2016-12-18, 20:18
Medlem
Prata engelska. Problem löst. Det gör danskarna.
Citera
2016-12-18, 20:21
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaktspindel
Danska och norska är enkelt. Isländska lite svårare eftersom det är mer ålderdomligt. Finska är inte ett nordiskt eller ens indoeuropeiskt språk och helt annorlunda.

Det är enklare för en svensk att förstå portugisiska än finska.

Isländska är "lite svårare"? Försök inte ens låtsas som att du förstår ett ord isländska.
Citera
2016-12-18, 20:24
Medlem
Norska och danska är lätta att förstå medan isländskan är rätt svår.

Finländskan tillhör en annan "språkfamilj" än svenska. Det är lättare att förstå tyska, holländska eller engelska då de alla är germanska språk precis som danska, norska och svenska.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Finsk-ugriska_spr%C3%A5k

https://sv.wikipedia.org/wiki/Indoeuropeiska_spr%C3%A5k
Citera
2016-12-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det bör understrykas, även om det nämnts, att finska inte är ett nordiskt språk. Detta trots att Finland rent geografiskt tillhör Norden.

Enklare att skippa norden och istället säga skandinaviska språk. De skandinaviska språken liknar varandra. Då slipper man att blanda in Finland och Island
Citera
2016-12-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Isländska är "lite svårare"? Försök inte ens låtsas som att du förstår ett ord isländska.
De allra flesta förstår inte ett skit isländska, men det är ändå väldigt mycket mer likt svenska än vad finska är. De som pratar älvdalska brukar kunna förstå isländska hjälpligt.
Citera
2016-12-18, 20:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Enklare att skippa norden och istället säga skandinaviska språk. De skandinaviska språken liknar varandra. Då slipper man att blanda in Finland och Island

Visst, men för en utomstående som ställde frågan kan det vara bra att markera att geografisk närhet inte, per automatik, innebär språklig närhet.
Citera
2016-12-18, 21:18
Medlem
MicaelKadosh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Visst, men för en utomstående som ställde frågan kan det vara bra att markera att geografisk närhet inte, per automatik, innebär språklig närhet.

Så jag hänvisar till de nordiska språken och inte '' nordiska språk '(om det finns en sådan term)

Men kärnan i problemet är de nordiska språken (Danmark, Norge, Island och Finland)

Åtminstone som de populärt kallas. Hänvisar inte till nästa geografiska om de hade, det gjorde jag inte nämna isländska, men Island sattes av norrmän, eftersom jag tror att det finns en språklig närhet mellan den norska och isländska och svenska med norska.
Citera
2016-12-18, 21:29
Medlem
Norrmän kan ofta förstå svenska bättre än svenskar kan förstå norska. Jag tror det beror på att många norrmän har växt upp med att se på Svensk TV. Flera norrmän jag mött kan anpassa sin Norska till att vara lite lättare att förstå för en svensk. Till och med ibland säger om men med det svenska ordet när det skiljer, om vi ser frågande ut.

Fått intrycket att det är lite samma med Danmark, att en del danskar vet hur de ska förändra sitt uttal något så att det är lite lättare för en svensk att förstå. Men om en dansk bara pratar på utan denna hänsyn så är det oftast rätt svårt för en svensk att hänga med på vad han/hon säger.
Citera
2016-12-18, 21:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicaelKadosh22
Så jag hänvisar till de nordiska språken och inte '' nordiska språk '(om det finns en sådan term)

Men kärnan i problemet är de nordiska språken (Danmark, Norge, Island och Finland)

Åtminstone som de populärt kallas. Hänvisar inte till nästa geografiska om de hade, det gjorde jag inte nämna isländska, men Island sattes av norrmän, eftersom jag tror att det finns en språklig närhet mellan den norska och isländska och svenska med norska.

Det finns egentligen tre grupper:

1. Språk inom det geografiska området Norden (Svenska, norska, danska, isländska, färöiska och finska)

2. Nordiska språk (Svenska, norska, danska, isländska och färöiska)

3. Skandinaviska språk (Svenska, norska och danska)

Grupp 3 har tämligen lätt att förstå varandra skriftligt. Däremot finns det uttalsskillnader som gör det svårt att förstå varandra i tal om man inte är tränad på det.
Citera
2016-12-18, 21:59
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har inga problem med att förstå norska och danska.
Citera
2016-12-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Finska är det lättaste språket att förstå. Man sätter bara ett i i slutet. Kaffekokari, kylskåpi, negeri osv...

Det är väldigt lätt att hålla igång en konversation på finska också.

Det är bara att se intresserad ut och var tredje minut sticka in: kulle, jo, kulle, jo, kulle, jo, kulle, jo, kulle, jo osv osv

Det går att hålla igång en konversation i flera timmar med en full finne på det sättet.
Citera
2016-12-18, 22:16
Medlem
Finska tillhör familjen finsk-ugriska språk och tillhör inte den indoeuropeiska språkstammen. De mest kända inom denna familj är ungerska, finska och estniska. Hit brukar också samiska och samojediska räknas. Dessa språk har mycket lite gemensamt med svenska, norska och danska och är för en svensk helt obegripliga. Svenska har mer gemensamt med portugisiska, ryska och hindi än med finska, lustigt nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in