vilket språk pratar han som filmar ???
Tyska är det inte

Jag vet inte om du varit i Berlin. Men det är en stad där stor del av befolkningen är muslimer. Att någon skulle gå och filma och prata arabiska eller liknande ser jag inte som något amärkningsvärt. Sen fanns det även många turister på plats.
Citera
Medlem
Inte troligt att en ensam Jihadist tagit kål på en polsk chaufför och sedan utfört attentatet. Jag menar terrorattacken.

Det är ju ingen reflexhandling, en stundens ingivelse. Han måste ha vetat när marknaden var och att där fanns mycket folk. Och att helt plötsligt kommer det en lastbil han kan ta.

Nej det måste vara en sedan länge planerad attack. Kanske hade flera personer spanat på denna polska lastbil en längre tid. Men dessa detaljer kan kanske aldrig Polizei eller Gestapo få utrett?

Men han man lyckats ta en Mussla så är det bättre än inget. SD 2018!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at0m3n
Kan det vara så enkelt att den polske chaffören tagit rast och då blivit överfallen och dödad sedan har man tagit lastbilen och kört rakt in i folkmassan en tid senare, planerat.

Ännu ett problem som vi måste handskas med i framtiden, jag menar det låter bra i teorin, vänta på en julmarknad eller ett större evenemang och sedan när man har datum och tid så väntar man in en stackars lastbils chafför som vilar och så fort han ska ut och pissa eller parkerat sitt fordon så slår man till och gör om det hela?!

Vad tror ni?
Jag tror inte man behöver vänta på en julmarknad i December. Det har nog varit full fart där på marknaden i någon månad då det är turistattraktioner med många besökare.
Citera
2016-12-20, 00:27
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Såg på filmen och blev konfunderad.
Vilket språk pratar han som filmar ???
Tyska är det inte

Det låter som arabiska, men det behöver inte betyda något i sammanhanget. Berlin har en förhållandevis stor muslimsk befolkning.
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-12-20 kl. 00:30.
Citera
2016-12-20, 00:28
Medlem
Sam.Boyds avatar
Klart det är terror.

Isis har uppmanat och rekomenderat att köra med fordon in i folkmassor. Det skädde i Nice och det kommer ske igen.

Du kan ta din arbetsgivares fordon. Du kan hyra ett. Du kan stjäla ett. Staterna kan inte förbjuda dem. Befolkningen ska känna obehag när de ser större fordon. Kort och gott, det är riktig terror.
Citera
2016-12-20, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Lastbilen var under utredning för att ha varit stulen:

http://www.svd.se/lastbil-har-kort-in-i-julmarknad-i-berlin--en-dod/om/misstankta-attacken-i-berlin

Nej det är ett missförstånd om journalisten skrivit så; den ÄR nu under utredning, den VAR inte det innan de här händelserna. Den och dess ordinarie förare hördes av så sent som vid lunchtid på måndagen, allt enligt åkeriets ägare, tillika (den förmodligen mördade) chaufförens kusin (uppgifter i polska media t ex Gazeta Wyborcza).
Citera
2016-12-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Lastbilen var under utredning för att ha varit stulen:

http://www.svd.se/lastbil-har-kort-in-i-julmarknad-i-berlin--en-dod/om/misstankta-attacken-i-berlin

Och det nämner inte åkeriägaren? Nej det nog falskt.
Citera
2016-12-20, 00:30
Medlem
Ratads avatar
Nu väntar jag bara på de standardmässiga, självgoda uttalandena från svenska experter om att IS minsann tar på sig alla terrordåd men eftersom det är en "enskild aktion" är det inte så farligt men svårt att stoppa.

Ja vi vet att IS glappar om allt per automatik med deras tröttsamma upprapanden om att man inte kan göra något åt religiösa dårar som inte är sponsrade gör allmänheten inte mindre upprörd.

För de som drabbas i dessa dåd så är det väldigt akademiskt (och fittigt) att blaja om terroristerna hade uppbackning eller inte. Men det verkar inte förståsigpåarna inse.
Citera
2016-12-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Jag ställer frågor och beskriver ett troligt scenario efter egen erfarenhet, eftersom tyska myndigheter inte ännu klassat detta som ett terrorbrott vad jag vet. Beskriv vad du menar med min "desinformation".

Nej, du beskriver med förlov sagt inte ett "troligt" scenario, snacket om sjukdom eller dödsfall i bilen (som inte hade något ärende in i centrala Berlin, har du lokalkännedom i staden? Det har jag) är så enastående dumt till och med för att vara på Flashback, så att du ens kommer på tanken att kalla det för "troligt scenario"? För din egen skull, sluta nu, du skämmer bara ut dig mer för varje inlägg du skriver.
(Men visst du bestämmer själv hur eftertryckligt du vill schavottera.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in