Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-12-13, 00:23
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Men kalla på sista tror inte har en chans mot den Norge har där ändå. Men har Norge deras svaga på sträcka 3 finns de en liten chans att gå ifrån, men som sagt gör Stina att jätte bra lopp på lördag och kalla visar upp något grymt klassisk lopp innan då är jag öppen för ändringar

Jag visste inte att Norge hade något svagt alternativ.
Vi får väl iaf hoppas att de har det...
2016-12-13, 06:21
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Har ju diskuterats tidigare härinne vilka distanser Stina borde köra på VM. I en intervju som DT hänvisar till (men som jag inte hittat) så säger Stina nu att sprinten och skiathlonen är de lopp hon helst vill åka och hon därför antagligen skippar 10 km klassiskt. Hon säger också att hon skitgärna åker tremilen men att hon kan tvingas välja bort den med (om hon vill vara fräsch inför den efterföljande världscupsprinten).

Om nu Stina inte skall åka det klassiska loppet, vilka skall då åka det loppet?
Haag Wiken Henriksson Falk Ida Ebba med flera. Vi har nog folk så det räcker ska du se
2016-12-13, 06:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Haag Wiken Henriksson Falk Ida Ebba med flera. Vi har nog folk så det räcker ska du se

Som redan tagits upp i tråden så måste Sofia visa upp form vilket hon inte gjort hittills. Och för Falk och Ida hur det passar ihop med övriga lopp på VM. Själv säger jag nog Kalla, Haag, Wikén, Ebba med sista platsen ledig just nu (även om Wikén inte är så där jättegiven).

- - -

När det gäller VM-stafetten så är jag helt inne på MacReadys linje, vi bör gå för guld och då krävs det Stina på sistasträckan. Min förhoppning är att Sofia kommer i superform och tar en av klassiska sträckorna.
2016-12-13, 08:34
Medlem
rainbowias avatar
Ja, även jag anser att Stina ska ta sista sträckan som jag förespråkat tidigare. Tycker mig se en vändning i opinionen här inne, allt fler vill ha Stina på sista. Guld såklart bör vara målsättningen. Men, för att se krasst på det så finns det formbesked som saknas. Första sträckan, här behövs en stabil tjej. Sofia har famlat på sistone. Haag, Wikén, Ida...hmm. Kalla behövs i kanonform. Får kanske börja spekulera om OS-stafetten istället där Ebba är än mer given osv osv.

Norge är lite småfavoriter på VM och hade varit det även om Sverige fått välja startordningen på dessa. Så får hoppas att bollen är rund i Lahtis. 2 mars är dagen som gäller, det närmar sig...
2016-12-13, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag visste inte att Norge hade något svagt alternativ.
Vi får väl iaf hoppas att de har det...

Jämfört med dom 3 andra har dom ett svagt kort dom har nog Astrid som fjärde tjej hon har ändå varit 4 i ett WC lopp men även gjort två lopp som Svenskor skulle kunna matcha
2016-12-13, 09:10
Medlem
Hur ser stafett banan ut dom klassiska och fria? (försökte leta men hitta inte) kan aldrig tänka mig att de blir samma lätta bana i fritt som de var i Falun...
2016-12-13, 21:08
Medlem
I VM tycker jag EBBA ska koncentrera sig på 3st lopp.. fler blir för mycket för hennes ålder och bättre och satsa på kvalité framför kvantitet vi vill ju ha medaljer.

Ebba är starkast i fria stilen men efter knä operationen har tvingats träna mindre ben och mer överkropp och man kan se att hon blivit starkare även i klassisk. Men alltså fortfarande starkare i fristil.

Tycker EBBA ska köra:

-Skiathlonen (7.5+7.5km) (25:e Februari)

(4 dagar vila/träning)

-Stafetten (5km) (2:a Mars)

(1 dag vila)

-3 milen Fristil (30km) (4:e Mars)
Senast redigerad av it98hahe 2016-12-13 kl. 21:15.
2016-12-13, 21:15
Medlem
Fast nu handlar det ju inte om att koncentrera sig på lopp för Ebbas del utan snarare om hon tar plats i laget. Bara Kalla och Stina kan välja sina lopp och schema. Enda medaljchansen är i stafett, nu ska vi ta det lilla lugna.
2016-12-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fast nu handlar det ju inte om att koncentrera sig på lopp för Ebbas del utan snarare om hon tar plats i laget. Bara Kalla och Stina kan välja sina lopp och schema. Enda medaljchansen är i stafett, nu ska vi ta det lilla lugna.

Den ända som jag tror idag normalt bör slår Ebba på Skiathlonen i svergies lag är Kalla
skulle jag ranka i nuläget säger jag 1. Kalla 2. Ebba 3. Stina 4. Haag

Rankar man 3 Milen i fristil är det väldigt svårt att veta vem man ska ranka högst men blir det en tuff bana med många höjdmeter skulle jag nog ranka Ebba och Kalla delad 1a plats sen Wiken 3:a och Haag 4:a.
2016-12-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe
Rankar man 3 Milen i fristil är det väldigt svårt att veta vem man ska ranka högst men blir det en tuff bana med många höjdmeter skulle jag nog ranka Ebba och Kalla delad 1a plats sen Wiken 3:a och Haag 4:a.
Nej, du är lite väl tuff här. Kalla tog ändå brons på tremilen i Falun, och vi vet inte vad Ebba skulle kunna åstadkomma på den distansen riktigt ännu.
2016-12-13, 21:26
Medlem
Citat:
Den ända som jag tror idag normalt bör slår Ebba på Skiathlonen i svergies lag är Kalla
skulle jag ranka i nuläget säger jag 1. Kalla 2. Ebba 3. Stina 4. Haag

Ja men det säger inte mycket att vara tvåa bland svenskorna, bara Kalla har medaljchanser av svenskorna på dessa distanser.

Tror också att hon har god chans att få åka stafett och tremil, det är mitt huvudspår för henne. Skiathlon kan bli svårare att slå in sig i laget, få lopp gjorda och inte den distansen hon glänst mest i på juniornivå, även en god bit efter Rydqvist på SM ifjol och så. Däremot 10 klassiskt med fem startplatser kanske kan vara en bra uppvärmning för stafetten, få bort dom största nerverna.
2016-12-13, 21:35
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
I VM tycker jag EBBA ska koncentrera sig på 3st lopp.. fler blir för mycket för hennes ålder och bättre och satsa på kvalité framför kvantitet vi vill ju ha medaljer.

Ebba är starkast i fria stilen men efter knä operationen har tvingats träna mindre ben och mer överkropp och man kan se att hon blivit starkare även i klassisk. Men alltså fortfarande starkare i fristil.

Tycker EBBA ska köra:

-Skiathlonen (7.5+7.5km) (25:e Februari)

(4 dagar vila/träning)

-Stafetten (5km) (2:a Mars)

(1 dag vila)

-3 milen Fristil (30km) (4:e Mars)

Håller med dig i stort. Hon hade kanske haft bättre chans på 10km klassiskt än skiathlonen fast vila ska inte underskattas som du är inne på.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Tycker faktiskt att hon har en plats redan och att hon är den störste talangen sedan Per Elofsson bör ju ge henne en viss gräddfil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in