Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Nej. Absolut inte. Det är hormonstyrt och triggas av de enormt stora hormonsvängningarna från graviditeten till amningsperioden, då graviditetshormonerna plötsligt rasar och amningshormonerna samtidigt tar över. Och till detta hela chocken och utmattningen av själva förlossningen.
Sedan tror jag säkert att en pappa som redan har psykiska problem, kanske har en depression liggande på lur, inte mår direkt bättre av den nya situationen med nattvak, ökat ansvar, en kvinna som är helt förändrad och bara går upp i babyn och ställer krav på honom, o.s.v.. Men får han en depression eller psykos, så är det INTE en förlossningsdepression eller förlossningspsykos. Det inser du väl själv..?
Då ber jag om ursäkt för mitt olyckliga ordval, borde självklart ha skrivit förlossningsdepression:
"Båda föräldrarna kan bli deprimerade"
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forlossningsdepression/
"Även som partner kan man bli deprimerad i samband med att barnet föds. Det gäller oavsett om man har haft psykiska besvär tidigare.
Som partner kan man känna ett stort ansvar vilande på axlarna och krav på sig att klara allt – både byta blöjor, stödja mamman och arbeta så att man har en bra ekonomi. Stressen och tröttheten kan påverka partnern på samma sätt som mamman.
Som partner kan man känna sig utanför när mamman riktar sin uppmärksamhet mot barnet. Man kan bli besviken på hur partnern är som förälder. Det kan bli konkurrens mellan föräldrarna om vem som är den bästa föräldern, eller så kan man bli arg på sin partner eller på barnet över hur livet har förändrats. En del föräldrar ville skaffa barn men gav sig aldrig tid att tänka igenom vilken stor omställning det innebär. Andra ville inte ha barn från början och mår dåligt av den anledningen.
När man blir förälder kan man också komma i kontakt med minnen av svåra saker från den egna barndomen och det kan göra att man får en depression.
Risken att båda föräldrarna blir deprimerade ökar om mamman får en förlossningsdepression. Då får partnern ett mycket större ansvar och kan känna sig maktlös."