2016-12-20, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vem vågar gissa nationalitet på terroristen? Jag gissar syrier!

Ja, syrier eller nordafrikan.
Citera
2016-12-20, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agarebagare
Med tanke på att det redan fanns en hotbild mot julmarknader i Tyskland fanns det redan många poliser på plats och i närheten. Att det skulle finnas hundpatrull i närheten är ganska sannolikt. Kanske kunde man få upp en helikopter snabbt. Vet inte om man har värmekameror i sina helikoptrar i Tyskland.

OK då men det tar väl ändå 20 minuter att organisera spaning och då hinner ju attentatsmannen försvinna. Om jag planerat att försvinna hade jag troligen gått in på något varuhus och satt mig i cafeterian.

Ja en viss beredskap har säkert Polizei.

Då försöker nog terrorister nästa gång att få in sprängmedel till något idrottsevenemang. Muslimen kan ju färga håret ljusare och raka av Islamistskägget. Och tre sådana med bombvästar kan sprida ut sig.

Oj Oj Oj...framtiden ser inte bra ut för Europa, men PK-folket får skylla sig själva.
Citera
2016-12-20, 00:05
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det har såklart med att man vill klara av att köra så långt som möjligt och preja ner så mången fotgängare som möjligt, under kortast möjligast tid. Det är inte farten som är det viktigaste här, man hinner ej undan i all panik och med barnvagnar och annat i vägen. Massan ett fullastat släp för med sig skall ej underskattas. En ensam lastbil klarar av att döda många, men med släp, helt klart fler då ekipaget inte stoppas utav något - var dessutom lastat med stålrör och bör ha vägt MINST 50 ton. Betänk också att många krossas och dödas ej utav fronten på lastbilen utan krossas utav lastbilens och släpets hjul - ju fler desto effektivare... De valde också ut ett ställe där de enkom behöver köra rakt fram, som jag fattat det, och då behöver man ej så mycket manöverutrymme.
De har inte lika tunga lastbilar nere på kontinenten som vi har här i Sverige, "bara" 36 eller 40 ton i Tyskland beroende på antal axlar men det kan ju kvitta mot oskyddade människor. Det skulle krävas ena jäkla barrikader för att stoppa det.
Citera
2016-12-20, 00:05
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
OK, men då säkert på något ställe ämnat för just långtradare och andra större fordon.
Finns gott om plats runt industriområden. Om det nu är wedding han blev kapad på så kan vet jag två ställen som är big no no vid industrierna pga kriminalitet och/eller andra klåfingriga idioter...
Citera
2016-12-20, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Varför befinner sig "spelevinken" i lastbilen om det nu skulle röra sig om att chauffören insjuknat och därför kört in i julmarknaden?

Ja, det kan vi inte fråga chauffören men kanske den polske åkeriägaren?
Citera
2016-12-20, 00:07
Medlem
Prillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De har inte lika tunga lastbilar nere på kontinenten som vi har här i Sverige, "bara" 36 eller 40 ton i Tyskland beroende på antal axlar men det kan ju kvitta mot oskyddade människor. Det skulle krävas ena jäkla barrikader för att stoppa det.
40 ton totalvikt i Europa. Går att tänja till 44t. Allt över kräver specialtillstånd och en massa intyg och annat byråkratiskt. Om du har tur.
Citera
2016-12-20, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Den skrevs 20:37. Någon har säkert tidsstämpel. Vänta bara.

Det jag sett av tweeten så verkar den gammal och inte ens intressant. Men ingen jublar högre än jag om den vore adekvat. Då kan de glömma bidrag för resten av livet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
När skall västvärlden inse att vi befinner oss i ett proxy-war med saudie-arabien?

När ledarna sluter sälja sin själ för billig olja
Citera
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja, det kan vi inte fråga chauffören men kanske den polske åkeriägaren?
Hur fan ska den polske åkeriägaren veta varför en okänd person befinner sig i lastbilen? Det här handlar inte om ett sjukdomsfall. Om du ska ha någon alternativ teori får den vara någorlunda underbyggd i stället för att bygga på att undvika svar genom en massa motfrågor.
Citat:
Ursprungligen postat av Ytterst.Krankt
Det jag sett av tweeten så verkar den gammal och inte ens intressant. Men ingen jublar högre än jag om den vore adekvat. Då kan de glömma bidrag för resten av livet.
Det var inte en tweet, det var ett inlägg på Facebook.
Citera
Medlem
tuffkatts avatar
Inga filmer på händelsen ute än gissar jag?
Citera
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Frågetecken kring den döde mannen på passagerarplatsen.
Om det är en polsk chaffis som blivit kapad kan han ha försökt vrida ratten ur händerna på GM eller dra handbromsen? Finns det täcken på att fordonet girat eller krängt innan kollisionen.

Om det var IS så tycker jag dom borde ha dumpat den polske chaffisen, inte haft honom med vid attacken men han kanske sköts direkt. Återstår frågan varför han då inte bara dumpades.

Exakt! De skulle ha dumpat kroppen. Men vi får se, mer info lär komma fram.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Anledningen att man väntar till imorgon kanske är för att man ska obducera den döda och se om något sjukdomsfall kan ligga bakom?
Knappast i Tyskland. Han hade redan varit obducerad vid det här tiden om dom vore osäkra.
Inte väntar dom till i morgon för att avgöra om det är ett terrorbrott eller inte.

Det är inte så att "tja vad säger ni grabbar, det är en dag i morgon också!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in