2016-12-18, 23:27
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Finland är en del av norden, men pratar ej ett nordiskt språk (förrutom de finlandsvenskar som forftarande finns kvar på finlands västkust). Svenska, norska och danska är i stort sett samma språk med samma rötter, men har utvecklats på sina egna håll under i alla fall de senaste 5-700 åren, då de delades upp i västnordiska och östnordiska. Fortfarande så är många språkforskare överens om att det egentligen är samma språk men med olika dialekter. Isländskan har samma rötter men har varit alldeles för isolerat för att utvecklas på samma sätt som länderna på fastlandet (Skandinavien). Man kan säga att det är urnordiska eller "ö-nordiskan".

Ja, om jag minns rätt från programmet Språket hade språken räknats som dialekter om vi inte varit skilda kungariken. Tydligen är inte skillnaderna större än vad som finns mellan olika spanska, tyska eller italienska dialekter.
Citera
2016-12-18, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Nej absolut inte,, det är lättare att förstå portugisiska än finska;;
Policia,, ambulancia,, elevador,, concentrado,, servico,, tabaco,, categoria,, energia,, favoritos

Ja du ser,, du känner igen orden iallafall,, finska är mycket svårare

nej känner inte igen orden

mammi pappi auto metsä poliisi käännä tämä ääliö
Citera
2016-12-18, 23:40
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a11byndy

Mammi = mamma
Pappi = pappa
.. nästan samma

Auto = bil..? Som på tyska?

Men nej det andra är helt obegripligt,, det förstår jag inte vad det betyder
Citera
2016-12-18, 23:43
Medlem
PanchoMolers avatar
Är finsk men född i Sverige. Svenska som modersmål, behärskar finska i tal och skrift. Norska är helt begripligt i tal och skrift. Vissa delar av Danmark är helt obegripligt (svälj gröten) och Isländska är helt oförståeligt!
Citera
2016-12-18, 23:45
Medlem
Imirons avatar
Man kan förstår norska och danska i skrift. Långsamt talad norska, men en dansk kan man knappast konversera med. Ja, får man hör ett ord i taget och tänka så kan man översätta det, men det går inte att förstå i tal om man inte är van. Finskan är inte ens ett indoeuropeiskt språk, det är längre från oss än latinet. Det man förstår är när de använder svenska låneord, som de ibland "förfinskat". Finskan har många sådana, men inte tillräckligt för att man ska förstå finska alls. Isländska fattar man inte heller, då är fan tyska lättare.
Citera
2016-12-18, 23:48
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Ja, om jag minns rätt från programmet Språket hade språken räknats som dialekter om vi inte varit skilda kungariken. Tydligen är inte skillnaderna större än vad som finns mellan olika spanska, tyska eller italienska dialekter.
Riktigt, en del schweizerdeutsch (samlingsord för lokala tyska dialekter i schweiz, de varierar i praktiken kraftigt) är helt omöjliga för en normal tysk att förstå.
Citera
2016-12-18, 23:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Riktigt, en del schweizerdeutsch (samlingsord för lokala tyska dialekter i schweiz, de varierar i praktiken kraftigt) är helt omöjliga för en normal tysk att förstå.

Det gäller väl även Österrike enligt en tysk kollega. Dialekterna skiljer sig visst åt enormt jämfört med Bayern även om Österrike är typ 100% tyskspråkigt.
Citera
2016-12-18, 23:53
Medlem
Finska är inte ens ett europeiskt språk och har inte ett skit med svenska att
göra det är helt annorlunda. Norska skulle jag säga är väldigt likt. Skriftlig danska förstår jag en del men när danskar pratar är det helt obegripligt för mig iaf. Dom låter som grottmänniskor. Isländska är också obegripligt imo men ändå nära besläktat med svenska är det inte så?
Citera
2016-12-18, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a11byndy

Ingen finne säger mammi/pappi? Äiti/isi heter det och pappi=präst. Sen "käännä tämä ääliö" betyder typ tolka/vänd detta fjant.
Så även han är medveten om att finska är totalt obegripligt för alla, inkl finnar själva=därför dom är så arga;-). Är själv finne och finns inga likheter med de andra nordiska språken, närmsta är väl estiska?
Citera
2016-12-19, 00:10
Medlem
Gåtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelKadosh22
Okej, först, är det att jag (som de flesta människor), trodde jag att alla dessa "nordiska" länder hade en gång en kultur och en mycket liknande språk.

Men jag tar nu mina tvivel.

Du har fått många svar. Men tycker en hel del av dom är lite fel ute.
Nordiska språken innefattar finskan, Norden är framförallt en geografisk plats.
På denna plats finns mest skandinaver och Skandinavien som också är ett geografiskt område.

De skandinaviska språken är Danska, Svenska, Norska, och från dessa färöiska och isländska (de påminner mycket om hur vi talade förr i tiden).
Jag förstår de tre första till 90%, kanske mer (har bott i alla tre länderna)
Isländska och färöiska, kan man förstå en del ord. Men bor man där och övar sig i språken är det nog som för en spanjor att lära sig italienska.

Det finns en gemensam historia och kultur i Norden och Skandinavien. Finnarna härstamning är dock en annan. Men samarbete mellan länder går mycket långt tillbaka, dvs mycket längre än nationalstaterna. Kanske kan liknas lite vid hur Rumänien har ett helt annat språk än de flesta av sina grannländer.
Det stämmer att skillnaderna inte ska vara så stora inom de skandinaviska språken, ex så har jag hört att det är betydligt större skillnad inom tyskan.

Lycka till med språket. Du skriver ju redan helt okej, och ett intresse för språket hjälper en mycket. Förstår man historiken och lär sig många synonymer så utvecklas man snabbt. Men det är inte lätt.
Senast redigerad av Gåtan 2016-12-19 kl. 00:12.
Citera
2016-12-19, 00:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är väldigt lätt att hålla igång en konversation på finska också.

Det är bara att se intresserad ut och var tredje minut sticka in: kulle, jo, kulle, jo, kulle, jo, kulle, jo, kulle, jo osv osv

Det går att hålla igång en konversation i flera timmar med en full finne på det sättet.

Haha finnar pratar helst engelska med svenskar.
Citera
2016-12-19, 00:19
Medlem
Fromlandss avatar
Norskan har visserligen olika dialekter men generellt förstår vi varandra mycket bra även om några ord skiljer. 8/10 (10 är full förståelse)

Danskan är egentligen mycket lik norskan men de har ett speciellt uttal som gör danskan svår att förstå. De artikulerar ju liksom inte utan 'tröttnar' halvvägs genom orden och gör ett får läte av ändelserna.
När danskar artikulerar tydligt och talar lite långsammare förstår man ganska bra. 5/10

Isländska. För 1000-1200 år sedan förstod vi dem perfekt. Nu nästan inte alls. Man förstår noll noll noll , men så plötsligt kommer ett par ord som är liknande svenska bla räkneord. På det hela haget mycket obegripligt för svenktalare. 2/10.

Finska är ju inte germanskt överhuvudtaget och vi har få gemensamma ord även om det förekommer låneord åt bägge håll samt vissa riktigt gamla grekiska och ibland romanska ord (som förekommer i många språk) . Om man inte kan någon finska utan bara svenska så blit mitt förståelsebetyg 0.5/10

(Förresten så finns ju även färöiska som liknar isländska men är något mer begriplig, kanske 3/10)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in