2016-12-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Så GM har hotat i flera år och gick ändå lös och kunde till slut utföra mordet?
Ja, vi bor ju i Sverige remember! Inte fan hjälper det att polisanmäla här
Citera
2016-12-18, 11:20
Medlem
Wajis avatar
Jävla tragiskt. Ännu en Svensk man bragd om livet för att ha försökt hjälpa invandrare på rätt köl. Det börjar bli men en regel att människor som på något sätt hjälper till straffas med värsta fall livet som insats numera.

Tyvärr blundar Sverige för detta och lossar som att problemen inte finns. Det tycker jag är fegt och vidrigt
Citera
2016-12-18, 11:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Rubrik justerad // Mod
Citera
2016-12-18, 11:31
Medlem
Grumpe0000s avatar
Hade det varit tvärtom så hade rubrikerna på Aftonbladet och Expressen varit "Rasistdåd i Bollnäs". Eller vad tror ni?
Citera
2016-12-18, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PersPersPers
Kvinnan var skild från GM när hon träffade BO, hur mycket tid som ligger mellan där lämnar jag osagt. Men enligt vad jag har hört så har Åke och kvinnan haft en relation i 3-5år(ingen bestämd tid har uppgetts.)

Fast de verkar inte ha varit sambos, BO och kvinnan.
Citera
2016-12-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Fast de verkar inte ha varit sambos, BO och kvinnan.
Vart i min text står det att dom var sambos..?
Citera
2016-12-18, 12:02
Medlem
MathiasVonCremes avatar
Sahindalsläkten har bott i Sverige sedan 80-talet, de flesta som lever i dag är födda i Sverige så jag tycker det är fel att benämna dem som invandrare. Är ganska säker på att dem inte ens kan prata flytande persiska/arabiska eller vilket språk dem nu talade. Möten mellan två människor helt enkelt, att GM har rötter i ett annat land tycker jag är irrelevant.
Citera
2016-12-18, 12:02
Medlem
Vimurs avatar
Det här är, om alla uppgifter stämmer, inte första gången en partner till en kvinna från en klan som ägnar sig åt hedersvåld dödas. Undrar om det kan bli en aspekt i rättens bedömning. Skulle man kunna hävda att Åke Persson är ett hedersvåldsoffer? Jag skulle nog påstå det men frågan är hur det bedöms juridiskt.

Det lär väl ses som ett svartsjukedrama men ett sådant här brott är även riktat mot kvinnan. Om hon lämnade exet och dessutom träffade en svensk, det värsta som enligt Fadime själv kunde hända i hennes släkt, är det här mordet "straffet" som på något sjukt barbariskt vis ska upprätta exmannens heder.

Hela historien är så sorglig. Det måste nog ha varit kärlek om hon vågade gå emot en sådan ökänd klan för att få vara med Åke, kanske fick hon för en gångs skull leva med en bra man som dessutom stod ut med hoten för hennes skull. Stackars barn som bevittnade allt. Undrar vad det här gör med en liten stad som Bollnäs.
Citera
2016-12-18, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Det här är, om alla uppgifter stämmer, inte första gången en partner till en kvinna från en klan som ägnar sig åt hedersvåld dödas. Undrar om det kan bli en aspekt i rättens bedömning. Skulle man kunna hävda att Åke Persson är ett hedersvåldsoffer? Jag skulle nog påstå det men frågan är hur det bedöms juridiskt.

Det lär väl ses som ett svartsjukedrama men ett sådant här brott är även riktat mot kvinnan. Om hon lämnade exet och dessutom träffade en svensk, det värsta som enligt Fadime själv kunde hända i hennes släkt, är det här mordet "straffet" som på något sjukt barbariskt vis ska upprätta exmannens heder.

Hela historien är så sorglig. Det måste nog ha varit kärlek om hon vågade gå emot en sådan ökänd klan för att få vara med Åke, kanske fick hon för en gångs skull leva med en bra man som dessutom stod ut med hoten för hennes skull. Stackars barn som bevittnade allt. Undrar vad det här gör med en liten stad som Bollnäs.

Skulle iofs inte bli förvånad om rätten skulle se det som en förmildrande omständighet.. vem vet, det kanske stannar vid dråp tom.

Tragiskt att liknande brott blivit vardagsmat i Sverige, känns inte som om media visar något större intresse att rota vidare i detta..

Ytterst beklagligt för de närstående och barnen som behövde vara med om detta.
Senast redigerad av Som-nam-na 2016-12-18 kl. 12:14.
Citera
2016-12-18, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Skulle iofs inte bli förvånad om rätten skulle se det som en förmildrande omständighet.. vem vet, det kanske stannar vid dråp tom.

Tragiskt att liknande brott blivit vardagsmat i Sverige, känns inte som om media visar något större intresse att rota vidare i detta..
I tråden står det att Åke hade levt under hot i flera år. Kommer det fram i rätten, borde straffet bli hårdare.
Citera
2016-12-18, 12:18
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Sahindalsläkten har bott i Sverige sedan 80-talet, de flesta som lever i dag är födda i Sverige så jag tycker det är fel att benämna dem som invandrare. Är ganska säker på att dem inte ens kan prata flytande persiska/arabiska eller vilket språk dem nu talade. Möten mellan två människor helt enkelt, att GM har rötter i ett annat land tycker jag är irrelevant.
Bra försök.

För det första är Sahindal kurder och hade/har därför kurdiska som modersmål. Sedan bör de ha goda kunskaper i antingen turkiska eller persiska, beroende på att där inte finns någon kurdisk stat.

För det andra är invandrare en riktig beteckning, om än något bristfällig. För några år sedan kunde man tala om andra generationens invandrare, eftersom kulturen gärna lever kvar i den första generation som föds i Sverige och problemen med t.ex. brottslighet även lever kvar hos de svenskfödda i väsentligen oförminskad omfattning. Men den benämningen ansågs stigmatiserande för dem som de facto var svenskfödda och togs bort, vilket senare hänt även med beteckningen invandrare i sig, då det synes orimligt att en person ska vara invandrare hela livet. Nu gäller "nyanländ" och "rasifierad" för att hantera samma problematik och de facto-adelskap.

I det här fallet lever förstås den destruktiva MÖ-kulturen kvar i GM och det är därför rimligt att kalla honom invandrare på ren svenska, som kanske ska förtydligas med "andra generationens" för att undvika käbbel. Att släkten är en invandrarsläkt är helt uppenbart och inte kontroversiellt. Att någon SJW ser det som stigmatiserande, ändrar inte detta faktum.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2016-12-18 kl. 12:28.
Citera
2016-12-18, 12:19
Avstängd
Dofternas avatar
Nu tycker jag att vi ska vänta med att döma tills vi hört Sahindals version av det hela. Vad var den här Åke för en typ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in