Citat:
Ursprungligen postat av
James-Michael-Michaels
Om du vill diskutera frågor på ett forum ser jag inte varför du skulle ha någon rätt att avfärda något med fnysning. Är det så du brukar debattera?
Om du inte kan se samma kopplingar mellan Trump och Facism som jag gör. Då kan det bero på vi en skild syn på vad facism är. Du får gärna här lägga fram din syn.
Den andra förklaringen kan vara du och jag inte ser Trumps handlingar likadant.
När jag hävdar att Trump står för ökad nationalism. Håller du inte med mig då? Bränna flaggan ska vara olagligt, America first, för en starkare armé.
När jag hävdar misstro mot det demokratiska systemet, då pratar jag inte om efter valet utan innan. "Rigged, rigged RIGGED", Paid by the Saudis, vet att valfusk kommer ske innan valet skett. Tänker kanske inte hedra valresultatet.
När jag pratar om "lovord om omstart", då snackar vi "Make America Great again", en förlorad guldera som vi ska återvända till, när allt var bättre och VI var bättre. Det är inte samma sak som mer konkreta planer. Detta är ideologiska tankar som talar till hjärtat.
Fascism är ett komplicerat begrepp som i dag mest används som skällsord. Den absolut bästa historiken över fascismens ursprung som jag har läst skrevs av John Flynn år 1944. Du kan ladda ned den gratis här:
https://mises.org/library/we-go-marching
Hans definition av fascism är den som jag anser vara bäst:
”It is a form of social organization
1. In which the government acknowledges no restraint upon its powers—totalitarianism.
2. In which this unrestrained government is managed by a dictator—the leadership principle.
3. In which the government is organized to operate the capitalist system and enable it to function-under an immense bureaucracy.
4. In which the economic society is organized on the syndicalist model, that is by producing groups formed into craft and professional categories under supervision of the state.
5. In which the government and the syndicalist organizations operate the capitalist society on the planned, autarchial principle.
6. In which the government holds itself responsible to provide the nation with adequate purchasing power by public spending and borrowing.
7. In which militarism is used as a conscious mechanism of government spending, and
8. In which imperialism is included as a policy inevitably flowing from militarism as well as other elements of fascism.
Wherever you find a nation using all of these devices you will know that this is a fascist nation.”
Den observante noterar att sedan detta skrevs har flera länder i västvärlden utvecklat fascistiska drag. Det var exakt det Flynn försökte varna för.