2016-12-15, 11:46
Medlem
Arnstadokratins avatar
Såg på 12:e motoriserade skyttebataljonens instagram att en modifierad AK4 med kikarsikte ska införas för skarpskyttar. Vad gör detta för skyttens effektiva räckvidd? Kan man ärligt säga att skyttegruppen blir lite lite vassare? Sker detta brett i samtliga manöverbataljoner? Antar att den kommer finnas parallellt även med AK6?

https://www.instagram.com/p/BKLyZkdA2Dt/
Citera
2016-12-15, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstadokratin
Såg på 12:e motoriserade skyttebataljonens instagram att en modifierad AK4 med kikarsikte ska införas för skarpskyttar. Vad gör detta för skyttens effektiva räckvidd? Kan man ärligt säga att skyttegruppen blir lite lite vassare? Sker detta brett i samtliga manöverbataljoner? Antar att den kommer finnas parallellt även med AK6?

https://www.instagram.com/p/BKLyZkdA2Dt/
Ja det ska ersätta PSG90 som skarpskyttevapen på manöverförbanden.

tror det personligen blir bättre än att behöva ha PSG90+AK5. Nu kan man istället snabbt växla mellan fiender på 20m till 500m.
Citera
2016-12-15, 12:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Klockrent. Det ska inte vara några problem att skjuta någon i skallen på 500 m med en sådan. Eller?!
Citera
2016-12-15, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Klockrent. Det ska inte vara några problem att skjuta någon i skallen på 500 m med en sådan. Eller?!
skallen vet jag inte men bör garantera träff på halvfigur på 400-500m över tiden. Det kan inte en AK5 göra.
Citera
2016-12-15, 12:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Ja, precis, uttryckte mig lite morskt så att säga.

Nu var det många många år sedan, men jag har skjutit AK4 med kikarsikte.

Minns inte hur det var, annat än att jag blev förvånad över hur lätt det var att träffa målet.

Heter den AK4B?

Är det hårkors eller är det samma som på AK5B, dvs ett fräst spår i linsen som utgör en stolpe typ?
Citera
2016-12-15, 12:26
Medlem
ska man byta psg90 så borde det vara till ag90

Edit: bort med felaktigt gnäll.
Senast redigerad av AndyMcCoy 2016-12-15 kl. 12:30.
Citera
2016-12-15, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
ska man byta psg90 så borde det vara till ag90

Edit: bort med felaktigt gnäll.
?
Du verkar inte förstå vad en skarpskytt har för mål med sin strid. du verkar heller inte förstå skillnaden på en AG90 och en PSG90 samt målet med en prickskytts roll i det stora hela.
Citera
2016-12-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ja, precis, uttryckte mig lite morskt så att säga.

Nu var det många många år sedan, men jag har skjutit AK4 med kikarsikte.

Minns inte hur det var, annat än att jag blev förvånad över hur lätt det var att träffa målet.

Heter den AK4B?

Är det hårkors eller är det samma som på AK5B, dvs ett fräst spår i linsen som utgör en stolpe typ?

Den nya AK4 som skarpskyttevapen kommer att benämnas AK4D.
Citera
2016-12-15, 13:07
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
skallen vet jag inte men bör garantera träff på halvfigur på 400-500m över tiden. Det kan inte en AK5 göra.
Varför kan inte AK5 göra det?
Citera
2016-12-15, 13:17
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Varför kan inte AK5 göra det?

Precisionen är inte tillräcklig för det avståndet; AK5 är primärt ett närstridsvapen. Vi sköt från 300 meter som max (banan var inte längre) och det var jäkligt pilligt att träffa tavlan från det avståndet.
Citera
2016-12-15, 13:23
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Precisionen är inte tillräcklig för det avståndet; AK5 är primärt ett närstridsvapen. Vi sköt från 300 meter som max (banan var inte längre) och det var jäkligt pilligt att träffa tavlan från det avståndet.
Åfan, har aldrig skjutit AK5, äger dock en AR i samma kaliber med 400 mm pipa och med den är det inga problem att träffa på på iaf 400m.
Citera
2016-12-15, 13:27
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Åfan, har aldrig skjutit AK5, äger dock en AR i samma kaliber med 400 mm pipa och med den är det inga problem att träffa på på iaf 400m.

Det är mest en fråga om att 5,56 inte har mycket energi kvar på längre avstånd då kulan är så lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in