Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Och om de gjort det hade de också drivit upp stora företag, varit lika otaliga som männen på ledande positioner etc. Nu är ju marknaden facit.
Sedan får du ju lägga till:
8. Jobba 70-80 timmars veckor
9. Extremt stresstålig och gilla att arbeta under hård press
10. Inte se sina barn växa upp
11. Hoppa över socialt umgänge och knappt träffa sin partner,
12. Värdera företaget och framgången mer än familj och vänner
13. Etc.
Nej, och det är här som just genusforskning kommer in, hur det ser ut på vår arbetsmarknad ex.
är inget "facit" över hur kompetens, begåvning, etc. fördelar sig mellan könen i ett samhälle.
Dessa saker är nämligen inte de enda kriterierna som gäller, det borde vara det i ett idealsamhälle, men är det inte.
Och detta skulle man mycket förenklat säga är just genusforskningens fundament, införandet av "genus" i pusslet.
Och för att hoppa tillbaka till trådens verkliga ämne som jag först skummat igenom nu, så ska jag passa på att framföra min kritik mot den.
Du lägger fram ett påstående som din rubrik…
genusvetenskapen håller på att "vittra sönder"
och som bevis lägger du (i vanlig ordning) en liten lista med punkter…*gäsp* måste jag bara få lov tillägga.
1) denna något udda lista är ju inte "genusvetenskapens fundament" kom igen!
Är det ens påstående lagda av just genusvetare??? Bonobos ex. (påstående 5.) What? Källa på att just geneuvetenskapen står bakom denna halmdocka tack. Att bonobos betraktas som mer fredliga (och lever i matriarkat) än ex schimpanser (deras närmsta släktingar med en annan samhällsform) är ju snarare biologer eller etologin område. Du kan garanterat finna tvärvetenskaplig forskning som
sammanför sociologi, psykologi och etologi som använder Bonobos som modell….möjligt.
men återigen det tillhör knappast något "grundfundament" inom genusforskning.
2) Genusvetenskap är ingen vetenskap som har empirisk bevisning á la klassisk naturvetenskap det är sociologi som tillhör en grupp vetenskaper som kör efter andra system….hur många ggr måste man påpeka detta som borde vara uppenbart för alla med normal skolgång?
3) Påsåtendet att gener inte skulle vara av vikt (6) what igen? Var någonstans har du din källa på att genusvetare sagt att gener inte är av vikt? för vad?
återigen så uttrycker du dig som en get….om du ursäktar.
4) Påståendet 4 om lönediskriminering har vi ältat på detta forum in absurdum, liksom att du orkar…
att dra upp vad 1 person säger i detta och hålla upp detta som bevis för att påståendet som är ett axiom i dagens samhällsdebatt och så forskat på så öronen trillar av, av nästan alla större instanser som arbetar med dessa saker, med samma resultat år ut och år in , fattar du hur idiotiskt det blir?
Svar nej, genusforsknignens fundament…som är genus och köns roll i hur vi organiserar våra samhällen i stort håller verkligen inte på att vittra sönder, det är tvärtom starkare än någonsin.
Att där dyker upp kritik hör till vardagen för alla vetenskaper, det är just detta som ÄR själva vetenskapen, en ständigt diskurs, nya teroier som läggs åt sidan när något annat dyker upp etc etc.
Töntig TS.