2016-12-13, 08:20
Medlem
Satans vad ordentlig min läkare skall vara, fått min diagnos nu och blivit utlovad Elvanse. Men nu måste jag göra EKG först och se att hjärtat klarar hela 30mg om dagen. Har man överlevt idiotiska saker som 700mg mdma på en kväll så bör ju inte detta vara något problem!!

För er andra som vill ha gör utredning / vill ha Elvanse utskrivet så kan jag dela mig mig hur det funkat får mig.

Från första kontakt med vårdcentral till diagnos tog det ungefär 10 månader, bor i Göteborg.

Hade inga problem att få Elvanse som första medicin även om dom är medvetna om att jag pundat tidigare i livet. Var väldigt tydlig med att det är Elvanse som fungerar för mig och har också berättat att jag fixat medicinen på egen hand under tiden min utredning pågick och det var inte heller något som stoppade utskrivning. Min läkare sa att dom inte brukar skriva ut Ritalin och liknande till pundare då det är mer rusigt och kan påminna om knark mer än Elvanse.
Citera
2016-12-13, 15:13
Medlem
Behöver"akut" hjälp från någon som är i ägo av Elvanse nu. Hur ser pulvret ut? Luktar? Smakar?

Bild av pulvret att föredra. Tack.
Citera
2016-12-13, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zlatanärkung
Behöver"akut" hjälp från någon som är i ägo av Elvanse nu. Hur ser pulvret ut? Luktar? Smakar?

Bild av pulvret att föredra. Tack.
Nu vill jag inte öppna mina kapslar men är väldigt nyfiken på varför du vill veta hur pulvret ser ut.
Citera
2016-12-14, 01:51
Medlem
Ni som får ångest som fan när elvansen börjar avta, brukar det gå över med tiden? Isåfall hur länge bör jag räkna med att ha de och en vilopuls på circus 134 varenda kväll?(TRots benz) Hela livet eller har de som sagt avtagit efter några veckor i nåns fall här?

Har även känt mig tjackad här nu dom första dagarna med, det är väl trevligt ibland men inte fan vill jag vara det jämt och ständigt när man bara går hemma, så tar jag för hög dos eller kommer det också att avta?
Citera
2016-12-14, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Ni som får ångest som fan när elvansen börjar avta, brukar det gå över med tiden? Isåfall hur länge bör jag räkna med att ha de och en vilopuls på circus 134 varenda kväll?(TRots benz) Hela livet eller har de som sagt avtagit efter några veckor i nåns fall här?

Har även känt mig tjackad här nu dom första dagarna med, det är väl trevligt ibland men inte fan vill jag vara det jämt och ständigt när man bara går hemma, så tar jag för hög dos eller kommer det också att avta?
Elvanse ska normalt sett inte ge ångest när effekten slutat verka men om du har ångestproblematik vanligtvis så dämpar ju centralstimulerande det och då får du ångest när elvanse går ur kroppen. Men om du tidigare kört på concerta som medicin så är elvanse mkt bättre på den fronten (ångest dvs). Fråga läkaren efter oxascand att kunna landa på som du tar vid 18tiden.
Citera
2016-12-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Elvanse ska normalt sett inte ge ångest när effekten slutat verka men om du har ångestproblematik vanligtvis så dämpar ju centralstimulerande det och då får du ångest när elvanse går ur kroppen. Men om du tidigare kört på concerta som medicin så är elvanse mkt bättre på den fronten (ångest dvs). Fråga läkaren efter oxascand att kunna landa på som du tar vid 18tiden.

Nä men det är ju extremt många som får det ändå på elvanse, många ja läst om. Concerta fick jag mindre ångest av när den gick ur men den funka inte på andra plan. Men jag bara undrar om det brukar vara sån här äcklig "at" dom första dagarna/veckorna under medicineringen och att det kanske sedan brukar minska? Har landat på stess nu första dagarna men det hjälper knappt. O ja vill inte hamna i benzoträsket så ska jag skippa skiten eller ge de en chans ett tag till? Behöver den verkligen. Dilemma asså
Citera
2016-12-14, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Nä men det är ju extremt många som får det ändå på elvanse, många ja läst om. Concerta fick jag mindre ångest av när den gick ur men den funka inte på andra plan. Men jag bara undrar om det brukar vara sån här äcklig "at" dom första dagarna/veckorna under medicineringen och att det kanske sedan brukar minska? Har landat på stess nu första dagarna men det hjälper knappt. O ja vill inte hamna i benzoträsket så ska jag skippa skiten eller ge de en chans ett tag till? Behöver den verkligen. Dilemma asså
Ja, själv upplevde jag elvanse såhär
I början så fick jag eufori i ca 2 timmar sen försvann effekten helt resten av dagen
Sen så försvann euforin men jag kunde hålla koncentrationen längre
Idag så känns det varken som ifall jag tar eller inte tar.

Personligen anser jag elvanse vara mycket bättre om ens läkare är öppen för idén att man byter tillbaka till concerta då och då och sedan tillbaka till elvanse. Lite svårt för min del att välja då concerta ger mig en fruktansvärd at medan elvanse har jag ingen at alls på. Men jag tror att ångesten kommer försvinna för din del efter ca 1-2 veckor du börjat med behandlingen. Sen om du har stess o imovane bör ju det inte vara något problem alls.
Citera
2016-12-14, 19:31
Medlem
Edit : glömde citera, svar till DougLee

Aa för mig pendlar det väldigt mellan extremt pratglad, social, glad till nästa secund helt apatisk. Jag börja med den igen för att hantera min inpulskontroll men jag tror inte jag pallar detta. Det som kommer på kvällen är helt okontrolerbart trots stessolid (har imovane med men har gått in mig så på den så de hjälper inte mot dom insomnings problem som kommer nu). Jag får ge upp tror jag, den kan nog inte hjälpa mina problem som jag trodde. Tack för svar
Senast redigerad av oopsie 2016-12-14 kl. 19:33.
Citera
2016-12-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaybird88
Mitt bästa tips är att skaffa rutin på någon form av fysisk aktivitet(vad som helst, ex. gym, cykling, thaiboxning) och att dessutom se till att du får i dig tillräckligt med både näring och energi. I min uppfattning är det särskilt viktigt att man äter en god och balanserad kost när man går på just centralstimulant medicin. Slarv med sömn och kost leder helt enkelt till fler och starkare bieffekter. För mig personligen är i alla fall skillnaden på medicinens effekt som natt och dag då man jämför de dagar som jag har ätit bra innan och under verkningstiden gentemot de dagar då jag sovit lite och slarvat med kost. Fysisk aktivitet gör - förutom att höja ditt humör och din drivkraft - att det blir lättare att somna på kvällarna. Har du sömnproblem eller andra oproportionerligt stora bieffekter pga medicinen rekommenderar jag starkt att du testar regelbunden fysisk aktivitet l kombination med god kost då det bokstavligen är en jävla hälsokur för både din kropp o själ. Vatten är också viktigt, annars får man lätt huvudverk. Ber om ursäkt för eventuellt kluddigt inlägg så jag är rätt jävla onykter. Ha en fin dag är du snäll.
Tack för svar!

Är rätt vältränad, eller ja jag är vältränad snarare. Tränar 6ggr i veckan, det enda i mitt liv som går riktigt bra Men ligger nog mkt i det du säger, tänkte på det senast idag att man "glömmer" ju att äta under "rustiden", vilket bidrar till att när man landar är man utan energi etci kroppen och det förstärker bara krashen.
Citera
2016-12-16, 18:07
Medlem
spknoises avatar
Jag fick gå tillbaka till Concertan igår. Efter 2 månader rent helvete med en medicin som påstås vara bättre och mildare, körde ner mig totalt i botten med depression och utmattning.

Biverkningarna av Concertan var rena drömmen till skillnad mot elvansen.
Citera
2016-12-16, 18:28
Medlem
Asgarvars avatar
Elvanse upplever jag lika mycket som andra märker på mig, ha mest terapeutisk effekt om den inte tas dagligen utan högre doser men två gånger i veckan kanske. Det finns en viss typ av långtidsverkan som kanske inte direkt har med dopaminet att göra utan snarare vad dopamin i lagom utsöndring har för positiva effekter på hjärnan i sin helhet. En total frihet från känslor av hjälplöshet inför allt är den bästa beskrivningen jag kan ge. Så pass att man vill sluta ta medicinen de flesta läkare för det mest känner sig tvingade till att skriva ut ändå.
Citera
2016-12-16, 19:38
Medlem
spknoises avatar
En annan märklig grej med Elvansen var att jag hade väldigt lätt att börja gråta när effekten börja verka.

Jag som aldrig gråter annars om det inte hänt något dödsfall eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in