2016-12-15, 22:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vet man säkert att cykeln skulle legat där när han åkte förbi då (förlåt om dum fråga men utredningen som sådan är ju inte offentliggjord).
Det finns vittnesuppgifter om cykeln på platsen vid tidpunkter både innan och efter att P skall ha åkt där, så den bör ha legat där hela tiden. Jag tror inte han kan ha hunnit göra sina påstådda tre vändor upp till huset innan den första observationen av cykeln görs.
Senast redigerad av Draifos 2016-12-15 kl. 22:32.
Citera
2016-12-15, 22:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns vittnesuppgifter om cykeln på platsen vid tidpunkter både innan och efter att P skall ha åkt där, så den bör ha legat där hela tiden.

Fast å andra sidan kanske man "missar" uppenbara saker om man letar efter något specifikt.
Citera
2016-12-15, 22:34
Medlem
Citat:
Vet man säkert att cykeln skulle legat där när han åkte förbi då (förlåt om dum fråga men utredningen som sådan är ju inte offentliggjord).

Kan hon ha glömt något som hon borde återvänt snart för, eller berättat om något som gjort honom orolig?

Ingen kan ju veta 100% säkert, men enligt vittnen sågs cykeln först 23.15 sedan kl 02.40, cykeln ska legat i samma position enligt polisen vid de två observationerna. P påstår sig göra tre resor till huset mellan 0.30 och 1.30. Så troligen har cykeln legat på samma plats under den tid då P påstår att han kört förbi.

Om nu Eva glömt något eller sagt något som gjort P orolig är det väl konstigt att han inte tar upp det i programmet? Han har ju inga svar, så det går ju inte att spekulera såtillvida om man inte läst förhören själv.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-15 kl. 22:49.
Citera
2016-12-15, 22:35
Medlem
Citat:
Fast å andra sidan kanske man "missar" uppenbara saker om man letar efter något specifikt.

Det var ju kolmörkt, han måste ju haft ögonen på vägen, och borde kört på cykelns framhjul om han nu inte höll ögonen på vägen. Jag får citera åklagaren:

"-Vägen och områdets beskaffenhet är sådan att det är svårt att tro att ingen kan passera utan att se en cykel."

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/P%20aringklagare_zpssxqkh78d.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-15 kl. 22:42.
Citera
2016-12-15, 22:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
"-Vägen och områdets beskaffenhet är sådan att det är svårt att tro att ingen kan passera utan att se en cykel."
Jo, sett den borde han ju ha gjort. Frågan kanske snarare är om Mr.P skulle ha brytt sig om att lägga en cykel på minnet, om han nu var väldigt svartsjuk och upprörd när han passerade där.
Citera
2016-12-15, 23:01
Medlem
Citat:
Jo, sett den borde han ju ha gjort. Frågan kanske snarare är om Mr.P skulle ha brytt sig om att lägga en cykel på minnet, om han nu var väldigt svartsjuk och upprörd när han passerade där.

Som sagt så skulle han kört på cykeln om han nu inte sett den, om han nu dessutom glömt det också så kanske utredarna kunde kontrollerat bilen efter eventuella spår.
Citera
2016-12-15, 23:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Som sagt så skulle han kört på cykeln om han nu inte sett den, om han nu dessutom glömt det också så kanske utredarna kunde kontrollerat bilen efter eventuella spår.
Ja, om cykeln låg så pass illa till att han har behövt väja för den så blir ju naturligtvis hans egen version (att han inte ens minns att han har sett någon cykel) mindre trovärdig.
Senast redigerad av Draifos 2016-12-15 kl. 23:22.
Citera
2016-12-15, 23:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag vet inte om han hade nyckel eller hur han hade tillgång till huset, uppenbarligen hade han ju en stark relation till familjen, eftersom han var med på begravningen, blev deras "talesperson" och ordnade med Evas lägenhet osv, under den här tiden så hjälpte han dessutom till med flytten. Senare bryts kontakten.

Så ja han hade fri tillgång till huset på natten, det är ju därför han använder resorna dit som ett led i "sökandet" efter Eva, ingen kan ju kontrollera det eftersom han inte behövde knacka på. Telefonsamtalen dit är samma sak, föräldrarna kunde normalt inte höra telefonen när de sov, P behöver bara förklara att de troligen sov när han ringde. Otroligt listigt.

Systern bodde hos pojkvännen tror jag, P och systern bodde inte ihop under den period de var tillsammans.

Det kvittar egentligen om P. har åkt till föräldrahemmet 3 gånger eller 12 gånger under kvällen/natten eller om han säger sig har ringt x-antal samtal osv. eftersom allt detta ändå har skett efter mordet. Han saknar ju alibi för den viktigaste tidpunkten, den halvtimme under vilket mordet på Eva skedde. Jag har själv utgått från att PAJ måste ha haft ett vattentätt alibi för att lyckas undgå att inte bli häktad för detta mord, och så kommer det fram nu att helt saknar alibi för tiden för mordet! För mig blir det här bara mer och mer ofattbart ju mer som kommer fram, vad har polisen sysslat med egentligen?
Citera
2016-12-15, 23:31
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ja, om cykeln låg så pass illa till att han har behövt väja för den så blir ju naturligtvis hans egen version (att han inte ens minns att han har sett någon cykel) mindre trovärdig.
Kan vittnen som sett cykeln hittat på?fantiserat eller helt enkelt minnas fel?Hur många såg cykeln?Hur många fler än PAJ passerade utan att se cykeln?

Kan cykelvittnena inbillat sig se cykeln för att de skulle stämma in på cykelmannen Sture?En omedveten lögn eller en kanske en bluff för att sätta dit Sture.
Citera
2016-12-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Kan vittnen som sett cykeln hittat på?fantiserat eller helt enkelt minnas fel?Hur många såg cykeln?Hur många fler än PAJ passerade utan att se cykeln?

Kan cykelvittnena inbillat sig se cykeln för att de skulle stämma in på cykelmannen Sture?En omedveten lögn eller en kanske en bluff för att sätta dit Sture.

Om jag förstått det rätt är det tre personer kring 23.15, två ungdomar i en bil och en annan ensam bilist, sedan 02.40 kommer en bil fullastad med ungdomar, möjligen från skoldiscot jag vet inte, de i baksätet sover men de som sitter fram ser cykeln. Sammanlagt 5 personer alltså, ungdomarna 23.15 verkar beskriva cykeln bäst. om det passerat andra bilar som inte sett cykeln är okänt.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-15 kl. 23:44.
Citera
2016-12-15, 23:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Att man skulle ha inbillat sig låter ju osannolikt, men de kan ju t.ex. ha sett cykeln vid ett annat tillfälle än de uppger i förhöret. De skulle ju kunna ha passerat stället flera gånger under kvällen (de var väl ungdomar som var grannar till föräldrarna, och kanske passerade där flera gånger under kvällen?), och de kan ju senare i förhör ha blandat ihop olika tillfällen.
Senast redigerad av Draifos 2016-12-15 kl. 23:51.
Citera
2016-12-15, 23:51
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Här faller en hel del av det jag tyckte pekade mot att Mr.P är skyldig. Det jag tyckte var skumt var just det här med att Mr.P skulle ha åkt tre gånger upp till huset utan att ens knacka på och kolla om Eva var hemma. Om det nu var så att han hade fri tillgång till huset på natten så är väl den enkla förklaringen att han gick in och konstaterade att hon inte var hemma, och så for han en sväng igen och letade osv. osv.

Samma med telefonsamtalen. Här tänkte jag att Mr.P ljög om att han hade ringt, eftersom föräldrarna skulle ha vaknat av ringsignalen. Om det nu var så att föräldrarna normalt inte kunde höra telefonen när de sov så faller det här också.

Sedan det här med att han var orolig och for runt och letade efter Eva, det har jag hela tiden tänkt mig att det var för att han var orolig för henne. Och det är väl också vad han själv har uppgett. Ett annat alternativ är ju att han trodde att hon var med en kille, och att det i själva verket var därför han nojade (kanske lite pinsamt för honom att medge). Det finns ju också uppgifter om att han var väldigt svartsjuk.

Men hunden då? Bara den som kände Laban kunde ju komma tillräckligt nära för att avliva honom med ett stick i nacken. Tja, skulle det nu komma fram uppgifter om att hunden hade en del revben insparkade, då skulle jag faktiskt inte bli förvånad.

Jag håller med habet här. Visst tyder mycket av det som har kommit fram här i tråden på att Mr.P kan vara skyldig, men något som är ännu mer uppenbart är att vi behöver vara mer självkritiska här.

Det kan ha varit så att P. fick ha en egen nyckel och "fritt tillträde" till föräldrahemmet under dom 3 åren som han var ihop med systern Anneli. Kanske bodde hon vid denna tidpunkt 1983-86 fortfarande kvar i föräldrahemmet? Det är väl bara att ta reda på den saken. När Eva mördades hade det varit slut mellan P. och Anneli i över ett år om jag har förstått det hela rätt och antingen bodde Anneli ensam vid den här tidpunkten (och var särbo, precis som med PAJ) eller så bodde hon i Bollstabruk tillsammans med sin "nya" pojkvän. PAJ lär knappast haft fri tillgång till familjen Söderström's hus efter att det blev slut med Anneli, varför skulle han fortfarande ha en nyckel till föräldrarnas hus ett år efter att han och A. gått skilda vägar? Han kan väl knappast behövt en egen nyckel till föräldrahemmet bara för att han är kompis med Eva och är med i samma ridklubb som henne? dessutom bodde väl Eva på annan ort under detta år innan mordet skedde, så varför skulle P. ha tillgång till Eva och Anneli's föräldrars hus, han hade väl inget där att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in