2016-12-16, 08:39
Medlem
Kan man läsa juristprogrammet snabbare än 4,5 år? Finns det folk som gör så? Är det vanligt osv.
Citera
2016-12-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeopoldBloom
Kan man läsa juristprogrammet snabbare än 4,5 år? Finns det folk som gör så? Är det vanligt osv.

Ja det går, ja det finns folk, nej det är inte vanligt.
Citera
2016-12-16, 15:46
Medlem
Hur många terminer har de kunnat förkorta utbildningen med? Jag vet att man få tillgodoräkna tidigare studier (15hp grundnivå/15hp avancerad nivå).
Citera
2016-12-16, 15:58
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Hur många terminer har de kunnat förkorta utbildningen med? Jag vet att man få tillgodoräkna tidigare studier (15hp grundnivå/15hp avancerad nivå).
Det påstås att Leif Silbersky klarade av programmet på 2,5 år (se tveksam källa). Jag vet vissa som genom att tillgodoräkna sig kurser har tagit sig igenom programmet på 4 år på GU.

Några frågor:
Har du börjat juristprogrammet än?
Var pluggar/tänker du plugga någonstans?
Varför vill du förkorta utbildningen?
Citera
2016-12-16, 16:15
Medlem
Jag har inte börjat utbildningen. Startdatumet blir väl HT2017.
Scene of the crime = Gbg.
Jag vill snabba på det hela av två anledningar. Jag har CSN-stöd så att det räcka för 7 terminer eller så. Och sen för att jag börjar bli gammal.
Citera
2016-12-16, 16:48
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Jag har inte börjat utbildningen. Startdatumet blir väl HT2017.
Scene of the crime = Gbg.
Jag vill snabba på det hela av två anledningar. Jag har CSN-stöd så att det räcka för 7 terminer eller så. Och sen för att jag börjar bli gammal.
Jag förstår. Då tycker jag att du först ska fokusera på att komma in och sedan på att klara åtminstone första terminen. Sedan har jag förstått det som att institutionen är lite gnällig med att läsa flera grundkurser samtidigt men har inte själv undersökt frågan närmare. Enklast för att tjäna in lite tid är kanske att läsa några andra kurser vid sidan om som du kan tillgodoräkna dig och sedan i slutet kanske fixa något smart med fördjupningskurserna och/eller examensarbetet.

Och som sagt, se till att komma in och vänja dig vid allt innan du börjar tänka för mycket på att förkorta utbildningen.

Jag kan väl tillägga att jag i allmänhet inte skulle rekommendera någon att försöka förkorta utbildningen. Men det beror så klart på situationen och vad målet är.
Senast redigerad av theoverachiever 2016-12-16 kl. 16:50.
Citera
2016-12-16, 16:59
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Vet inte om det finns några begränsningar i antalet HP ni får tillgodoräkna er på GU:s juristprogram, men annars finns det ju stora möjligheter att korta ned utbildningen betänkligt. Det du får ha i åtanke är dock att ditt examensbevis kommer se "fult" ut med TG från diverse olika lärosäten.

Den/de fria terminen/erna får man ju alltid tillgodoräkna sig så länge de är på rätt nivå och inom rätt ämne. Finns även att läsa uppsats på masternivå ā 30 HP på några lärosäten som du kan tillgodoräkna ditt examensarbete med. Grundkurserna kan du tillgodoräkna med på en mängd olika vis beroende på hur flexibel och villig du är att undersöka saken, går exempelvis att läsa ekonomi och skatterätt på distans.

Som sagt du kan om du lägger upp taktiken rätt korta ned tiden avsevärt, dock så kommer betygen inte vara U-AB utan en mix av Fx-A och U-VG samt U-AB. Om det är värt det kan bara den enskilde avgöra.

p.s Ibland så kommer du inte få tillgång till kurserna då institutionerna anser att du inte har rätt behörighet eller tillräcklig förkunskap, det går ibland att tjata sig igenom den muren och i yttersta fall överklaga de besluten. Ibland går det ibland inte. d.s
Senast redigerad av makaveli143 2016-12-16 kl. 17:02.
Citera
2016-12-16, 22:46
Medlem
Tack för svaren.

När gör man sista tentamen på hösten? Det kanske går att spara några veckors CSN om man jobba jul och nyår.
Citera
2016-12-17, 09:42
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Tack för svaren.

När gör man sista tentamen på hösten? Det kanske går att spara några veckors CSN om man jobba jul och nyår.
I Lund är höstterminens sista tenta i mitten av januari. Det vill säga max 1-2 vardagar innan vårterminen startar. Har väldigt svårt att tänka mig att juriststudenter har något sammanhängande "jullov" på något lärosäte :-/
Citera
2016-12-17, 11:12
Medlem
Ah fuck! Tack.
Citera
2016-12-17, 21:52
Medlem
Vid underkänt på examensarbete vid LU, måste man göra om hela ex-jobbet eller får man komplettera, eller "det beror på"?
Citera
2016-12-18, 14:53
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Tack för svaren.

Som SunWukong skrev ligger de oftast i mitten på januari.

För mig har det varit enligt följande på GU:
T1 - 15 hp tenta i mitten av januari (typ 15e).
T3 - uppsats i grupp om tre personer med deadline och opponering någon gång i mitten av januari (typ runt den 15e).
T5 - 12 hp tenta i mitten av januari (typ den 15e).
T7 - beroende på val av fördjupningskurs.

Ovanstående kan ha ändrat sig sedan jag läste kurserna.

Sedan finns det ingenting som säger att det är just jul och nyår du måste arbeta. Det finns ganska många som arbetar extra under terminerna också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in