2016-12-12, 11:29
Medlem
godhetsapostelns avatar
Jallai skriver på sin blogg att han tror att IC också ingick i SB. Och att det var Ingvar som gav Holmer order om att det avsnittet inte fick utredas. Själv är jag inte så säker på det. Har en känsla av att detta gick över hans huvud. Precis som utplacerandet av SOSUS. IC var en pragmatiker som återställde efter OP.

Så vem gav då HH order. Om det nu var någon. Jag tror att han själv visste vad det handlade om. Och agerade därefter. Därför hade han Ebbe med sig när han träffade IC den andre mars. För varför skulle han annars tagit med sig honom. Om det inte var frågan om en klassisk mörkläggning i tidigare socialdemokratisk anda. Precis som när Krigs IB var i f

IC var dock inte den som bestämde i partiet när OP sköts. Det gjorde Stig Malm och Sten Andersson. Dessa två bestämde enväldigt att IC skulle ta över efter Palme och inte Feldt som var populärare både i partiet och bland väljarna. Kan Sten Andersson haft en roll i sveriges hemliga försvar?

Ebbe måste ju hållts utanför på ett eller annat sätt då han förmår Justitieminister att bistå honom i att bugga andra delar av skuggvärlden....Och därmed hölls även Sveriges justitieminister utanför.

SA stog över IC i rang åtminstånde före mordet. En snabb googling bekräftar ju bara att Andersson och Palme var direkt inblandade I Sveriges hemliga försvar.

Men alla spekulationer blir meningslösa om man inte först tar reda på vilka walkie-talkie männen var som bevisligen höll till runt mordplatsen.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2016-12-12 kl. 11:47.
Citera
2016-12-12, 11:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, förmodligen är inte hans syn på att "skydda riket" densamma som den genomsnittlige medborgarens.
Det "rike" som HH skyddar genom sitt agerande är nog mer det västliga samarbetet. Högst troligt har pga palmemordet någon aktivitet inom SB startat under natten, jag tror inte på att "det gick troll i verksamheten". Men det som verkligen försigkom måste till varje pris hållas hemligt eftersom den verksamheten inte fanns i Sverige.

Vad gäller HH och det han har yttrat om MOP så är det min åsikt att det mesta är lögn.

Vad som hände på mordplatsen är HHs ord och stämmer inte med vad vittnen uppgett.

Polisens ankomsttid till mordplatsen har ändrats av HH för att ge en felaktig bild av omständigheterna.

Mördarens flyktväg är bestämd av HH, den är felaktig. Troligen sprang GM åt endera hållet av Malmskillnadsgatan.

Vapnet är fastslaget utan bevisning av HH, det är vilseledande. Högst troligt är vapnet inte S & W .357 magnum.

HH silar mygg men sväljer kameler. S &W .357 magnum är det vapen som används mest till de kulor som hittades, men ett flertal andra vapen finns. Därmed anser HH att han har rätt att sortera bort de få % som finns kvar. Men den promille tändsats partiklar, som visade sig vara smuts, på "33-åringens" rock var så kraftig bevisning enligt HH att "33-åringen" pga av den kunde anses vara skyldig.

Det är otvetydigt att röran som omger MOP-utredningen idag är HHs förtjänst, och den är gjord med just det syftet.

Med tanke på uppgiften att MI6 vägrade samarbeta med Hans Holmer får jag lite svårt att få ihop att han skulle skyddat västsamarbetet. Samma sak gäller hans intresse att driva vidare statsminister Olof Palmes ide om att öppna upp kontaktkanalerna med KGB.
Citera
2016-12-12, 12:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på uppgiften att MI6 vägrade samarbeta med Hans Holmer får jag lite svårt att få ihop att han skulle skyddat västsamarbetet. Samma sak gäller hans intresse att driva vidare statsminister Olof Palmes ide om att öppna upp kontaktkanalerna med KGB.

Det är inte omöjligt att det är så.

Men var det verkligen HHs uttalade mening?

Jag har väldigt svårt att sätta fingret på HH. Jag får uppfattningen att mycket av det han säger och gör döljer/eller har en annan innebörd än det som det först låter som.

HH förefaller vara OP-vänlig. Men han har mycket goda kontakter med personer som är uttalat Palmefientliga. Var ligger hans sympatier? Är han någon sorts "inrikes dubbelagent" om du förstår hur jag menar?

Är han OP-vänlig för att på nära håll ha koll på OP?

Eller för att komma närmare makten?

Eller hade han mer makt än vad man kan ana?

Med tanke på hur han drev utredningen är han inte LP-vänlig.
Citera
2016-12-12, 13:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ja, förmodligen är inte hans syn på att "skydda riket" densamma somden genimsnittlige medborgaren.

...

Det är otvetydigt att röran som omger MOP-utredningen idag är HHs förtjänst, och den är gjord med just det syftet.

Och därtill kanske han var nödd och illa tvungen sefan han väl tagit tjänsten?
Sedan hoppas jag väl att HH har bättre insikt i konstitutionella frågor än den genomsnittlige medborgaren. Vill man ställa till med kaos i de flesta länder ska man ordna folkomröstningar (som bara är vettiga i länder där genomsnittliga befolkningen har en hög utbildningsnivå).

Jag tror fortfarande att såväl 33-åringen och CP hamnade på radarn delvis av det såkallad WT folkets förtjänst. Möjligt är väl att de uppehöll sig i närområdet. Lustigt nog är gatupolisen Rolf Edin också väldigt lik dessa herrar, men jsg är osäker på om han jobbade i city i februsri - 86. Finns en artikel där han i samband med uttalande om daCosta fallet (han jobbade inte när det inträffade) också poserar utanför Oxen med en kollega. Och han hade fortfarande den där Tom Selleck inspirerade snorbromsen som var populär på 80-talet)(som även Pettersson och Gunnarson hade).
Citera
2016-12-12, 18:31
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granskningskommisionen
En kontroll av vissa journaler visade att polismannen i vart fall
inte hade tjänstgjort för Hans Holmér efter den 15 januari 1986.

Vissa, sa Bill.
Vissa var ordet, sa Bull.
"Vissa journaler" innebär en delmängd. Dom man påstår sig ha kollat. Vad står det i dom andra journalerna? Har GRK kikat i dom, men väljer att redovisa det som passar? GRK verkar inte vilja ta i denna heta potatis (heller).
Citera
2016-12-12, 18:34
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Lustigt nog är gatupolisen Rolf Edin också väldigt lik dessa herrar,

Detta var nog för mig en ny snubbe. Vad är det för en?
Citera
2016-12-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Detta var nog för mig en ny snubbe. Vad är det för en?

Jag tror han var i gatugruppen men oklart om han jobbade där dock - 86 i februari. Under 90-talets syntes han mycket i diverse rättspolitiska debatter i tidningar och tv. Han kanske inte började där förrän 87 dock, men gatupolis i city borde kanske ha koll på om några brukade ränna omkring med walkie talkies och vilka i såfall (kanske, även om de kanske inte direkt vet till namn).
Jag har dock inte blivit gripen av honom eller så men fick han utpekad av en kompis som snut en gång, kanske 87 eller 88 och sedan kände jag igen honom när han var i media. Verkar rätt så engagerad, så han kanske skulle kunna ha någon ide om vilka som wt människorna var isåfall (ifall det inte är civilare som de inte säger något om) men han lär väl var i pension

Men många såg ut så, dock.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-12-12 kl. 19:14.
Citera
2016-12-12, 19:24
Medlem
Edin med kollega (lite märklig konklusion dock av karln där han beskriver att de prostituerade är rädda för den s. k. "obducenten" fastän han tillstår att denne inte gör ansats till att plocka upp någon. Fast det kan ju vara journalisten som överdrivit eller vinklat hårt) :

https://dacostaarkivet.wordpress.com/tag/rolf-edin/
Citera
2016-12-12, 19:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det är inte omöjligt att det är så.

Men var det verkligen HHs uttalade mening?

Jag har väldigt svårt att sätta fingret på HH. Jag får uppfattningen att mycket av det han säger och gör döljer/eller har en annan innebörd än det som det först låter som.

HH förefaller vara OP-vänlig. Men han har mycket goda kontakter med personer som är uttalat Palmefientliga. Var ligger hans sympatier? Är han någon sorts "inrikes dubbelagent" om du förstår hur jag menar?

Är han OP-vänlig för att på nära håll ha koll på OP?

Eller för att komma närmare makten?

Eller hade han mer makt än vad man kan ana?

Med tanke på hur han drev utredningen är han inte LP-vänlig.

Hans Holmer är en svårläst person. Precis som du skriver verkar han ha kontakter med de mest skiftande grupperingar. Först var han Calle Perssons förstaval som SÄPO-chef 1970, den förste rikspolischefen uppfattade HH som "rejäl" och "lätt att fatta tycke för". När han väl tillträtt posten vände han sig bort från Calle och sökte stöd i kanslihuset och framförallt hos justitieminister Lennart Geijer.

I de många affärernas 70-tal bistår HH gärna socialdemokraterna med drängtjänst i diverse olika skumrask , med bordellhärvan som tydligaste exempel. Han såg till att ge Olof Palme exklusiv kunskap även när denne var i opposition, säger en del om partiets makt vid den tidpunkten.

För mig framstår HH framförallt som en första klassens streber. Alltid med fingret i luften och beredd att vända kappan efter den vind som blåser hårdast. Mot underlydande kunde han vara trevlig så länge de inte hade en annan åsikt. Då drogf han sig inte för ränkspel och rena mobbingtendenser.

Analyserar man HHs makt utgår den alltid från SAP i regeringsställning. Först med stöd av LG och under MOP av Ingvar Carlsson , Kjell Larsson, Anna-Greta Leijon och en mängd mandariner i kanslihuset som Harald Fälth, Klas Bergenstrand , Kurt Malmström och Johan Munck.

Det är dom som stöttar HH under det första året och som sedan gör vad dom kan för att återinsätta HH i samband med Ebbe Carlsson-affären. Däremot försöker Sten Wickbom hålla emot. Det är han som motar bort EC från polishuset under PUs allra första dagar. EC kan inte heller börja sätta sina planer i verket förrän AGL övertagit Justitieministerämbetet från SW.

Utan statsministerns stöd hade vare sig HH eller EC kunde härja i MOPs kölvatten som dom gjorde. IC är fortfarande i livet och borde någon gång ställas mot vägen hur han kunde stödja ett par års ickeutredande. Det gjorde han med god insyn i PU, Bergenstrand och Malmström rapporterade under hela det första året direkt inne från palmerummet till IC.
Citera
2016-12-12, 20:38
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
(...)

Klockan 10,50 lördagen den förste mars steg HH officiellt in i polishuset. Mötandes personer som jobbat med utredningen sedan mordet. Där den förhärskande kunskapen var att Lisbets ord, via Rimborns försorg, talade om två gärningsmän. Precis som rikslarmet vittnade om.

På en timme och tio minuter skulle då alltså den självutnämnde spaningsledaren både inhämta kunskap från noll, genomskåda ett missförstånd, förbereda sig för den första presskonferensen. Som han rimligtvis själv hade tagit initiativet till, läst alla andra vittnens utsagor. För hur skulle han annars veta att det enbart var en gärningsman.

Och här finns det enligt mig en uppenbar kunskapslucka hos HH. Att det samtidigt fanns ett antal ministrar som också hörde vad vad Lisbet sade. Där man på denna nivån svårligen missförstår enkla budskap. Ett budskap som till slut hamnade i ÖBs dagbok.

Och här uppträder en central och tidig del i mörkläggningen. Lisbet och ministrarna rättar sig efter Holmers besked utan att knota eller protestera.

Så svaret på din fråga om hur Holmer visste att han måste agera snabbt är uppenbar. Han hade kunskaper som inte fanns i polishuset när han anlände. Och en uppenbar strategi. Vilket leder till slutsatsen att han knappast åt vingummi och gosade med Åsa i en hotellsäng i Borlänge när mordet begicks. Det går helt enkelt inte ihop.
Det ovanstående om hur Holmér kuppade bort Lisbets vittnesmål om två gärningsmän har postats och gjorts poäng av många gånger i tråden. Jag undrar lite över det.

På vilket sätt skulle det legat i Holmérs intresse att stoppa undan ett vittnesmål om två gärningsmän?

Är det uteslutet att man bland poliser fått uppfattningen nånstans under utredningens första elva timmar att Lisbet inte var tillförlitlig, att hon var chockad eller hispig, men att ingen velat hålla i yxan och uttrycka tvivel mot hennes utsaga formellt?

Enligt de flesta scenarier om hur mordet gick till fanns det endast en man på plats inblandad i gärningen. En samlad bedömning hävdar jag också säger att Lisbet var otillförlitlig och långt mindre tillförlitlig än hon ville ge sken av.
Ergo: Holmérs sänkning av tvåmansversionen är rationell och högst troligt riktig, även om Holmérs sätt kunde varit mer transparent.

PKK – som var under Säpo's lupp sedan över ett halvår innan MOP blev direkt ett aktuellt uppslag i MOP-utredningen, och senare Holmérs enda spår – skulle passa bra in i Lisbets uppgifter om två gärningsmän, mörkhåriga och som associeras till Ustaja. Varför skulle det vara viktigt för Holmér att plocka bort detta motiv till att fokusera på PKK?
Citera
2016-12-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
På vilket sätt skulle det legat i Holmérs intresse att stoppa undan ett vittnesmål om två gärningsmän?

Bra fråga. Jag vet inte, men det är värt att notera följande:

LP har hela tiden uppgett att hon såg en andra man bortom mördaren, att den här mannen kom emot henne, och att det inte var Björkman.

Hennes vittnesmål får stöd av chevamannen, som också talar om en man som kommer norrifrån på Sveavägen ost, i samband med mordet, och som snabbt försvinner i riktning syd.

Någon minut senare och några hundra meter syd om mordplatsen blir makarna Prim passerade av en man som i snabb takt rör sig från mordplatsen och som har en wt.

Man kan ju vända på det.

Varför har inte PU efterlyst den här personen? Varför har man inte vänt upp och ner på utredningen för att få reda på vem den andre mannen (tredje om vi räknar med AB) var på mordplatsen?
Citera
2016-12-12, 22:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Utan statsministerns stöd hade vare sig HH eller EC kunde härja i MOPs kölvatten som dom gjorde. IC är fortfarande i livet och borde någon gång ställas mot vägen hur han kunde stödja ett par års ickeutredande. Det gjorde han med god insyn i PU, Bergenstrand och Malmström rapporterade under hela det första året direkt inne från palmerummet till IC.

Vad hade IC för val menar du? En seriös utredning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in