Citat:
Ursprungligen postat av
AlexandraIda
De som söker till BSF vet antagligen om vilka förutsättningar som gäller. Visst är det så att man ska ge och ta i kärlek men detta är ju väldigt speciellt eftersom bönderna faktiskt är bundna till sina gårdar och inte har möjlighet att flytta hur som helst. Alltså är det upp till brevskrivarna. Om man inte kan tänka sig att ge upp sitt liv och flytta till den bonde man skrivit till ska man nog inte söka till programmet överhuvudtaget. Så ja, bönderna förväntar sig att det är brevskrivarna som ska flytta men det vet de ju om från början, det är inget som kommer som en överraskning.
Är man själv bunden dit man bor och vet om att den bonde man vill söka till också är bunden så är det nog klokast att avstå eftersom det blir en situation som inte går att ändra på. Att vara bonde är inte som vilket jobb som helst, det är en livsstil, det tar oerhört mycket tid och innebär att man får offra väldigt mycket. Tycker inte att bönderna skyller ifrån sig, snarare är de ärliga och säger som det är, att de inte har möjlighet att bryta upp och ge sig och det får brevskrivna acceptera.
Fast hur seriös är då kärleken från bondens sida? Finns ingen universal lag på att alla bönder har det ultimata arbetet och att de absolut inte ska byta yrke/flytta till annan gård.
Jag tycker bönderna ska gå in med en annan inställning än: "de jag dejtar ska offra allt för mig".
istället borde de gå in med inställningen: "jag ska kompromissa med de jag dejtar".
Sen förstår jag själva grundtanken med programmet, men om bönderna nu är så "förälskade" i den de valt, varför satsar de inte mer? Det bevisar ju nånstans att de själva inte var så seriösa i dejtandet.
Sen ska ju självklart brevskrivarna också offra sig. Men att det enbart ska vara brevskrivarna som måste offra sig köper jag aldrig.