2016-12-15, 13:31
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Åfan, har aldrig skjutit AK5, äger dock en AR i samma kaliber med 400 mm pipa och med den är det inga problem att träffa på på iaf 400m.

Kan också bero på att vi mestadels sköt på torsdagsmorgnarna, och hade firat lill-lördag på klamydiagrottan bara timmar innan... :P
Citera
2016-12-15, 13:42
Medlem
Citat:
Varför kan inte AK5 göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Precisionen är inte tillräcklig för det avståndet; AK5 är primärt ett närstridsvapen. Vi sköt från 300 meter som max (banan var inte längre) och det var jäkligt pilligt att träffa tavlan från det avståndet.

Citat:
Åfan, har aldrig skjutit AK5, äger dock en AR i samma kaliber med 400 mm pipa och med den är det inga problem att träffa på på iaf 400m.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det är mest en fråga om att 5,56 inte har mycket energi kvar på längre avstånd då kulan är så lätt.
Nu kan jag ju bara prata för mig själv men 300m med rödpunktsikte är inte superlätt kanske träffar 1 av 3 inom verkanszon på halvfigur på 300m PEK. Och det är i fred med mat i magen OSV.
Dock kanske det skulle fungera bra med AK5B och benstöd, men då kommer ändå problemet med Energin som Sinkomies pratar om

Hur mycket sämre skjuter du i strid Sinkomies än på skjutbana? Eller blir det tvärtom?
Citera
2016-12-15, 13:49
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
ska man byta psg90 så borde det vara till ag90

Edit: bort med felaktigt gnäll.

Väger 16 kilo det skulle bli populärt. För övrigt är det roligt att än en gång konstatera att det finns mycket i förråden bara att hämta ut och haka på kikarsikten och komplettera.

Ett beslut byggt på erfarenheter av kriget i Syrien och Irak kanske? Mer prickskytte på distans mindre närstrider.

PS
Att storma fram gruppvis från hus till hus och förlora kompisar varje gång, det tär säkert mycket på moralen. Att ligga still och mala ner fienden först innan man rycker fram är säkert mindre tärande. Går säkert åt lika många men på ett annat sätt.
Senast redigerad av Returpapper 2016-12-15 kl. 13:53.
Citera
2016-12-15, 13:51
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Nu kan jag ju bara prata för mig själv men 300m med rödpunktsikte är inte superlätt kanske träffar 1 av 3 inom verkanszon på halvfigur på 300m PEK. Och det är i fred med mat i magen OSV.
Dock kanske det skulle fungera bra med AK5B och benstöd, men då kommer ändå problemet med Energin som Sinkomies pratar om

Hur mycket sämre skjuter du i strid Sinkomies än på skjutbana? Eller blir det tvärtom?

Jag tillåter mig att svara. Jag tyckeratt det är lättare att pricka på långa avstånd(över 200 m) med AK5A med stålsikte än vad det är med AK5C med rödpunktssikte.

Lägg märke till att jag var en mer väldrillad skytt, möjligtvis med bättre syn, när jag sköt mycket AK5A än när jag sköt AK5C.
Citera
2016-12-15, 13:59
Medlem
Returpappers avatar
Är AK5C för närstridsinriktat? Insikten har vaknat vi behöver mer verkan i målet AK4, och soldaterna vill inte gå in i närstrider med stort manfall??
Citera
2016-12-15, 14:13
Medlem
Nu blev jag träffad av nostalgi.
Intressant att ett vapen som vi sköt mot helfigurer på
trehundra meter håller ännu.
Det var trettio år sen.
Idag hade jag inte träffat vallen,med ett undantag.
Om Löfven hade ersatt helfiguren.

På min tid hade bara en kikarsikte i skytteplutonen(fyrtioåtta man).
Jag vet att jag är utanför tråden,kunde inte låta bli.
Citera
2016-12-15, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tillåter mig att svara. Jag tyckeratt det är lättare att pricka på långa avstånd(över 200 m) med AK5A med stålsikte än vad det är med AK5C med rödpunktssikte.

Lägg märke till att jag var en mer väldrillad skytt, möjligtvis med bättre syn, när jag sköt mycket AK5A än när jag sköt AK5C.

Även jag föredrar stålsikterna på AK5C över 100m om man ska skjuta PEK, dock är reglementet ändrat sedan GU-ny mot en inrikting som bara handlar om att döda snabbt inte samla träffarna snyggt och samlat.

Dock tror jag ändå att på över 200m är AK4D att föredra.

Striden på över 200m handlar ändå bara om KSP/GRG samt skarpskyttarna, vi ska minnas att på våra markstridsförband för "ren"strid är alla 5 mekaniserade och där har grupperna en 40mm AKAN för längre avstånd än 200m.
Citera
2016-12-15, 14:36
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Det var trettio år sen.

Du är orättvis mot svetsaren när det gäller försvaret. Ingvar Karlsson inledde avrustningen, Carl Bildt, Göran Persson och Fredrik Reinfeldt avslutade den.

Särskilt vidrigt svek stod Fredrik Reinfeldt för när han mot alla försvarsvänners förväntan minskade försvarsanslagen drastiskt.

Av försvarsministrarna inledes avrustningen av Tage G Pettersson och Björn von Sydow fortsatte med kyrkotanten Leni Björklund och avslutades med tomhylsan Sten Tolgfors, och Karin Enström.
Mikael Odenberg är däremot en hedersman som stod emot.

Men nu har vi tappat AK4;an i sjön. AK5 kan uppfattas som Kpisten 45B när grabbarna var i Kongo och sköt negrer så sprang de fortfarande trots att kulorna träffade kroppen på 90 meter på 50 meter stöp de. Inga skyddsvästar då.
Kanske är dagens upptäckt i Mali att när man träffar på 200 meter så fastna kulorna i skyddsvästen och sandnegrerna stupar först på 100 meter.
Citera
2016-12-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Det var trettio år sen.

Du är inte så fel ute, beroende på förband så kommer det troligtvis inte finnas fler än 1-3 personer per pluton som bär AK4D med kikarsikten. Aimpointen är inte förstorande utan underlättar/möjliggör skytte med bildförstärkare

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Du är orättvis mot svetsaren när det gäller försvaret. Ingvar Karlsson inledde avrustningen, Carl Bildt, Göran Persson och Fredrik Reinfeldt avslutade den.

Särskilt vidrigt svek stod Fredrik Reinfeldt för när han mot alla försvarsvänners förväntan minskade försvarsanslagen drastiskt.

Av försvarsministrarna inledes avrustningen av Tage G Pettersson och Björn von Sydow fortsatte med kyrkotanten Leni Björklund och avslutades med tomhylsan Sten Tolgfors, och Karin Enström.
Mikael Odenberg är däremot en hedersman som stod emot.

Men nu har vi tappat AK4;an i sjön. AK5 kan uppfattas som Kpisten 45B när grabbarna var i Kongo och sköt negrer så sprang de fortfarande trots att kulorna träffade kroppen på 90 meter på 50 meter stöp de. Inga skyddsvästar då.
Kanske är dagens upptäckt i Mali att när man träffar på 200 meter så fastna kulorna i skyddsvästen och sandnegrerna stupar först på 100 meter.
5.56 är ingen dålig kaliber så länge inte stridsavstånden är längre än ett par hundra meter samt att man har kulsprutor och andra understödsvapen så som stridsfordon. AK5 är ju närmast ett självskydd för att ge bataljonerna möjlighet att verka med sina tyngre vapen så som strf9040 och strv122
Citera
2016-12-15, 15:44
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996

Jo, 300 meter börjar ju bli lite gränsen vad de flesta klarar att skjuta bra med blotta ögat. Har man bra syn och fina riktmedel, typ diopter eller liknande kan nog dryga ut det ett par hundra till men vid 500 är det knappast många procent kvar som kan prestera bra utan optik.

AK5B har jag aldrig testat, men vad jag tycker höra är är siktena på den aldrig var bra oavsett. Benstöd kan nog vara bra i vissa fall, men för det mesta är det nog ändå så att man har något stabilare att vila bössan på som det är - nån sten, dikeskant, fönstergavel, you name it. Det är rätt sällan man ser långhållsskyttar använda benstöd om det finns nåt annat alternativ, typ ryggsäck eller liknande. Tror benstöd är mer av en Ksp-attrealj.

Hur man skjuter och hur man reagerar är nog helt individuellt. Jag skjuter nog rätt dåligt överlag.
Citera
2016-12-15, 15:57
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ett beslut byggt på erfarenheter av kriget i Syrien och Irak kanske? Mer prickskytte på distans mindre närstrider.

PS
Att storma fram gruppvis från hus till hus och förlora kompisar varje gång, det tär säkert mycket på moralen. Att ligga still och mala ner fienden först innan man rycker fram är säkert mindre tärande. Går säkert åt lika många men på ett annat sätt.

Nja, det här är inget nytt, snarare något som varit känt länge. Den vanliga gruppen infanteri har som standard handeldvapen i "intermediate" patron som lämpar sig upp emot 300 meter samt en KSP med gevärspatron som fungerar bra upp till 500 meter, dock bara mot ytmål. Dyker det upp en enstaka fiende på 450 meter har med andra ord gruppen inget vapen som direkt är lämpligt att ta bort denna med.

Visst - du kan blåsa honom med Grg och luftbrisad, men det är lite overkill. Du kan använda Kspn och skjuta åt det hållet, men förmodligen träffar du honom inte utan han omgrupperar bara. Eller så kan gruppen ligga och försöka plinka in på honom med sina standard AK's och hoppas nån har tur.

PSG90 vore lämpligt för ändamålet, men då är stackaren som tvingas bära den så gott som värdelös i alla andra delar av striden, om man inte pinar honom att bära en AK också, dvs, vilket han förmodligen är måttligt intresserad att göra.

Ett automatgevär med samma patron som Ksp och ett dugligt kikarsikte däremot blir mycket lämpligt som allroundvapen. Utöver att ge gruppen lite längre men fortfarande precis verkansmöjlighet är det också lämpligt för att skjuta genom olika sorters skydd, bruka speciell ammunition etc. En annan fördel skarpskytten har är att han snabbt kan identifiera misstänkta mål m.m då han har kikaren framför ögat.

Ryssarna tex har alltid försökt ha en SVD per 8-16 AK-skyttar or so just pga dessa taktiska fördelar och det har varit mycket positivt för dom. Att AK4D i alla avseenden lär vara ett mycket bättre skarpskyttegevär än SVD gör ju det hela mycket lovsamt för svensk del.
Citera
2016-12-15, 15:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Klockrent. Det ska inte vara några problem att skjuta någon i skallen på 500 m med en sådan. Eller?!

Jo det är ganska svårt. Även svårt på 300 m. Ak5 har en ganska kort pipa och är egentligen inget distansvapen. Man måste sikta ganska högt och medräkna att kulan dalar vid sånna avstånd, vilket gör det ganska svårt att träffa tex ett huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in