Citat:
Ursprungligen postat av
liketothink
Uppenbarligen eftersom även Sveriges Riksbank har börjat fundera på digitala valutor.
Sannolikt i form av andra lösningar än en öppen decentraliserad modell de inte skulle ha kontroll över alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
liketothink
Hur menar du att ett mynt skapas? Enligt de videos jag sett så motsvarar varje lösning ett mynt. 120 miljarder Onecoins motsvarar alltså 120 miljarder lösningar på algoritmen.
Videos skapade av vem? Onecoin? Ifall det är det sistnämnda så fasar jag bara över desinformationen de sprider hur kryptovalutor fungerar. De påvisar sin totala okunnighet varje gång jag läser något av dem. Någon här i tråden länkade för några veckor sedan till en ny FAQ som Onecoin lagt upp på sin hemsida. Jag läste tyvärr den delen där de "förklarade" kryptovalutor och plågades in i själen. Totalt facepalm-material rakt igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av
liketothink
Hur skapas ett mynt menar du?
Nej, nu får du ge dig! Det är tredje gången jag hänvisar dig tillbaka till ett och samma inlägg där jag besvarat detta. Kom igen nu, läs vad har skrivit där:
(FB) Onecoin
Läs först det så kan jag komplettera med lite mer detaljer:
En miner plockar ihop nytillkomna transaktioner som noderna broadcastar i nätverket och samlar ihop dessa i ett block. Sedan lägger de till en transaktion till, som är till sig själva, med en belöning som är tillåten för ett block vid en viss tidpunkt (ändras var 210000:e block). I Bitcoin får de just nu lägga till en transaktion på 12,5 BTC till en valfri adress (dvs sig själva som mottagare).
Dessa BTC är alltså ett specialfall, där transaktionen inte behöver en avsändaradress samt kryptografisk signatur för denna, utan är helt "nya" BTC i systemet. Nodnätverket kommer godkänna detta eftersom konsensusreglerna säger att det är korrekt. Så skapas nya pengar, dvs en ny transaktion som är trivialt enkel att lägga till och ingen signering (kryptering) krävs.
Till sist lägger de till en referens till föregående block i kedjan så att det blir komplett.
NU först sker Proof of Work, där blocket kompletteras med ett extra värde. Ett värde valt av minern själv så att en hash (algoritmen SHA256 gäller för Bitcoin) av hela det kompletta blocket nu ger ett bitmönster av ett visst utseende (ett antal nollor i rad), i enlighet med nodnätverkets regler. Eftersom hashalgoritmen inte är reversibel måste minern prova sig fram tills lösningen hittas.
När minern hittat lösningen broadcastas det nya blocket ut i nätverket och nodnätverket kan nu enkelt med en enda hashberäkning verifiera att minern har följt reglerna. Det är alltså trivialt enkelt för noderna att verifiera nyskapade block från miners och det är dessutom lika trivialt enkelt att räkna ut hur många försök en miner i snitt måste testa innan lösningen hittas.
Så Proof of Work skyddar systemet mot bedrägeri (samt löser även ett annat problem för ett decentraliserat system, orkar inte gå igenom det också nu) och de som gör jobbet tillåts skapa nya pengar åt sig själva som incitament för att utföra jobbet.