Citat:
Prata med människor som upplevt detta säger du. Ja, det är ju verkligen en riktig och sann källa, som alla läkare och psykiatriker borde luta sig mot. Istället för evidensbaserade fakta menar jag...Inte för att slå dig på fingrarna.
Men skiten du länkade till (eller hänvisar till) är inget rent och skärt fakta, möjligen en slags fingervisning.
Väldigt ofta flyter depression och psykos samman i denna form. Olika grader i helvetet så att säga.
Visst finns det garanterat mildare fall, vilka kan vara snabbt övergående, men då talar vi mer om en slags chock/panuk över barnets födelse.
Prata gärna med människor som själva upplevt detta, eller hitta sidor på nätet där drabbade berättar istället länka till diverse uttalande från sjukvården.
Du vet inte vad du talar om - till skillnad från dig (utgår jag ifrån, pga ditt stolle-inlägg) har jag upplevt och sett detta på nära håll två gånger. Vill du leka lärare med pekpinne, gör det i ett ämne du behärskar tack.
Men skiten du länkade till (eller hänvisar till) är inget rent och skärt fakta, möjligen en slags fingervisning.
Väldigt ofta flyter depression och psykos samman i denna form. Olika grader i helvetet så att säga.
Visst finns det garanterat mildare fall, vilka kan vara snabbt övergående, men då talar vi mer om en slags chock/panuk över barnets födelse.
Prata gärna med människor som själva upplevt detta, eller hitta sidor på nätet där drabbade berättar istället länka till diverse uttalande från sjukvården.
Du vet inte vad du talar om - till skillnad från dig (utgår jag ifrån, pga ditt stolle-inlägg) har jag upplevt och sett detta på nära håll två gånger. Vill du leka lärare med pekpinne, gör det i ett ämne du behärskar tack.
Eftersom att du är en sån expert, så kanske du själv kan ge en "vettig" länk som visar att förlossningspsykos och förlossningsdepression är samma sak?
Är vårdguiden en bättre länk kanske, eller publicerar dom kanske felaktiga fakta? Ups, skribenten har visst själv drabbats, och om hon då säger att det inte är samma sak så kanske du litar på henne?
http://blogg.1177.se/vid-vansinnets-rand/2015/03/05/forlossningspsykoser/
"Förlossningspsykoser (postpartumpsykoser) eller amningspsykoser kan drabba en kvinna som precis fått barn. Det är ganska ovanligt, runt en på tusen drabbas. Det ska inte förväxlas med förlossningsdepression som är mycket vanligare (upp till femtom procent av mammorna i Sverige) – men i båda fallen kan den nyblivna mamman var jättelåg, trött och sliten.
Så, läs och lär. Annars får du hemläxa.
Sorry om denna länk redan är visad.. Har inte sett den iaf. Alx Cappr är tydligen hans andra namn då..