Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Eller så inför man ett liknande system man har i Norge, där eget ägande är grundbulten i bostadspolitiken?
Att kalla en ung belånad person för "bolånetorsk" är lite väl magstarkt kan jag tycka. Man har ju mycket tid på sig att ta i tu med lånen och ju tidigare man startar desto mindre belånad blir man med åren.
Att bo i hyresrätt ger inte mindre lån att betala och det gäller i synnerhet nya hyresrätter, som vänstern anser är det som ska lösa "bostadsbristen".
Skillnaden är att man som hyresgäst får betala någon annans lån. Och det kostar betydligt mer än att betala egna. Så man kan ju undra vem det är som är torsk egentligen?
Jag läser det du skriver och den enda slutsatsen jag kan dra, är att du måste läst vad jag skrev, men inte rimligen förstått.
Vi har
en politiskt beslutad befolkningsökning. Driften av denna bekostas av världens näst högsra skatter. Nödvändiga investeringar i infrastruktur och samhällsallmänna byggnader (daghem, vårdcentraler, m.m.), lämnar man därhän. Nödvändiga investeringar i bostadsbyggande lägger man på den unga ursprungsbefolkningen att finansiera, oavsett om det är svinhöga hyror på nyproduktion HR, eller insteget på en brf-marknad.
Du argumenterar, liksom din följeslagare, som vore detta inte en realitet. Extra sjukt blir det när ni börjar moralisera över "betala vad det kostar", när budskapet är riktat mot en generation som är lurad, bedragen och våldtagen av de äldre generationerna. De som skulle bereda vägen för dem, likt den vänlighet deras föräldrageneration visade.
Ni är fast i en liten bubbla och saknar helt det större perspektivet.