2016-12-16, 11:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
I kristna filosofin är det balanspunkten för en slags fyrdimensionell dualism som gäller. Redan det dubbla kärleksbudskapet borde kunna förklara innebörden av Gud för den som vågar pröva och vidga sitt medvetande. Älska dig själv precis som din granne. Även om det är socionomen eller Jehovas Vittnet som baktalat dig måste du ändå försöka förstå dem som människor. Tokälska samtidigt din gud så att du i grunden kan bli medveten om ditt ursprung och ansvar som Människa. Balanspunkten mellan sant och falskt eller gott och ont för ögonblicket, livet eller evigheten brukar ge sig självt när så inspirationen kunnat tas emot.

Du har ju bara flyttad målstolperna, så "den kristna filosofin" har blivit referenspunkt. Detta ändrar dock inte ett dyft på efterlysningen av bevisföring, som är lika påfallande bristfällig inom "kristen filosofi" som den är i ett mera allmänt 'guds'-bevisförande.

Och vad "inspiration" iövrigt har med bevisföring att göra ser jag gärna ett förtydligande av och belägg för.
Citera
2016-12-16, 11:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud duger i vilket fall som samlande begrepp åt mänskligheten för att kunna ha en dialog om vart vi egentligen är på väg och innerst inne vill.

Speak for yourself. JAG omfattas inte av din semantiska akrobatik i ovanstående premiss.
Citera
2016-12-16, 18:16
Bannlyst
Var enda själ har i sig från födelsen att tro på Gud. Ett av de största bevisen är säg att ni är mitten i havet och båten helt plötsligt välter och ni skriker och ber, till vem då? Jo ni tänker och ber per automatisk vare sig medvetet eller omedvetet till Gud. Vare sig om man är troende eller inte.

Men nu när ni är så bekväma i dagens trygga samhälle och all trygghet finns omkring er så kan ni sitta och komma på löjliga frågor "bevisa för mig att gud finns".
Citera
2016-12-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wandw
Var enda själ har i sig från födelsen att tro på Gud. Ett av de största bevisen är säg att ni är mitten i havet och båten helt plötsligt välter och ni skriker och ber, till vem då? Jo ni tänker och ber per automatisk vare sig medvetet eller omedvetet till Gud. Vare sig om man är troende eller inte.

Men nu när ni är så bekväma i dagens trygga samhälle och all trygghet finns omkring er så kan ni sitta och komma på löjliga frågor "bevisa för mig att gud finns".
Om det är största beviset så har du bevisat att du inte har något att komma med.
Om alla mirakulöst skulle bli räddade, då skulle man ev. kunna kalla det för bevis. Blir alla som ber till Gud räddade från faran dom befinner sig i?
Citera
2016-12-16, 20:10
Medlem
pungluders avatar
tusentals, varav ett flertal förmodligen bad till gud har drunknat i medelhavet i år.
Citera
2016-12-16, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om det är största beviset så har du bevisat att du inte har något att komma med.
Om alla mirakulöst skulle bli räddade, då skulle man ev. kunna kalla det för bevis. Blir alla som ber till Gud räddade från faran dom befinner sig i?

Jag menade inte de som ber. Jag menade alla människor oavsett ras, kön och tro har i sig och är kodad genetisk att tro på en större kraft och det är Gud (Allah).

Förneka aldrig saker och ting, du vet aldrig vad som händer dig efter döden. Eller du kanske är sån som vill förneka saker och är envis men i slutändan när det visar sig du har fel så äter du din egen skit.
Citera
2016-12-16, 23:40
Medlem
Citat:
Jag menade inte de som ber. Jag menade alla människor oavsett ras, kön och tro har i sig och är kodad genetisk att tro på en större kraft och det är Gud (Allah).

Förneka aldrig saker och ting, du vet aldrig vad som händer dig efter döden. Eller du kanske är sån som vill förneka saker och är envis men i slutändan när det visar sig du har fel så äter du din egen skit.
Det kan lika gärna finnas en gud som bara belönar oss som förnekar saker och ting.
Citera
2016-12-17, 00:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Speak for yourself ... och projicera inte dina spekulationer på andra.

Citat:

Och jonglera inte med bevisbördan.
Citera
2016-12-17, 04:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Det är nog ett av de mest korkade "bevisen" jag sett. Din hypotes är så totalt verklighetsfrämmande att den knappt ens är värd att svara på.

Att "Var enda själ har i sig från födelsen att tro på Gud" är så lätt att motbevisa att det är sjukt att du inte sett det.

Vilken "gud" man har beror endast på i vilken familj och i vilket land man föds, så det kan omöjligt vara något som är medfött för alla.

Det föds inga muslimer i Salt Lake City och inga hinduer i Mecka, så den gudstro som du talar om kan knappast vara medfödd.

Och, jag kan ärligt säga dig att om jag är i mitten av havet och båten helt plötsligt välter så kommer jag inte att be till någon gud om hjälp. Jag har redan varit i livsfara vid ett par tillfällen, och hade inte någon som helst tanke att be till någon gud vid något enda av de tillfällena.
Citera
2016-12-17, 08:02
Medlem
rymdsols avatar
Här har ni en att fundera över!

Att Gud skapade allt måste också betyda att han kan ändra på ALLT. Kan Gud ändra på naturlagar som att 1+1 blir något annat än 2? Kan Gud skapa en rund fyrkant?
Citera
2016-12-17, 13:41
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
I kristna filosofin är det balanspunkten för en slags fyrdimensionell dualism som gäller. Redan det dubbla kärleksbudskapet borde kunna förklara innebörden av Gud för den som vågar pröva och vidga sitt medvetande..... Balanspunkten mellan sant och falskt eller gott och ont för ögonblicket, livet eller evigheten brukar ge sig självt när så inspirationen kunnat tas emot.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du har ju bara flyttad målstolperna, så "den kristna filosofin" har blivit referenspunkt. Detta ändrar dock inte ett dyft på efterlysningen av bevisföring, som är lika påfallande bristfällig inom "kristen filosofi" som den är i ett mera allmänt 'guds'-bevisförande.
Och vad "inspiration" iövrigt har med bevisföring att göra ser jag gärna ett förtydligande av och belägg för.
Mänskliga medvetandet kan vetenskapligt indelas i fyra helt separata begreppsvärldar. Vi har den teoretiska filosofin skild från praktiska filosofin och den fysiskt sinnliga världen skild från den metafysiska.
Varje begreppsvärld måste definiera sitt eget grundvärde att utgå från och kan inte med någon teori sedan bevisa sitt grundvärde för någon utanför samma bubbla. Mänsklig erfarenhet visar dock att vi i praktiken upplever och inspireras på likartat sätt oavsett vilket medvetande som velat styra. Det blir som vi vill fast ingen enskilt kunnat tänka eller ens föreställa sig hur.
Den kristna filosofin har numera gått att förena med alla öppna trosuppfattningar samtidigt med all ärligt deklarerad vetenskap inför FN. Samlande för hela mänskligheten definieras genom deklarationerna den största tänkbara men inte för någon bevisbara sanningen som Gud, mänsklighetens kollektiva omedvetna eller självmedvetande vilket begrepp man än vill använda för fortsatt dialog och fredlig samverkan.
Det jag påstått är att olika begreppsvärldar mycket väl går att förena om man bara först vill bestämma ett gemensamt värde och avsikt för dialog. För oss likvärdigt medvetna och insatta i de fyra olika begreppsvärldarna eller åtminstone velat förstå den slags fyrenighet som beskriver Gud bevisar inspirationen till handling oanade möjligheter.
Citera
2016-12-17, 16:10
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Mänskliga medvetandet kan vetenskapligt indelas i fyra helt separata begreppsvärldar. Vi har den teoretiska filosofin skild från praktiska filosofin och den fysiskt sinnliga världen skild från den metafysiska.
Varje begreppsvärld måste definiera sitt eget grundvärde att utgå från och kan inte med någon teori sedan bevisa sitt grundvärde för någon utanför samma bubbla. Mänsklig erfarenhet visar dock att vi i praktiken upplever och inspireras på likartat sätt oavsett vilket medvetande som velat styra. Det blir som vi vill fast ingen enskilt kunnat tänka eller ens föreställa sig hur.
Den kristna filosofin har numera gått att förena med alla öppna trosuppfattningar samtidigt med all ärligt deklarerad vetenskap inför FN. Samlande för hela mänskligheten definieras genom deklarationerna den största tänkbara men inte för någon bevisbara sanningen som Gud, mänsklighetens kollektiva omedvetna eller självmedvetande vilket begrepp man än vill använda för fortsatt dialog och fredlig samverkan.
Det jag påstått är att olika begreppsvärldar mycket väl går att förena om man bara först vill bestämma ett gemensamt värde och avsikt för dialog. För oss likvärdigt medvetna och insatta i de fyra olika begreppsvärldarna eller åtminstone velat förstå den slags fyrenighet som beskriver Gud bevisar inspirationen till handling oanade möjligheter.
Du hittar verkligen på du.

Filosofi skiljer sig definitivt från religion, inte minst genom att filosofisk aktivitet saknar trossatser och därav ej förkunnar!

Vidare, finns ingen filosofisk sentens som med självaktning och heder i behåll pådyvlar påtvingar eller rekommenderar bekännelse att du måste bekänna dig till, ritual, kyrka, församlingsliv, prästerskap etc.

De "teologiska, teokratiska" idéernas sanningsvärde saknar resonemangskedja, utan börjar med klockren myt. Dvs tar ej sats i den intellektuellt gripbara sensoriskt substantiella världen.

Det är en smörja du kokat ihop, vilken faller som ett korthus men kan gå hem hos emotionellt betvingade individer som behöver den slags tomgångsretorik med dessutom FÖRVRÄNGD värdeladdning, eller om det handlar om ren okunskap i ditt fall... något som inte intresserar mig btw.

Dock tycker jag du ska ta reda på vad filosofi är, ta reda på vad teoretisk filosofi är och förstå vad praktisk filosofi är, samt hålla religion och mytbildning starkt isär från filosofi. Särskilt vetenskapsfilosofi, som däremot kan gå tvärvetenskapligt och skära igenom flera segment ur var och en resp. vetenskapliga gren.

Riktigt så långt har folktro , myt, legendskapande stoff och religion aldrig kommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in