2016-12-18, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelKadosh22
Danska, norska, isländska och finska är ömsesidigt begripliga med svenska?

Finska är lättast, danska låter som en svensk med en het potatis i munnen norska som en lätt utvecklingsstörd svensk.
Citera
2016-12-18, 22:35
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a11byndy
Finska är lättast, danska låter som en svensk med en het potatis i munnen norska som en lätt utvecklingsstörd svensk.
Nej absolut inte,, det är lättare att förstå portugisiska än finska;;
Policia,, ambulancia,, elevador,, concentrado,, servico,, tabaco,, categoria,, energia,, favoritos

Ja du ser,, du känner igen orden iallafall,, finska är mycket svårare
Citera
2016-12-18, 22:43
Medlem
BigFatCones avatar
Skandinaver överlag tycker jag är rätt bra på att förstå skandinaviska, det vill säga att man blandar ord och uttal från svenska, norska och danska.
Citera
2016-12-18, 22:47
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns egentligen tre grupper:

1. Språk inom det geografiska området Norden (Svenska, norska, danska, isländska, färöiska och finska)

2. Nordiska språk (Svenska, norska, danska, isländska och färöiska)

3. Skandinaviska språk (Svenska, norska och danska)

Grupp 3 har tämligen lätt att förstå varandra skriftligt. Däremot finns det uttalsskillnader som gör det svårt att förstå varandra i tal om man inte är tränad på det.

Wow, har du inte inkludera finska, men Finland är inte ett nordiskt land? Han var "bebyggt" av Sverige, och fick en hel del inflytande i själva verket har också varit en del av Sverige, det svenska väldet, eller inte?
Citera
2016-12-18, 22:52
Medlem
Jag förstår inte talad danska. Jag begriper ett ord av vad de säger. Skriven danska går lite bättre men inte tillräckligt för att kunna läsa en tidningsartikel. Norska (både talad och skriven) begriper jag ganska hyfsat men det kan bero på att det mest är Oslo-dialekt som man hör på teve. Jag tror att Oslo-dialekten har närmat sig svenskan om ser till vokabulären.

Isländska begriper jag inte heller. Det låter som om de talar baklänges när de pratar.

Finska är inte germanskt språk. Finska är helt obegripligt.
Citera
2016-12-18, 23:01
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caught.on.tape
Nej absolut inte,, det är lättare att förstå portugisiska än finska;;
Policia,, ambulancia,, elevador,, concentrado,, servico,, tabaco,, categoria,, energia,, favoritos

Ja du ser,, du känner igen orden iallafall,, finska är mycket svårare

Du har rätt, många ord är likartade i båda språken, portugis har inte dessa bokstäver; Å, Ä, Ö,

Men vi har; Á, Ã, Â, Ā, Į, É, Ę, Ķ, Ô, Õ, Ú

Ändra accent, och därför ljudet av bokstaven.

Jag tror att liknande ord kommer från andra latinska språk
Citera
2016-12-18, 23:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Wow, har du inte inkludera finska, men Finland är inte ett nordiskt land? Han var "bebyggt" av Sverige, och fick en hel del inflytande i själva verket har också varit en del av Sverige, det svenska väldet, eller inte?

Det finns svenska i Finland, men det dominerande språket är finska. Vi talar om språk här, inte geografisk belägenhet.
Citera
2016-12-18, 23:04
Medlem
Aversions avatar
Citat:

Finland är en del av norden, men pratar ej ett nordiskt språk (förrutom de finlandsvenskar som forftarande finns kvar på finlands västkust). Svenska, norska och danska är i stort sett samma språk med samma rötter, men har utvecklats på sina egna håll under i alla fall de senaste 5-700 åren, då de delades upp i västnordiska och östnordiska. Fortfarande så är många språkforskare överens om att det egentligen är samma språk men med olika dialekter. Isländskan har samma rötter men har varit alldeles för isolerat för att utvecklas på samma sätt som länderna på fastlandet (Skandinavien). Man kan säga att det är urnordiska eller "ö-nordiskan".
Citera
2016-12-18, 23:15
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns svenska i Finland, men det dominerande språket är finska. Vi talar om språk här, inte geografisk belägenhet.

Okej, först, är det att jag (som de flesta människor), trodde jag att alla dessa "nordiska" länder hade en gång en kultur och en mycket liknande språk.

Men jag tar nu mina tvivel.
Citera
2016-12-18, 23:17
Medlem
caught.on.tapes avatar
Citat:
Du har rätt, många ord är likartade i båda språken, portugis har inte dessa bokstäver; Å, Ä, Ö,

Men vi har; Á, Ã, Â, Ā, Į, É, Ę, Ķ, Ô, Õ, Ú

Ändra accent, och därför ljudet av bokstaven.

Jag tror att liknande ord kommer från andra latinska språk
Ja precis,, många ord är nästan samma som engelska fast med konstiga accenter/tecken istället,, i skrift
-- därför är det mycket lättare att förstå än finska

Men låter svårare i talad form
Ex "Portugues" låter som ="Pochtugesh"
Senast redigerad av caught.on.tape 2016-12-18 kl. 23:25. Anledning: fel.. igen
Citera
2016-12-18, 23:20
Medlem
santos_devilles avatar
Allt annat än svenska är ju bara kopierat.
Citera
2016-12-18, 23:24
Avslutad
Vissa dialekter av danska och norska förstår jag någorlunda bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in