Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Din läsförståelse igen..
jag har inte beskyllt samhället eller anhöriga.
Jag begriper inte varför Lotta valde att vara ihop med Martin, men hon gjorde det. Svårt att göra något åt för någon annan än henne själv.
Så, nu är jag trött på att töntar försöker påstå att folk sagt/skrivit saker de faktiskt inte sagt/skrivit. Av någon anledning dyker detta sektbeteende upp i typiska "kvinnofrågor". Därmed sätter jag punkt för mina inlägg i denna tråd men fortsätt fantisera som ni behagar.
Du har så rätt.
Absolut INGEN här tar ifrån Martin allt ansvar för Lottas död.
Det som så många av oss har undrat över o diskuterat är varför en vuxen självständig snart 42-årig kvinna med flertal tidigare relationer bakom sig, som har intressen, jobb, bostad, vänner, är vältränad och mån om sitt utseende, väljer att liera sig med denna anabolstinna veritabla katastrof till man. Och fortsätter med kåkfararen fast han slår även henne.
Det är väl rätt klart att hon valde att vara ihop med honom! Det har inte några anhöriga gjort åt henne! Inte heller har samhället eller vänner valt åt henne. Det står väl bortom alla tvivel att hon faktiskt valde att träffa o inleda en relation med Martin alldeles frivilligt.
Dock ska man alltid undvika en partner som slår. Bästa sättet är att undvika karln när han första gången visar upp en våldsam sida o slår o hotar. Att göra klart för sig själv och honom att det aldrig någonsin är acceptabelt - inte en endaste gång.
Det var i detta Lotta gjorde fel. Hon accepterade hans behandling av henne. Hon struntade i goda råd, erbjudande om skyddat boende o larm och ljög för släktingar, vänner o ex om att hon o Martin inte längre träffades och att hon inte ville ha ett förhållande med Martin. Häri ligger hennes ansvar för att hon utsatte sig för fara. Det var ingen annans ansvar än Lottas.
De härinne som tycker att det inte var Lottas ansvar vem hon själv valde kanske ska överväga om man skulle satt Lotta under förmyndare? Eller kanske varje kvinna som inte följer goda råd från släktingar o vänner?
Dessa kvinnor kanske inte heller ska få gå utan burka eller köra bil och absolut inte själv få välja sin partner?