Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-10, 21:00
Medlem
Hej,
Dieselvärmaren i bilen gick sönder för några veckor sedan. Verkstaden renoverade den och efter det har den fungerat fram tills i veckan då den helt plötsligt slutade starta med timern, direktstart funkade dock. Trodde att det var batteriet så bytte det. Värmaren funkade två gånger efter det men nu är den helt död förutom att kupefläkten drar igång. Displayen visar att den går då jag kör men vet inte om den faktiskt gör det.

Det borde ju inte vara värmaren eftersom den var inne på verkstaden och inte heller batteriet. Vad är det mest troliga felet? Läste något om ett styrkort på ett annat forum?

Tacksam för den hjälp jag kan få
Senast redigerad av Bluecupboard 2016-12-10 kl. 21:04.
Citera
2016-12-10, 22:50
Medlem
Gores avatar
Vad renoverade verkstaden då ?
Byttes det något eller var det bara en upplåsning ?
Citera
2016-12-11, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Vad renoverade verkstaden då ?
Byttes det något eller var det bara en upplåsning ?

Den var helt trasig så de skulle byta "allt" enligt han på verkstaden. Men antar att han menade de vanligaste komponenterna. Men vet att de bytte filter och flamrör åtminstone.

Testade att dra igång värmaren för några timmar sedan och nu hör jag inte bränslepumpen längre vilken tickade på vid tidigare försök. Kanske kan vara något sådant?
Citera
2016-12-11, 13:17
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Åk tillbaka och låt verkstaden lösa problemet, du har ju betalt för att få en fungerande värmare. De kan ju missat något.
Citera
2016-12-11, 22:22
Medlem
Gores avatar
Hör du inte pumpen så är det en liten indikering där , ja.
De startar ju inte utan bränsle,pumpen kan ju vara det billigaste som gått.

Jag har bytt styrelektronik på en nästan likadan bil ,då till beg prylar från skroten.
Det var åt en vän som skulle sälja bilen,själv orkar jag inte sätta dit begat och vänta en månad på samma fel igen......
In till verkstan igen ,lycka till.
Citera
2016-12-13, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gore
Hör du inte pumpen så är det en liten indikering där , ja.
De startar ju inte utan bränsle,pumpen kan ju vara det billigaste som gått.

Jag har bytt styrelektronik på en nästan likadan bil ,då till beg prylar från skroten.
Det var åt en vän som skulle sälja bilen,själv orkar jag inte sätta dit begat och vänta en månad på samma fel igen......
In till verkstan igen ,lycka till.

Tack ! Hämtade bilen från verkstaden idag och de tyckte inte att det var något fel på den eftersom den ser ut att gå under körning (dvs knappen som visar att den går lyser i displayen). Jag är dock tveksam till att den går ens under körning eftersom den brukar låta då jag stängt tändningen och nu är den helt tyst.

På frågan om varför den inte fungerar på direktstart längre svarade de att det måste vara något fel på något annat i bilen, kanske någon styrning men att de kunde för lite om saabs dieselvärmare. Så om jag ville få det fixat skulle jag ta den till en riktig saab verkstad. Det var ju en tabbe av mig att inte göra det från början
Citera
2016-12-13, 17:33
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluecupboard
Tack ! Hämtade bilen från verkstaden idag och de tyckte inte att det var något fel på den eftersom den ser ut att gå under körning (dvs knappen som visar att den går lyser i displayen). Jag är dock tveksam till att den går ens under körning eftersom den brukar låta då jag stängt tändningen och nu är den helt tyst.

På frågan om varför den inte fungerar på direktstart längre svarade de att det måste vara något fel på något annat i bilen, kanske någon styrning men att de kunde för lite om saabs dieselvärmare. Så om jag ville få det fixat skulle jag ta den till en riktig saab verkstad. Det var ju en tabbe av mig att inte göra det från början

Kör du korta sträckor ibland? Kan du ladda batteriet över en natt? Billig felsökning.
Citera
2016-12-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hybridsmurfen
Kör du korta sträckor ibland? Kan du ladda batteriet över en natt? Billig felsökning.

Hej. Jag veckopendlar så det blir ett par längre sträckor men sen kör jag kortare sträckor ibland i veckorna, trodde först att det var pga dåligt batteri som den inte ville starta . Bytte dock batteri för en vecka sedan och har till och med underhållsladdat det varje natt xD.

Misstänker dock att det har med spänningen att göra ändå. Men borde inte det generera en felkod?

De fick inte upp några felkoder alls på verkstaden. Någon som vet vilka komponenter som kan leda till ett sånt här fel utan att generera en felkod?
Citera
2017-01-23, 18:50
Medlem
Uppdaterar ifall någon har liknande problem. Har inte hittat någon definitiv felorsak men såg att jordkabel hade oxiderat vid jordpunkten i chassit. Har gjort rent den samt en till jordpunkt och nu startar värmaren något oftare.

Den går bra då temperaturen ligger kring nollan men om den sjunker så stendör värmaren. Misstänker fortfarande spänningsfall alternativt isbildning i någon ledning.
Citera
2017-01-23, 21:03
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Trög friskluftsfläkt eller så blev inte brännkammaren tillräckligt rengjord. Utgår från att de bytte filterröret när de hade isär värmaren.
Citera
2017-12-14, 17:23
Medlem
Ett år senare så är problemet löst! Bilen slutade svara på gasen för några veckor sedan. Den startade och "bluddrade" men dog sedan. Blev bärgare till verkstaden som konstaterade att det "var något konstigt i tanken". Som om någon tankat dålig diesel (måste ha varit tidigare ägare). Samt att egr ventilen var dålig.

De rengjorde tanken, bytte bränslefilter och ventilen. Nu går bilen bättre än då jag köpte den och på köpet har dieselvärmaren hoppat igång och gått problemfritt sedan dess. Upplevde även spontana oregelbundna "ryck" i körningen tidigare vilka nu är helt borta.

Uppdaterar då det kanske kan hjälpa någon med liknande problem vid felsökning
Citera
2017-12-14, 18:39
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluecupboard
Ett år senare så är problemet löst! Bilen slutade svara på gasen för några veckor sedan. Den startade och "bluddrade" men dog sedan. Blev bärgare till verkstaden som konstaterade att det "var något konstigt i tanken". Som om någon tankat dålig diesel (måste ha varit tidigare ägare). Samt att egr ventilen var dålig.

De rengjorde tanken, bytte bränslefilter och ventilen. Nu går bilen bättre än då jag köpte den och på köpet har dieselvärmaren hoppat igång och gått problemfritt sedan dess. Upplevde även spontana oregelbundna "ryck" i körningen tidigare vilka nu är helt borta.

Uppdaterar då det kanske kan hjälpa någon med liknande problem vid felsökning
Båtägare brukade speciellt för några år sedan klaga på att det bildas organismer i tanken som täpper till. Kanske bilen stått väldigt länge med samma (kanske bio-)diesel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in