2016-12-14, 09:17
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungluder
Mogren goes bad again.

Hur kan du utelämna det lilla jesusbarnet i sin lilla krubba i betlehem.
Människosonen är född, prisa gud

Jag tycker du ska fira din jul tillsammans med Människosonen. Du bör dock veta att hann inte längre ligger i krubban då han hunnit fylla drygt 2000 år men ni kanske kan komma bra överens om han nu mot förmodan skulle dyka upp. Lycka till.
Citera
2016-12-14, 12:51
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Nu är tråden från 2010 så detta lär redan nämnts tidigare.

Jultomten
Julgran
Julbord
Julskinka
Julkort
Paketutdelning

Har ingenting med kristendomen att göra.

Julen är en sekulär högtid, det nämns inte ens i Bibeln när Jesus föddes.

Jehovas vittnen firar inte jul eftersom de anser att den inte har någonting med kristendomen att göra och de har rätt. Julen har absolut ingentiung med Jesus att göra.
Citera
2016-12-15, 00:46
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePuppetMaster
Nu är tråden från 2010 så detta lär redan nämnts tidigare.

Jultomten
Julgran
Julbord
Julskinka
Julkort
Paketutdelning

Har ingenting med kristendomen att göra.

Julen är en sekulär högtid, det nämns inte ens i Bibeln när Jesus föddes.

Jehovas vittnen firar inte jul eftersom de anser att den inte har någonting med kristendomen att göra och de har rätt. Julen har absolut ingentiung med Jesus att göra.

Det nämns inte något datum för Jesu födelse. Men det framgår med rätt stor säkerhet att det inte var i december i alla fall.
Även om det kanske inte ser ut såhär i Israel varje december http://cdn.timesofisrael.com/uploads/2013/12/photo-53-e1386844178998-635x357.jpg så är det inte riktigt en årstid man har får ute på bete.. vilket jag har för mig nämns att man hade när den där liraren föddes.
Citera
2016-12-15, 01:12
Medlem
Illuminati4Reals avatar
Bli icke-teist istället för ateist och fira jultomten. Problem solved.
Citera
2019-08-04, 23:12
Medlem
Hej Bullen Gammal tråd men vill fråga ett liknande dilemma.

Hur kan man vara ateist och stoltsera med flaggan eller den blågula tröjan på landskamper. Där är ju ett skrikande stort kristet kors mitt på?! Kommer inte ihåg historien hur flaggan kom till och orkar inte söka.

Har ateister en egen svensk flagga? Tex en hedninsk eller dylikt?

/ Med Vänlig Hälsning Anti-religös snubbe.
Citera
2019-08-04, 23:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamsemor777
Hej Bullen Gammal tråd men vill fråga ett liknande dilemma.

Hur kan man vara ateist och stoltsera med flaggan eller den blågula tröjan på landskamper. Där är ju ett skrikande stort kristet kors mitt på?! Kommer inte ihåg historien hur flaggan kom till och orkar inte söka.

Har ateister en egen svensk flagga? Tex en hedninsk eller dylikt?

/ Med Vänlig Hälsning Anti-religös snubbe.

Då kan man ju lika gärna fråga hur man kan vara kristen och gifta sig och sedan stoltsera med vigselring?
Eller hur man som kristen kan fira jul med julgran? För att återknyta något till ämnet.

Frågan att det skulle vara fel att fira jul därför man är ateist är en typisk kristen feluppfattning just därför att de tycker att firande av jul måste ha en religiös anledning, men midsommar vill de fira?
Citera
2019-09-23, 11:06
Avstängd
Adelaides avatar
Eftersom julen är en hednisk högtid så handlar det mer om tradition än religion. Jesus har egentligen ingenting med julen att göra, den delen är ett kristet påhitt.
Citera
2019-09-23, 14:31
Medlem
en HEDNISK hoegtid aer julen i hoegsta grad med frosseri och koepgalenskap.
Den kristne har i N.T inte faatt naagon speciell dag att fira annat aen Vilodagen
som de flesta kristna valt att vara paa Herrens dag, Uppstaandelsedagen.
Citera
2019-09-23, 15:17
Medlem
Ortopeds avatar
Det är en invand, mysig tradition som vi har i Sverige, finns ingen som helst anledning att ta bort den, oavsett religionsåskådning. Höjdpunkten är ju givetvis att familjen samlas, äter gott, och ger varandra julklappar, och det är stämningsfullt med alla ljus och roligt för barnen. Vilken ateist som helst borde ju kunna se hur värdefull julen är.
Citera
2019-09-23, 16:02
Medlem
Flammarions avatar
Traditioner kan ses som en icke biologisk livsform som lever i symbios med människan.
De kan korsbefruktas med andra traditioner och leva vidare och förändras i en långsammare takt än människan.

Om man däremot tror på sociala konstruktioner istället för evolution, då blir saker och ting knepiga att förstå.
Då undrar man varför det ena och det andra inte följer en skapares logik.
Citera
2019-09-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvett
Nu börjar julen närma sig igen, och en sak som jag funderat på är varför ateister firar jul.

För att man har dubbelmoral. Ena gången vill man inte ha något att göra med gudar, och andra gången tycker man det är mysigt.
Citera
2019-10-12, 21:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
För nått år sen så roade jag mig med att gå igenom familjens julfirande för att se hur mycket av det som var kristet. Det enda jag kom på var julstjärnan i toppen på granen, någonting annat såg jag inte. Kan såklart ha missat nån obskyr grej men speciellt mycket kristet finns ju inte kvar i julfirandet nu för tiden.

Känns som att det är ett rätt bra svar på frågan. För att julen inte har nått med kristendomen att göra helt enkelt.

EDIT: Vad för obskyr grej kan jag ha missat? Jag är genuint nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in