Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2016-12-16, 16:49
Medlem
Pansararmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewe
Tja, Både G (inte "förråds G") och S finns ju med, brunnarna påstås vara borrade 2011...

Varför skulle inte brunnarna kunna vara borrade 2011?
Senast redigerad av Pansararmen 2016-12-16 kl. 17:18.
Citera
2016-12-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexZ
Är ni nyfiken att gå runt omkring Försvarsmaktens anläggningar, ok.
Men fota inte och sprid, det kan stå dig dyrt.

Bryt inte sönder, förstör eller eller klottra. Reparationerna kostar skattebetalarna mycket mer än du tror.

Försök inte ta dig in i anläggningar, du kommer inte lyckas innan någon står bakom dig trots det är djupt in i skogen.
I vissa fall kan det vara bemannat utan det syns utifrån.
Ungefär likadant, det om bevakning, har jag skrivit om här för ganska länge sedan samt att kameraövervakning sker dolt men då blev jag kallad foliehatt och paranoid, bra att ämnet tas upp igen för vissa tidigare nästan avsomnade projekt har fått ny användning, vissa andra som ser övergivna ut har återgått till tidigare uppgift och elektroniska bevakningen vill ni inte ens försöka er på att hitta. Den finns, jag lovar, men den syns inte och utan att ni vet hur, när och varför så sitter ni i en piketbuss på väg mot ett förhör om någon tycker att ni snokar runt. Den gamla typen av elektronisk bevakning och kameror finns kvar och ny har kompletterats med.
Citera
2016-12-17, 13:51
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Jo, men det är aktiva anläggningar

och vad är vitsen att söka brunnar om man redan vet var anläggningen ligger ?
Dessutom har inte alla egen brunn. Eller så ligger brunnen en bit bort.
Vitsen är att vi här diskuterar saker med anknytning till anläggningar som brukar kallas Sveriges riksbunkrar. Det är i högsta grad intressant att jämföra brunnsförekomst vid anläggningar man känner till med andra ställen eftersom det kan ge en bild av hur andra anläggningar ser ut. Sluta låt som en surpuppa!

Edit: Jag skulle nog säga att det är mycket vanligt att anläggningar där folk förväntas arbeta och bo i någon som helst utsträckning utöver tillfälliga besök har en egen djupborrad brunn. Men det klart...jag har ju ingen statistik att stödja mitt resonemang på.
Senast redigerad av Teleslinga 2016-12-17 kl. 13:55.
Citera
2016-12-17, 13:52
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
Ungefär likadant, det om bevakning, har jag skrivit om här för ganska länge sedan samt att kameraövervakning sker dolt men då blev jag kallad foliehatt och paranoid, bra att ämnet tas upp igen för vissa tidigare nästan avsomnade projekt har fått ny användning, vissa andra som ser övergivna ut har återgått till tidigare uppgift och elektroniska bevakningen vill ni inte ens försöka er på att hitta. Den finns, jag lovar, men den syns inte och utan att ni vet hur, när och varför så sitter ni i en piketbuss på väg mot ett förhör om någon tycker att ni snokar runt. Den gamla typen av elektronisk bevakning och kameror finns kvar och ny har kompletterats med.

Ja, man ska vara försiktig med aktiva anläggningar och helt enkelt låta dem vara. Men - det finns ju så många gamla att koncentrera sig på å andra sidan.
Citera
2016-12-17, 13:54
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Vitsen är att vi här diskuterar saker med anknytning till anläggningar som brukar kallas Sveriges riksbunkrar. Det är i högsta grad intressant att jämföra brunnsförekomst vid anläggningar man känner till med andra ställen eftersom det kan ge en bild av hur andra anläggningar ser ut. Sluta låt som en surpuppa!

Vilket innebär att du vill diskutera aktiva Skyddsobjekt här på forumet !!
Citera
2016-12-17, 13:56
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Vilket innebär att du vill diskutera aktiva Skyddsobjekt här på forumet !!
Absolut inte.
Citera
2016-12-17, 13:57
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Absolut inte.

Bra
Citera
2016-12-17, 14:03
Medlem
Teleslingas avatar
Från Sveriges Geologiska Undersöknings kartvisare vid ett visst objekt:

"Användning: ENSKILD VATTENTÄKT; HUSHÅLL, FRITIDSHUS, MINDRE LANTBRUK
Borrdatum: 2011XXXX
"

Jojo, tjenare. Någon i Zoonen vill visst ha fräscht kaffevatten.
Citera
2016-12-17, 14:19
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Från Sveriges Geologiska Undersöknings kartvisare vid ett visst objekt:

"Användning: ENSKILD VATTENTÄKT; HUSHÅLL, FRITIDSHUS, MINDRE LANTBRUK
Borrdatum: 2011XXXX
"

Jojo, tjenare. Någon i Zoonen vill visst ha fräscht kaffevatten.

Men nu är den anläggningen nedlagd menar du ??
Citera
2016-12-17, 14:22
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Men nu är den anläggningen nedlagd menar du ??
Ja, det lär vi väl inte få veta? Jag kan ju bara ha hittat på lite nonsenstext.
Du bara kan inte låta bli va?
Citera
2016-12-17, 14:52
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ja, det lär vi väl inte få veta? Jag kan ju bara ha hittat på lite nonsenstext.
Du bara kan inte låta bli va?

Visar bara att jag inte gillar när folk försöker fiska info om hemliga anläggningar.
Vad har DU för nytta av att veta var dom finns, utom ren nyfikenhet...

Tror du inte det sitter folk o bevakar forum ???
Citera
2016-12-17, 23:02
Medlem
HEDP502s avatar
Tråden har en livskurva som är tämligen illluster.
Sprungen ur den förra Riksbunker-tråden där topic kan sammanfattas som 'Finns den?'
I denna har vi inte bara konstaterat ATT utan även tämligen specifikt VAR. Vi har också
cirkulerat en del kring ämnet HUR.
Allt var enkelt så länge vi pratade om funktionerna för det som i tråden kallas RB60. Planerna för hur statsledningen skulle utrymma Stockholm, moblistorna för förbanden i zonen...
Det var lite som att diskutera fasta kustartilleriförband, eller Rb 04 - fascinerande och helt utan värde för andra än fortifikationens fanboys.
Att denna och andra trådar om FMs fasta installationer börjat att dö en smula, har säkert mer än en anledning, men är det helt tokigt att anta att omvärldsläget påverkat?
Talar vi om senare års byggen så smakar det inte lika bra. Och gäller det nuvarande funktioner och förändringar, oavsett om dessa sitter på gamla eller nyare objekt, så spårar det helt ur, om ni frågar mig. Det finns som bekant många saker som mår djefvligt bra av att vara så hemliga som möjligt. Detta gäller oavsett om vi talar om nya sensorer, antenner, funktioner eller... brunnar.
Och frågan om 'Har det hänt något däruppe?' passar bättre i PM med någon du känner väl. Om den passar alls. Där kan vi verkligen tala om att springa motståndarens ärenden.

Håller ni med, eller är jag helt ute och framför velociped?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in