2016-12-19, 22:41
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stapedius
Fan är du dum i huvudet? Först dödar de Rysslands ambassadör i Turkiet och sedan kör en snubbe in en lastbil i en folksamling i Berlin.

Det är klart som fan att det är IS som ligger bakom och har koordinerat attackerna ditt jävla fittmongo.

Tycker du inte det hade varit ofantligt mycket lättare och riskfritt att skaffa en lastbil på laglig väg utan att behöva kapa en? Om man nu planerade det här långt i förväg. Jag säger inget om motivationen, det är säkerligen IS-relaterat, men tillvägagångssättet känns som ett spontant infall.
Citera
2016-12-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calle555
Fortfarande oklart om det var en olycka eller en attack:

- @Reuters för ca fem minuter sedan

Den polske föraren skulle väl inte dit med stålet. Om nu den infon om den föraren stämmer. Så olycka kan det inte vart (tror jag).
Citera
Medlem
Ultraviolences avatar
OBS: BLODIGT

Nu finns det åtminstone en film ute som visar hur det såg ut efter attacken. Det är något främmande arabspråk som talas

http://www.liveleak.com/view?i=20a_1482181359
Citera
Medlem
Citat:

Tydligen polskregistrerad lastbil.
Den polske ägaren till bilen hade senast kontakt med chauffören vid middagstid, som hade en körning till Berlin.

Vet inte vad man kan dra för slutsatser av detta?
Har mycket svårt tänka det är den polske chauffören som ligger bakom detta?
Citera
2016-12-19, 22:43
Medlem
Nu spekulerar jag. Men kan det finnas tanke bakom att lastbilen som valdes ut är svart?

IS färger är väl svart?
Citera
2016-12-19, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Tycker du inte det hade varit ofantligt mycket lättare och riskfritt att skaffa en lastbil på laglig väg utan att behöva kapa en? Om man nu planerade det här långt i förväg. Jag säger inget om motivationen, det är säkerligen IS-relaterat, men tillvägagångssättet känns som ett spontant infall.
Det är inte svårt att skaffa en lastbil. Stå bara och vänta på ett av alla rastställen på autobahn eller vad som helst och ta en lastbil.

Sluta kom med en massa idiotiska spekulationer. Vilken idiot som helst kan ju se att det på en dag har skett flera koordinerade attacker.
Citera
2016-12-19, 22:44
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag har kompletterat med källa och länk nu, där det framgår att körningen kom från Italien till Berlin: (FB) Lastbil har kört in i julmarknad i Berlin 2016-12-19, 9 döda
Okej, ja det där talar ju emot det jag hörde. Kan ju ha varit så att media hade missuppfattat någonting när de drog till med att lastbilen åkte från polen mot Berlin.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:

Det följer det vanliga schemat: Fördröj "oönskad" information så länge som möjligt och sippra ut den senare, när folk inte är så taggade att läsa tidningar och kolla på nyheter.

Därför:
- Namnet (muslimskt) på GM kommer att fördröjas så länge som möjligt
- Bild på GM kommer man helt försöka undvika, eller så sent som möjligt
- Antalet döda kommer att försöka hållas så lågt som möjligt så länge som möjligt
- Man kommer fortsätta att vara "osäker" på om det är en "olycka" eller attentat
- Släng gärna in en stackars syrisk flykting som "offer", som TV4 gjorde

Dunderrecept!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ultraviolence
OBS: BLODIGT

Nu finns det åtminstone en film ute som visar hur det såg ut efter attacken. Det är något främmande arabspråk som talas

http://www.liveleak.com/view?i=20a_1482181359

Filmar man för att "Kolla vad man lyckades med! ", eller filmar man för att "Kolla vad svinen gjorde!"
Citera
2016-12-19, 22:45
Medlem
rex144s avatar
tungt beväpnad polis syns utanför andra julmarknader i Berlin , trots att de har stängt för länge sedan,

PS

en 12-årig pojke fösökte igår spränga en julmarknad i Ludvigshoffen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DietCoke
Nej, det är järnstolpar efter kanterna till bilvägen just för att bilar inte ska kunna köra in på torget. Denna lastbil körde säkert in på torget via ett övergångsställe eller något. Inte någon olycka...

Du vet nog inte något om stora lastbilar va? "Järnstolpar" stoppar inte en Scania.
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Fast jag såg bilder på själva släpet i en youtube video. Den har lossnat eller tagits i beslag av polisen

https://www.youtube.com/watch?v=ImyFovCqmPo

1:45 in ser du släpet bakifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Aha, tack för info.

Jämför med bilden på lastbilen. Samma logga på det vita tältet. Så om släpet lossnat kom inte resten särskilt långt.

Edit länk:

http://www.bz-berlin.de/media/img_5831
Senast redigerad av Tok-Frans 2016-12-19 kl. 22:49. Anledning: Länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in