2016-12-18, 16:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Exakt så fungerar en normal split, men i Onecoins värld så verkar taket (max antal coins) märkligt nog förbli detsamma.

Påminner lite om bomarknaden fram till kraschen 2008.
Det faktuella värdet av alla tillgångar var lika stor före som efter krashen, men allt spel runtomkring dessa tillgångar skapade en bubbla som var 20 gånger större än det faktiska värdet, så när man sedan "Synade" den given så sprack ballongen direkt och Det som startade med 50 miljoner och under bubblans gång blåstes upp till ett värde på en miljard, åkte omedelbart ned tillbaks till ursprungsvärdet på 50 miljoner. Alla som satsat pengar utöver ursprungsvärdet på 50 miljoner, förlorade allt.

Citat:
Ursprungligen postat av kjellbrel
Tänk er om Ericsson en dag sa: Vi tar ned alla våra aktier från OMX och kör allt på en egen privat börs. Värdet sätter vi till 100 kr/aktie. Vi kommer med en nyemission på 100:1 nästa månad men vi låter ändå priset ligga kvar och erbjuda alla med innehav att köpa i emissionen. Om två månader beräknar vi att värdet kommer vara 200 kr/aktie. Om tre månader kommer vi flytta över allt till OMX igen.

Hur stor sannolikhet är det att aktien skulle handlas för 200 kr då vid återinträdet? Jag tror faktiskt varenda aktieamatör vet svaret på den frågan.

Akiten skulle inte handlas ALLS efter den svängomen eftersom handeln hade frysts direkt medan ledningen satt i polishörhör gällande illegal kursmanipulation/grovt bedrägeri.

Det är tur för Onecoin Crew att de inte står registrerade som en Finansiell Institution. Hade de gjort det så hade hela toppen inkl 2-3 steg ned av pyramiden suttit fängslad nu.
Citera
2016-12-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ok, räkna då gärna upp mina fel med sakliga motargument.

Du sköter dig men andra från pöbeln här begagnar sig av invektiv och ad hominem, något de antagligen inte gör i samma utsträckning IRL. Svarar inte på frågor från dessa i fortsättningen. De gör bort sig gång på gång och håller en låg nivå på debatten.

Jag lär mig också gärna mer om kryptovaluta. Kan långt ifrån allt.

På aktiemarknaden fungerar split så att aktien blir fler till antalet samtidigt som att kursen sänks, dvs totala aktievärdet blir likadant före och efter split. Även omvänd split finns. Dessa splittar används för att justera aktiekursen så att privatpersoner slipper köpa ett stycke aktie för exempelvis 1200 kr.

För Onecoin betyder split att antalet mynt fördubblas, men har kvar samma värde. Det är en bonus kan man säga som används i början för att locka till så många som möjligt och få en snabbare expansion. Allt eftersom tiden går är det väl tänkt att splittarna skall avta.
Citera
2016-12-18, 16:52
Medlem
kjellbrel, läste igenom din länk till din förklaring om kryptovaluta. Kan du inte ge en ordentlig lektion av hur det fungerar om det nu är något jag missförstått? Som jag har tolkat det så framställer man vid kryptovaluta en algoritm som har ett visst antal lösningar och varje lösning är ett mynt (?). Det är lätt i början att hitta lösningar (precis som att det är lätt i början att hitta guld och olja), men desto mer man hittar, desto svårare blir det att hitta de återstående lösningarna. På så sätt simulerar man en riktig tillgång.

Bitcoin har avtagande graf exempelvis, likt en riktig tillgång:

https://dealingwithdisruption.files.wordpress.com/2014/04/bitcoin-supply.jpg
Citera
2016-12-18, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liketothink
För Onecoin betyder split att antalet mynt fördubblas, men har kvar samma värde. Det är en bonus kan man säga som används i början för att locka till så många som möjligt och få en snabbare expansion. Allt eftersom tiden går är det väl tänkt att splittarna skall avta.
Men hur kommer det sig att den "har kvar samma värde"?
På en fungerande marknad halveras naturligtvis värdet per coin om antalet coins dubbleras.
Jo den " har kvar samma värde" för att Ruja har bestämt det. Det är alltså ett falskt värde, som är till för att locka in fler i pyramiden, precis som du säger, och ge ett sken av att deras "investering" ökar i värde för de som redan är inne.

Du skrev också i nåt tidigare inlägg att du tror att kursen kommer att sjunka kraftigt direkt efter den släpps fri. Det är riktigt, eftersom marknaden sätter det verkliga värdet. Men inte en minskning med 50% eller vad du gissade. Utan snarare 99.999999%. Detta eftersom marknadens verkliga värdering av Onecoin ( inte Ruajs påhittade värdering) är i det närmaste noll.
Citera
2016-12-18, 17:56
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
kjellbrel, läste igenom din länk till din förklaring om kryptovaluta

Vilken av dem? Menade du den hur miners skapar block?

Citat:
Kan du inte ge en ordentlig lektion av hur det fungerar om det nu är något jag missförstått?

Jag kan gärna dela med mig lite mer, men det får bli i små delar i taget. Orkar inte ta allt på en gång. För enkelhetens skull kommer jag i så fall att beskriva Bitcoin specifikt, men den är ju grundmodellen för nästan alla kryptovalutor därute, även om alla har sina egenheter.

Citat:
Som jag har tolkat det så framställer man vid kryptovaluta en algoritm som har ett visst antal lösningar och varje lösning är ett mynt (?). Det är lätt i början att hitta lösningar (precis som att det är lätt i början att hitta guld och olja), men desto mer man hittar, desto svårare blir det att hitta de återstående lösningarna. På så sätt simulerar man en riktig tillgång.

Nej, du måste släppa den bilden helt. Den förvirrar begreppen för dig istället för att hjälpa till med att ge en korrekt bild. Det finns för många fel och missuppfattningar där.

Läs gärna mitt inlägg igen om blockbyggande, där jag beskriver hur Proof of Work (mining) inte i sig skapar BTC, men miners får belöna sig själva med nya BTC när de lyckas. Om jag var otydlig med något där så peka gärna på det så försöker jag förtydliga.

Citat:

Ja, Bitcoin har en avtagande graf av nya pengar, av det enkla skälet att reglerna säger hur mycket nya BTC ett nyskapat block får innehålla. Jag nämnde det som snabbast när jag beskrev blockbyggande.

Från start fick varje block innehålla 50 nya BTC, men för var 210000:e block sjunker denna reward med hälften. Eftersom nätverket hela tiden justerar difficulty för Proof of Work så skapas nya block med ca 10 minuters mellanrum i snitt. Denna blocktid gör att man vet att rewards kommer halveras ungefär vart 4:e år. Det har gått lite fortare än så eftersom vi fick andra halveringen redan i juli i år och kedjan "fyller 8 år" först i början på januari nästa år. Min gissning är att difficultyregleringen är lite för trögrörlig för den oväntade boom i miningaktivitet och hårdvara som gjorde att hashraten skenade iväg 2012/2013 och därför kom halveringarna lite tidigare än väntat.

Men visst, Satoshi hade designmålet att Bitcoin skulle vara en "begränsad resurs" men det främst med taket på 21 MBTC. Halveringsmodellen är nog mer en tanke att hålla incitamentet uppe för miners tidigt då priset på BTC förväntades vara lägre tidigt än längre fram, samt att hyfsat snabbt sjösätta större delen av valutan. Modellen gör ju att 10,5 miljoner BTC fanns i omlopp efter de första 4 åren.

Men en viktigt slutsats här är alltså att svårigheten för miners inte påverkas av hur många BTC det finns eller skapas (som rewards) utan endast av hur många andra miners som tävlar om att skapa block.

Om alla miners gav upp idag och sa "näää, nu lägger vi ned och går hem" och släckte ned maskinparkerna helt, då skulle du efter att nätverket justerat ned difficultyn kunna sitta med en gammal dammig dator du tänkt slänga och skapa nya block helt själv var 10:e minut och få in 12,5 BTC för varje block.
Citera
2016-12-18, 17:56
Medlem
Värdet blir ju det som marknaden sätter. Tycker alla den är värdelös säljer alla, men det mest sannolika blir ett ordentligt tapp pga. vinsthemtagningar och sedan vet ingen hur det går. Det kan gå upp eller ner.

Ruja har förmånliga erbjudanden i början för att erhålla en snabbare expansion. Dessa lär försvinna senare, i synnerhet när kursen släpps fri?
Citera
2016-12-18, 17:58
Medlem
Citat:
Du sköter dig men andra från pöbeln här begagnar sig av invektiv och ad hominem, något de antagligen inte gör i samma utsträckning IRL. Svarar inte på frågor från dessa i fortsättningen. De gör bort sig gång på gång och håller en låg nivå på debatten.

På aktiemarknaden fungerar split så att aktien blir fler till antalet samtidigt som att kursen sänks, dvs totala aktievärdet blir likadant före och efter split. Även omvänd split finns. Dessa splittar används för att justera aktiekursen så att privatpersoner slipper köpa ett stycke aktie för exempelvis 1200 kr.

Du inser alltså inte att det du försöker påvisa är en ekonomisk omöjlighet?
Det vill säga att om du fördubblar antalet så kvarstår värdet/kostnaden per enhet?
Det finns INGEN motsvarighet någonstans inom någon ekonomi , så vad du försöker påskina är att Onecoin är redo för Nobelpriset i Ekonomi?

Citat:
kjellbrel, läste igenom din länk till din förklaring om kryptovaluta. Kan du inte ge en ordentlig lektion av hur det fungerar om det nu är något jag missförstått? Som jag har tolkat det så framställer man vid kryptovaluta en algoritm som har ett visst antal lösningar och varje lösning är ett mynt (?). Det är lätt i början att hitta lösningar (precis som att det är lätt i början att hitta guld och olja), men desto mer man hittar, desto svårare blir det att hitta de återstående lösningarna. På så sätt simulerar man en riktig tillgång.

Lägg ner med att försöka jämföra Onecoin och Bitcoin.
Dom har inga likheter över huvud taget

http://onecoinonelifefacts.blogspot.se/2016/12/analysis-of-onecoin-blockchain-part-4.html?m=1

deckfromacard16 December 2016 at 00:44
Oh you're going to LOVE this!!!
I checked the blockchain for a bit forward and this is what is visible:

In block #16041: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr
In block #16042: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr
In block #16067: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr
In block #16068: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr
In block #16069: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr
In block #16070: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr
In block #16071: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr
In block #16072: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr
In block #16073: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr
In block #16074: 1,000,000 ONE is trasferred to output address 9ZTji2SeQcs7NPwGEgsARm3W355sjBuHzr

Unless someone bought 5 Ultimate traders, that one account has been mining with 600,000,000 (six hundred million) tokens!!!

Just ja - det skulle ju enligt dig bli "svårare" att "mina" eftersom Bitcoin fungerar som en kryptovaluta ska fungera.....

KLAPPMONGO!
Citera
2016-12-18, 18:12
Medlem
Citat:

En annan stor skillnad är att en akties värde backas upp av ett företag som säljer en produkt eller tjänst. Där påverkas värdet, förutom det spekulativa av tillgång och efterfrågan. Vilken produkt eller tjänst backar upp Coinets värde? Utbildningspaketen? Eller skiljer det sig när man baserat ett värde på Rujas Voodoo ekonomi?
Citera
2016-12-18, 19:01
Medlem

Om jag minar mina tokens nu till coin, så går jag miste om 2 splitar till..och det lär ju dröja ett halvår.
Men det beror väl på vilket paket man har?
Citera
2016-12-18, 19:16
Medlem
Citat:
Vilken produkt eller tjänst backar upp Coinets värde?

När kursen släpps fri blir värdet vad folk anser att den är värd. Det är själva tanken som är värdet, tanken att den har ett visst värde när man handlar. Eller om man så vill, det antal Onecoins man digitalt har på sitt konto. Ettor och nollor som finns på en server är väl det närmsta "verkligt" man kan komma. Om många tror på Onecoin så föreligger ett immateriellt värde.

Som med Bitcoin. Vad backar upp Bitcoin? Vilken produkt eller tjänst backar upp Bitcoin? Vad backar upp ett patent? Själva ritningarna, patentansökan i sig eller idén att man kan använda patentet och tjäna pengar på det i framtiden?

Kom inte dragandes med jämförelsen om stenar du hittat i skogen eftersom ingen vill betala särskilt mycket för dem. Däremot om Onceoin lyckas med sina betalningssystem och sina appar så kanske folk tror på det och då går värdet upp.

Vanliga valutor hade guld som uppbackning förut men det är väl si och så med det nu för tiden.
Citera
2016-12-18, 19:51
Medlem
Citat:
När kursen släpps fri blir värdet vad folk anser att den är värd. Det är själva tanken som är värdet, tanken att den har ett visst värde när man handlar. Eller om man så vill, det antal Onecoins man digitalt har på sitt konto. Ettor och nollor som finns på en server är väl det närmsta "verkligt" man kan komma. Om många tror på Onecoin så föreligger ett immateriellt värde.

Som med Bitcoin. Vad backar upp Bitcoin? Vilken produkt eller tjänst backar upp Bitcoin? Vad backar upp ett patent? Själva ritningarna, patentansökan i sig eller idén att man kan använda patentet och tjäna pengar på det i framtiden?

Kom inte dragandes med jämförelsen om stenar du hittat i skogen eftersom ingen vill betala särskilt mycket för dem. Däremot om Onceoin lyckas med sina betalningssystem och sina appar så kanske folk tror på det och då går värdet upp.

Vanliga valutor hade guld som uppbackning förut men det är väl si och så med det nu för tiden.

Det är efterfrågan som styr värdet och jag tror på detta
Citera
2016-12-18, 20:38
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:
Vad backar upp Bitcoin? Vilken produkt eller tjänst backar upp Bitcoin?

Ingenting backar upp Bitcoin. Bitcoin värderas utifrån sin modell att helt kunna utesluta specifika mellanhänder i transaktioner och sin helt öppna och ständigt tillgängliga infrastruktur där vem som helst kan överföra godtyckligt stora belopp väldigt snabbt över hela världen till extremt låg kostnad.

Ett helt nytt förtroendesystem där inga av dagens finansiella institutioner (varken banker eller kortföretag) behövs för dess funktion.

Sen är designen enkel och helt öppen vilket stärker säkerheten då alla kan analysera dess modell och undersöka attackmöjligheter. De få kryptoalgoritmer som Bitcoin använder är helt öppna, väl beprövade (långt före Bitcoin) och analyserade under lång tid nu, något som alla kryptoexperter instämmer väldigt tydligt i som en helt avgörande faktor för säkerhet. Proprietära/hemliga algoritmer och system har visat sig falla för attacker utan undantag, förr eller senare.

Sen det faktum att det inte finns någon finansiell koppling till andra former av värden menar också många på är den största styrkan. I vår extremt sammankopplade finansiella värld fick vi lära oss detta väldigt tydligt under 2008, när i princip allt drogs med i fallet. Det fanns inga säkra "hamnar" att rädda tillgångar och värden i.

Notera också att Onecoin saknar samtliga dessa egenskaper som ger Bitcoin dess värdering. Skall Onecoin få ett värde får de hitta andra grunder än dessa för sin värdering och dessutom tävla med redan befintliga liknande (i "viss" mån) konkurrenter, som Ripple.

Edit: Det finns fler saker som Bitcoin värderas för kom jag på, men det spelar ingen roll, Onecoin delar inte dem heller. Kan skriva om det senare.
Senast redigerad av kjellbrel 2016-12-18 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in