2016-12-17, 08:21
  #95761
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Erfarenhet av många mordfall. Eller så kan man läsa innantill.

Innan HD kan besluta om resning inhämtas alltid yttrande från Riksåklagaren, och denne säger nu alltså nej till en ny rättegång i Vatchareeya-fallet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6589938
Journalisten uttrycker sig felaktigt, det ska stå "Innan HD kan besluta att det blir resning...". Läs mitt tidigare svar till dig, (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten). De flesta resningsansökningar kan HD avslå utan att vända sig till RÅ, för de innehåller inget som kan vara resningsgrundande.
Citera
2016-12-17, 08:23
  #95762
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, vilken fördel var det inte för honom att riksåklagaren tog sig an att titta på ärendet
och sedan gav avslag. Det förstår ju vem som helst.

Lättad kan en mördad ung kvinnas mamma känna sig där borta i Thailand.
Dotterns baneman får allt sitta kvar där han sitter. Ännu några år.

Ps. Att HD skulle komma till ett annat beslut behöver man nog vara bra naiv för att
inbilla sig.
RÅ har inte avslagit ansökan, han har avstyrkt den. Vem som är naiv återstår att se.
Citera
2016-12-17, 11:25
  #95763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
?..men det som en hund markerar är inget bevis, däremot kan det leda till bevis.... därför får det aldrig tas som bevis.

Eh, nej. Det finns inget hinder i vare sig rättegångsbalken eller nån annanstans (om det nu skulle finnas nån annanstans vilket det inte gör) att åberopa bevis. Man kan åberopa ditt toalettpapper som bevis om man vill. Frågan är bara vad det har för betydelse som bevis, alltså vilket bevisvärde som toalettpappret, hundmarkeringen eller vad det nu är har.
Citera
2016-12-17, 12:52
  #95764
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det ser ut som att polis och åklagare hade rätt. Det fanns inget undangömt som KJ och Kyrö hade användning av. Men det trodde jag aldrig heller.


Vad menar du?

Hade du förväntat dig att RÅ skulle lägga sig platt på rygg och visa magen i ett tecken på underkastelse?

RÅ avstyrker nästan alltid alla resningsförsök, RÅ anser nämligen att en åklagare alltid har utfört ett korrekt och rättssäkert jobb, kårandan är stark inom rättsväsendet men nu har ju HD bollen så vi får se vad som händer.

RÅ har den förträffliga uppgiften att i princip recensera sig själv och då brukar det märkligt nog alltid bli ett väl utfört uppdrag som gjorts hur djävla taffligt det än är utfört.
Citera
2016-12-17, 13:59
  #95765
Medlem
Quarrels avatar
RÅ:s svar till HD lämnar mycket i övrigt att önska. Mycket utfyllnad i den 41 sidor långa texten, bl.a. återges domarna istället för att biläggas.

Det faktum att utredningsmaterial har undanhållits försvaret försvaras inte alls. Istället går Rå igenom punkt för punkt de uppgifter som advokat Kyrö tar fram i resningsansökan och bemöter dem mycket torftigt.

Ren manipulation av bevismaterialet bemöts på samma torftiga sätt, t.ex.
Citat:
Jag har tagit del av bilderna. Som jag ser har kniven tagits bort från hyllan när
den har lagts på annat ställe för fotografering. Vidare framgår det av det extra
sidomaterialet att det finns två fotografier ett med skor och ett utan skor. Det är
min uppfattning att bilderna inte har manipulerats. Uppgifterna är inte
resningsgrundande.

Med tanke på att detta är åklageriets försvar av utredningen skulle det förvåna mig om HD går på RÅ:s linje och avslår resningsansökan utan vidare.
Citera
2016-12-17, 23:16
  #95766
Medlem
ReedMes avatar
Verkar luta mot avslag då. Som jag trodde. Hade nog ändå gärna sett en resning eftersom förundersökningen verkar vara så taffligt gjord. Sen det där med undanhållande av utredningsmaterial låter ju inte riktigt klokt. Det handlar ju inte om rikets säkerhet direkt.

Nå, om några år är han ute i det fria... Hoppas han bosätter sig i Boden igen. Långt från mig. Hans pappa kommer nog stressa ihjäl sig när han ska vakta pojken.
Citera
2016-12-17, 23:33
  #95767
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Verkar luta mot avslag då. Som jag trodde. Hade nog ändå gärna sett en resning eftersom förundersökningen verkar vara så taffligt gjord. Sen det där med undanhållande av utredningsmaterial låter ju inte riktigt klokt. Det handlar ju inte om rikets säkerhet direkt.

Nå, om några år är han ute i det fria... Hoppas han bosätter sig i Boden igen. Långt från mig. Hans pappa kommer nog stressa ihjäl sig när han ska vakta pojken.
Varför verkar det luta mot avslag? RÅ brukar argumentera för avslag.
Citera
2016-12-17, 23:36
  #95768
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför verkar det luta mot avslag? RÅ brukar argumentera för avslag.
Hur ofta brukar HD gå emot RÅ då?
Citera
2016-12-17, 23:42
  #95769
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Hur ofta brukar HD gå emot RÅ då?
Det vet jag inte, men hittills har det gått som förväntat. Ärendet gick till RÅ, som svarade som vanligt. Det var en framgång. HD vet att RÅ brukar avstyrka resningsansökningar.

RÅ:s svar till HD var tunn. Jag tycker inte att det lutar mot avslag.
Citera
2016-12-18, 08:52
  #95770
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det är väl positivt? Det betyder ju bara att utredningen och rättegångarna skötts som det ska. Så länge det inte finns några skäl för att bevilja resning har de inte funnit några falska vittnesuppgifter, manipulerade bilder etc. Men så är ju Sverige ett av världens rättssäkraste länder också.
Hur mäter man rättssäkerhet? Räknar man andelen oskyldigt dömda?
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Tycker inte du också att det blir väldigt dubbelt när vissa påstår att utredningen är undermålig, det är så mycket som inte blivit gjort men sen är de förvånade över hur otroligt mycket material det finns som åklagaren inte funnit anledning att presentera? Nu har inte Kyrö hittat något alls som skulle kunna bevilja resning och det är väl bra? Det finns alltså inget att gå på. För mig innebär det att åklagaren fattade rätt beslut när allt det materialet inte behövde presenteras och allt har gått rätt till.
Advokat Kyrö har hittat mycket som skulle kunna bevilja resning, och han har fortfarande mycket att hitta. RÅ är inte den som beslutar om resning, han försvarar bara åklagaren i ett undermåligt yttrande.

Varför är åklagarkramarna så rädda för att KJ ska få en tredje, förhoppningsvis rättvis, rättegång?
Citera
2016-12-18, 10:30
  #95771
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Ja, hur har de kommit fram till att Sverige är ett rättssäkert land? För mig räcker det att det är det.
KJ hade beviljats resning även av RÅ om det funnits något uppenbart fel det hoppas jag att du förstår.
Jag har inte sett någon som är rädd för något. Har fel gjorts går det inte att undvika. Du borde vara nöjd över att det inte ser ut att finnas några skäl för resning, det ÄR positivt även om du just nu är besviken men det är något helt annat. Det fanns inga manipulerade bilder, det betyder att du haft fel hela tiden.
Det här svaret är så naivt att man blir generad när man läser det.

Du tror blint på statistik utan att veta hur den ens kan ha tagits fram.

RÅ är chef för Åklagarmyndigheten och har det yttersta ansvaret för verksamheten. Det är klart att han försöker dölja brister.

Ett foto över skorna har beteckningen XI4Z9960.JPG. Samma foto utan skor har beteckningen XI4Z9960 kopiera2.jpg. Det är uppenbarligen samma foto, varav ett har manipulerats. Varför har de annars samma nummer? Jag hoppas verkligen att NFC får analysera fotona.
Citera
2016-12-18, 12:07
  #95772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det här svaret är så naivt att man blir generad när man läser det.

Du tror blint på statistik utan att veta hur den ens kan ha tagits fram.

RÅ är chef för Åklagarmyndigheten och har det yttersta ansvaret för verksamheten. Det är klart att han försöker dölja brister.

Ett foto över skorna har beteckningen XI4Z9960.JPG. Samma foto utan skor har beteckningen XI4Z9960 kopiera2.jpg. Det är uppenbarligen samma foto, varav ett har manipulerats. Varför har de annars samma nummer? Jag hoppas verkligen att NFC får analysera fotona.


Det är inte vilket statistik som helst. http://worldjusticeproject.org/rule-of-law-index

De fyra nordiska länderna innehar, som tidigare år, topp placeringarna som de mest rättsäkraste länderna i Världen.

Förvånar mig något att du inte känner till denna. Nu har du möjlighet att förkovra dig över jul.

God läsning!

EDIT. Här kan du specialstudera enskilda länder mm http://worldjusticeproject.org/press
__________________
Senast redigerad av Remark 2016-12-18 kl. 12:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in