Citat:
Ursprungligen postat av
Laertes
Jag ska försöka göra mitt bästa för att besvara dig, men det var sannerligen ett svårbegripligt inlägg du lyckades producera.
Tack!
Jag skyller på språkbarriären. Vi kan ta det på något annat språk om det är lättare för dig?
Om det nu inte är din kognitiva förmåga som är hindret, för i så fall kan jag inte hjälpa dig.
Citat:
Data behöver tolkas och sättas in i ett sammanhang om man vill ha djupare förståelse, vetenskapliga teorier utgör precis den typen av ramverk som möjliggör detta. Evolutionspsykologin ämnar alltså också till att göra detta, så jag är inte med på vad du menar med tolkningen ligger helt öppen för läsaren?
Mycket av observationerna inom evolutionspsykologin är inte mätbart och därför är "data" ganska egalt i sammanhanget. Det handlar om mönster och orsak och verkansamband och teorier kring varför utfall blir som de blir. Är det därför det är svårbegripligt? Att det inte går att rita grafer, med utfall och avvikelser? Kan det ha med att göra att det finns för många okända variabler som påverkar? Vetenskap bygger på att man kan isolera en händelse från yttre påverkan så mycket som möjligt för att göra den exakt mätbar. Evolutionen låter sig inte infångas i testlabb.
Citat:
Jag ser inte problemet med att man flyttar fram målstolparna, det är ju en helt naturlig konsekvens av att göra framsteg inom vilket ämne det än må handla om.
DIn tolkning av målstolparna är lite märklig. Det handlar inte om att minska onoggrannheten. Det handlar om att flytta målen sidleds, för att aldrig kunna sättas fast för granskning.
När kvinnosakskvinnorna på 70-talet hade uppnått jämställdhet och lade ner sina stridsyxor fanns det väldigt arga feminister kvar i leden som vill ha ännu mer. Målet nu är lika utfall överallt (Se GenderTimer t.ex.). Det i sin tur är orättvist inkvoterande på bekostnad av meritokratin.
Ännu märkligare är det när denna inkvotering känns som världens viktigaste fråga till den topp på runt 1% av Svenska folket som sitter högst upp, men som samtidigt är helt ointressant för den nedre 30% av det svenska folket som domineras av män.
Ja, årets julkalender är ojämnställd. Män hörs 76% av tiden!
Den sortens feminism.
Man säger inget om att radions julkalenders fördelning är lite över 55% övervikt åt kvinnliga röster.
Det kostade några miljoner att ta fram den här timern, som nu även finns som app.
Vill du tanka ner den, så är den lätt att hitta.
I en jämställd värld, alltså det feminister INTE vill ha, har båda könen samma rättigheter och möjligheter att forma sina egna liv.
När de gör det, och män jobbar i snitt 4,6 timmar mer i veckan, på de farliga, smutsiga och tunga jobben, är avsevärt mycket mindre sjukskrivna och oftare än kvinnor nobbar idéellt arbete så kommer löneskillnader att uppstå.
Detta är svårt att förstå på ett luftigt, ljust och sexistiskt luftkonditionerat kontor.
https://youtu.be/MNH0bmYT7os
Citat:
Jag förstår inte riktigt varför förekomsten av patriarkala strukturer i Sverige skulle vara omöjliga att bevisa. Patriarkatet är vad jag har förstått inget annat än en definition på en viss typ av samhälle där majoriteten av samtliga maktpositioner innehas av män.
Det är helt öppet, fritt och till och med uppmuntrat för kvinnor att starta företag. Några av våra största koncerner drivs dessutom av kvinnor och de håller inte med i den där analysen. Du kan dessutom inte tvinga kvinnor att jobba de timmarna som krävs för att hålla en topposition, eller ha den styrka intellektuellt som krävs. Ju högre upp, desto mer blåser det och man får ständigt stå under attack om man nu inte sitter i ett ännu större företag, som Kinnevik, Ax:son Johnson eller liknande.
http://www.di.se/artiklar/2016/6/30/naringslivstopparna-tar-stallning-mot-kvotering/
Citat:
Det är inte svårare än att bara kolla hur könsfördelningen ser ut.
Jag kollar och vad är det som du tycker bevisas av detta? Har du tittat på 100-metersfinalkerna i OS nån gång? Hur ofta ser du blekfeta medelålders män med ölmage i startblocken?
En chefspost kräver en annan sorts examen än från en genusutbildning. Handels och KTH är vanliga vägar, troligen även lite privatskolor, så du får med dig lite försprång in. Sen är det nog upp till var och en att bränna en massa på flitens lampa innan du är mogen för toppjobb. Som jag ser det är kvinnor mer sociala varelser än män och det syns i parker och på utekaféer på eftermiddarna, där kvinnor hellre sitter och tittar på människor och får sig lite extra sol på sina nya skor, får visa upp sin nya väska, får höra det senaste skvallret osv.
Du får tycka vad du vill, men det är helt upp till var och en vad de vill satsa sina liv på. Det finns fler kvinnliga dataingenjörer i Indien, Iran och liknande länder än här. Kvinnor behöver helt enkelt inte lägga ner det jobbet som krävs, då de klarar sig ändå. När de får välja fritt, väljer de jobb som är socialt stimulerande. Som sjuksyrror eller liknande. Ja, de har lite lägre lön än snickare och rörmokare, men snickare och rörmokare kan fakturera mer för att det är brist på dem.
Citat:
Oavsett så saknar detta relevans för trådens ämne.
Såja, nu får du släppa ägandet av denna tråd. Annars blir du ensam kvar i den.
Citat:
Sammanfattningsvis så påstår du att feminism idag har gått för långt och män missgynnas och får utstå en massa hat.
Nej, jag avböjer bestämt att du klistrar på mig åsikter. Jag pekar gärna ut det när det sker och allra mest är jag allergisk mot den kulturmarxistiska varianten av feminism. De naiva våpen som tror att de förråder alla kvinnor i hela världen om de inte kallar sig feminister låter jag också generellt vara i fred. #killallmen och liknande däremot får snabbt söka skydd och som Emma Watson sa i sitt tal i FN: feminism has become a dirty word.
Citat:
Även om det där säkert kan vara föremål för en intressant tråd så är det ett annat ämne. Här vill vi diskutera eventuella motsättningar mellan den feministiska rörelsen och evolutionspsykologin och i mån dessa motsättningar existerar huruvida det finns fog för att avfärda evolutionspsykologin pga brist på vetenskaplighet.
Brukar du stänga ner vetenskapliga grenar så fort DU inte har svaren eller är överens med dem?
Jag brukar ställa mig frågan: "vad är det för något de söker efter frågan på". Är motiveringen till vetenskapens existens valid eller kan bli valid och att den i huvudsak är en metodologi och inte en ideologisk doktrin, så ser jag inga problem med dess existens.
När det blir en sektliknande kyrka, dit alla tvingas gå för "avbön" mot sin toxiska maskulinitet på alla samhällets nivåer och att man annars riskerar att bli av med sitt jobb är jag mer skeptisk.
Särskilt om den bottnar i könsmaktsordningen och patriarkatet.
Jag förstår inte hur människor som gått i skola i Sverige kan vara så otroligt lättlurade?
Citat:
Ja, det stämmer att evolutionspsykologi och feminism är två helt olika typer av processer där den ena är en vetenskaplig disciplin och den andra en politisk/ideologisk rörelse. Vad menar du med "utgår från var och en av oss egna hjärna"?
Ditt intellekt är startpunkten. I stället för Marxismens, via Lysenko och andra härskar- och hjärntvättartekniker.
Du kan få flera tips på hur det går till när hela nationer ställs under bearbetning. Samma tekniker användes av Nazityskland och Sovjet. Kina och Nordkorea är där idag också, men där är det inte kvinnorna som skördar frukten.