2016-12-18, 12:34
Medlem
Har precis gjort en sammanställning av min portfölj:

Aktier:
JnJ 3.02%
ALGN 2.22%
Peab b 1.95%
SHB 1.89%
Industriv C 1.66%
Swedbank 1.55%
ABB 1.54%
Alfalaval 1.46%
LUPE 1.42%
HM 1.26%

Fonder:
Sverigefond 17.48%
Sverigefond Index 15.65%
XACT Småbolag 12.58%
Nordnet superfond 11.69%
SHB Småbolagsfond 3.89%
XACT Omxs30 3.83%
Handelsbanken Balans 50 3.64%
Asienfond 0.7%

Räntebärande:
Sandvik obligationer 2.98%

Likvida 9.34%

Ingen spännande portfölj direkt, men det är inte spänning jag är ute efter heller, utan snarare en stabil portfölj som jag vet är bra på sikt.
När jag skriver ner det så här så slår det mig att jag ligger väldigt tungt i Sverige och index och att jag kanske borde sprida mina risker utanför Sverige också. Har ni några tips på stabila placeringar utländska placeringar eller fonder som inte tar för höga avgifter? Jag har kollat lite på s.k Dividend Aristocrats och det var så JnJ kom in i bilden. Funderade lite på Coca Cola, men när jag kollar på hur de har underpresterat mot index i år så blir jag inte så imponerad. Sen finns det massor med andra amerikanska bolag att välja på, men jag kör på Warren Buffets filosofi, om jag inte förstår och kan något om bolaget så tänker jag inte köpa in mig.

HM har jag funderat på att göra mig av med, tycker inte de har presterat riktigt som de borde.
Citera
2016-12-18, 12:42
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Aktier:
JnJ 3.02%
ALGN 2.22%
Peab b 1.95%
SHB 1.89%
Industriv C 1.66%
Swedbank 1.55%
ABB 1.54%
Alfalaval 1.46%
LUPE 1.42%
HM 1.26%

Fonder:
Sverigefond 17.48%
Sverigefond Index 15.65%
XACT Småbolag 12.58%
Nordnet superfond 11.69%
SHB Småbolagsfond 3.89%
XACT Omxs30 3.83%
Asienfond 0.7%

Räntebärande:

Likvida 9.34%

Ingen spännande portfölj direkt, men det är inte spänning jag är ute efter heller, utan snarare en stabil portfölj som jag vet är bra på sikt.
När jag skriver ner det så här så slår det mig att jag ligger väldigt tungt i Sverige och index och att jag kanske borde sprida mina risker utanför Sverige också. Har ni några tips på stabila placeringar utländska placeringar eller fonder som inte tar för höga avgifter? Jag har kollat lite på s.k Dividend Aristocrats och det var så JnJ kom in i bilden. Funderade lite på Coca Cola, men när jag kollar på hur de har underpresterat mot index i år så blir jag inte så imponerad. Sen finns det massor med andra amerikanska bolag att välja på, men jag kör på Warren Buffets filosofi, om jag inte förstår och kan något om bolaget så tänker jag inte köpa in mig.

HM har jag funderat på att göra mig av med, tycker inte de har presterat riktigt som de borde.
Sverigefond (vilken?), Sverigefond Index (vilken?), Nordnet superfond (Sverige?) och XACT Omxs30 är väldigt lika och överlappar dessutom med dina aktier. Du skulle sannolikt kunna välja superfonden (eller Avanza zero om du bara vill ha storbolagen) och en av småbolagsfonderna och få i princip samma avkastning till lägre pris.
Citera
2016-12-18, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Sverigefond (vilken?), Sverigefond Index (vilken?), Nordnet superfond (Sverige?) och XACT Omxs30 är väldigt lika och överlappar dessutom med dina aktier. Du skulle sannolikt kunna välja superfonden (eller Avanza zero om du bara vill ha storbolagen) och en av småbolagsfonderna och få i princip samma avkastning till lägre pris.

SHB Sverigefond, SHB Sverigefond Index och Nordnet superfond Sverige.
Jag är medveten om att mitt innehav överlappar, men det har blivit så av historiska skäl. När jag började spara fanns inte avgiftsfria fonder t.ex. Då började jag övergå till att köpa aktier istället för fonder med förvaltningsavgifter osv. Det är klart man kan stuva om, om man tycker det är kul, men just nu ser jag inte att det skulle vara värt besväret, ett överlapp är inte på något sätt farligt och jag tycker dessutom det är kul att vikta med lite specifika bolag trots att de täcks in av en fond.

Småbolag har jag från 2 fonder, Xact och SHB småbolag. SHB småbolag hade jag sen innan, när jag skulle köpa mer så såg jag att xact hade släppt sin fond i år och att avgiften bara låg på 0.3% jämfört med SHB småbolag som har en avgift på 1.55%
Citera
2016-12-18, 13:58
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
SHB Sverigefond, SHB Sverigefond Index och Nordnet superfond Sverige.
Jag är medveten om att mitt innehav överlappar, men det har blivit så av historiska skäl. När jag började spara fanns inte avgiftsfria fonder t.ex. Då började jag övergå till att köpa aktier istället för fonder med förvaltningsavgifter osv. Det är klart man kan stuva om, om man tycker det är kul, men just nu ser jag inte att det skulle vara värt besväret, ett överlapp är inte på något sätt farligt och jag tycker dessutom det är kul att vikta med lite specifika bolag trots att de täcks in av en fond.

Småbolag har jag från 2 fonder, Xact och SHB småbolag. SHB småbolag hade jag sen innan, när jag skulle köpa mer så såg jag att xact hade släppt sin fond i år och att avgiften bara låg på 0.3% jämfört med SHB småbolag som har en avgift på 1.55%
Att aktierna överlappar är väl inget problem bara man är medveten om det och okej med det. Jag syftade mer på att du skulle kunna dra ner avgifterna ganska rejält genom att koncentrera fondinnehavet till ett fåtal gratis/lågavgiftsfonder. Litar du på förvaltaren i SHB Sverigefond och småbolagsfond ska du självklart ha dem kvar, men varför du skulle ha indexfond när det finns gratisalternativ som levererar samma produkt förstår jag inte.
Citera
2016-12-18, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Att aktierna överlappar är väl inget problem bara man är medveten om det och okej med det. Jag syftade mer på att du skulle kunna dra ner avgifterna ganska rejält genom att koncentrera fondinnehavet till ett fåtal gratis/lågavgiftsfonder. Litar du på förvaltaren i SHB Sverigefond och småbolagsfond ska du självklart ha dem kvar, men varför du skulle ha indexfond när det finns gratisalternativ som levererar samma produkt förstår jag inte.

Nej, det är så klart en giltig åsikt. När det gäller dessa fonder så är det gamla klenoder som ligger i min depå och vissa poster har mer än dubblat sitt värde, vilket gör att det kommer utlösas en ansenlig mängd skatt när jag säljer dom. Dels tänker jag att jag sparar de och kanske säljer när jag har en förlust att kvitta mot.
Men samtidigt är jag förbryllad över hur bra den faktiskt har gått och känner ett visst motstånd för att sälja pga det.

Om du plockar in handelsbanken sverigefond index och avanza zero i samma graf så ser du hur handelsbankens indexfond har presterat ganska mycket bättre sen 2015.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1958/handelsbanken-sverigefond-index

Jag har försökt uttrycka min förvirring över detta i en annan tråd och fick då svaret att de inte alls följer samma index och inte går att jämföra, vilket talar för att ha kvar båda.
(FB) Förvaltade fonder, bra?
Citera
2016-12-18, 15:30
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Nej, det är så klart en giltig åsikt. När det gäller dessa fonder så är det gamla klenoder som ligger i min depå och vissa poster har mer än dubblat sitt värde, vilket gör att det kommer utlösas en ansenlig mängd skatt när jag säljer dom. Dels tänker jag att jag sparar de och kanske säljer när jag har en förlust att kvitta mot.
Men samtidigt är jag förbryllad över hur bra den faktiskt har gått och känner ett visst motstånd för att sälja pga det.

Om du plockar in handelsbanken sverigefond index och avanza zero i samma graf så ser du hur handelsbankens indexfond har presterat ganska mycket bättre sen 2015.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1958/handelsbanken-sverigefond-index

Jag har försökt uttrycka min förvirring över detta i en annan tråd och fick då svaret att de inte alls följer samma index och inte går att jämföra, vilket talar för att ha kvar båda.
Fel av mig ang shb indexfond, trodde den följde six30rx.

Håller med dig om att hålla för skatten, rimligt att spara för att kvitta en förlust.
Citera
2016-12-19, 00:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Aktier:
JnJ 3.02%
ALGN 2.22%
Peab b 1.95%
SHB 1.89%
Industriv C 1.66%
Swedbank 1.55%
ABB 1.54%
Alfalaval 1.46%
LUPE 1.42%
HM 1.26%

Fonder:
Sverigefond 17.48%
Sverigefond Index 15.65%
XACT Småbolag 12.58%
Nordnet superfond 11.69%
SHB Småbolagsfond 3.89%
XACT Omxs30 3.83%
Asienfond 0.7%

Räntebärande:

Likvida 9.34%

Du måste ha gigantiskt många miljoner kronor i portföljen som måste sprida riskerna på så där många hundratals olika aktier.
Citera
2016-12-19, 07:22
Medlem
Citat:

Om man tittar på 3 eller 5år så har handelsbankens indexfond presterat bättre än Avanza Zero, men övriga perioder som 1år, 6mån, 3 mån, 1 mån, 10år så är det fördel eller lika för Avanza.
Inte ser jag något mervärde där iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du måste ha gigantiskt många miljoner kronor i portföljen som måste sprida riskerna på så där många hundratals olika aktier.

Inte optimalt, men det är nog ofta så där det blir. Det är ganska uppenbart att han började handla med fonder när han först gick in på börsen, vilket är ganska klokt och sedan övergått till aktier när han lärt sig mer men då har det sas inte funnits så mycket pengar kvar att handla för, alt att han är lite försiktigare när han handlar med enskilda bolag istället för fonder.
Senast redigerad av BallaRune 2016-12-19 kl. 07:38.
Citera
2016-12-19, 07:55
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Om man tittar på 3 eller 5år så har handelsbankens indexfond presterat bättre än Avanza Zero, men övriga perioder som 1år, 6mån, 3 mån, 1 mån, 10år så är det fördel eller lika för Avanza.
Poängen är ju att spara i ett index som innehåller annat än bara storbolag.
Citera
2016-12-19, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Hundratals aktier? Där är 10 aktier specificerade, resterande är olika breda fonder som förvisso sammanlagt täcker säkert hundratals olika aktier.
Citera
2016-12-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

SHB Indexfond följer SIXRX, jämfört med Avanza Zero som följer SIX30RX, vilket också var vad vi redde ut tidigare. Jämförelsen är alltså inte meningsfull.
Citera
2016-12-19, 14:58
Medlem
Citat:

Aktier:
JnJ 3.02%
ALGN 2.22%
Peab b 1.95%
SHB 1.89%
Industriv C 1.66%
Swedbank 1.55%
ABB 1.54%
Alfalaval 1.46%
LUPE 1.42%
HM 1.26%

Fonder:
Sverigefond 17.48%
Sverigefond Index 15.65%
XACT Småbolag 12.58%
Nordnet superfond 11.69%
SHB Småbolagsfond 3.89%
XACT Omxs30 3.83%
Asienfond 0.7%

Räntebärande:

Likvida 9.34%

Vad kommer det sig att du fokuserat så pass mycket på svenska aktier? Det är säkert helt rimligt, jag ifrågasätter dig inte, bara undrar hur du tänkt Försöker själv lära mig mer om sparande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in