2016-12-12, 13:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Även män kan få förlossningspsykos. Vill inte försvara någon, bara förstå.

Nej. Absolut inte. Det är hormonstyrt och triggas av de enormt stora hormonsvängningarna från graviditeten till amningsperioden, då graviditetshormonerna plötsligt rasar och amningshormonerna samtidigt tar över. Och till detta hela chocken och utmattningen av själva förlossningen.

Sedan tror jag säkert att en pappa som redan har psykiska problem, kanske har en depression liggande på lur, inte mår direkt bättre av den nya situationen med nattvak, ökat ansvar, en kvinna som är helt förändrad och bara går upp i babyn och ställer krav på honom, o.s.v.. Men får han en depression eller psykos, så är det INTE en förlossningsdepression eller förlossningspsykos. Det inser du väl själv..?
Citera
2016-12-12, 13:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddesudde
Har du något belägg för det du skriver? Lagtext eller statistik?

Nej, men jag kan försöka leta rätt på det när jag får tid, om det är viktigt. Kanske finns någon jurist här på Flashback? Det jag VET är att det många gånger i domar jag läst, stått att brottet bedömts som grövre just p.g.a. den mördade (eller misshandlade eller våldtagna) är en närstående.
Citera
2016-12-12, 13:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Nu är väl Erika Abrahamsson misstänkt för mord på sin dotter Hailey och inte dråp. Vad tror du då att hon får för straff i förhållande till om hon inte var mor till offret?

Japp. Barnadråp går ju inte till så, att barnet misshandlas under en lång period tills det till slut avlider. Utan det brukar gå till så, att modern kväver, stryper eller dränker barnet direkt efter förlossningen.
Citera
2016-12-12, 14:32
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Absolut inte. Det är hormonstyrt och triggas av de enormt stora hormonsvängningarna från graviditeten till amningsperioden, då graviditetshormonerna plötsligt rasar och amningshormonerna samtidigt tar över. Och till detta hela chocken och utmattningen av själva förlossningen.

Sedan tror jag säkert att en pappa som redan har psykiska problem, kanske har en depression liggande på lur, inte mår direkt bättre av den nya situationen med nattvak, ökat ansvar, en kvinna som är helt förändrad och bara går upp i babyn och ställer krav på honom, o.s.v.. Men får han en depression eller psykos, så är det INTE en förlossningsdepression eller förlossningspsykos. Det inser du väl själv..?

Då ber jag om ursäkt för mitt olyckliga ordval, borde självklart ha skrivit förlossningsdepression:

"Båda föräldrarna kan bli deprimerade"

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forlossningsdepression/

"Även som partner kan man bli deprimerad i samband med att barnet föds. Det gäller oavsett om man har haft psykiska besvär tidigare.

Som partner kan man känna ett stort ansvar vilande på axlarna och krav på sig att klara allt – både byta blöjor, stödja mamman och arbeta så att man har en bra ekonomi. Stressen och tröttheten kan påverka partnern på samma sätt som mamman.

Som partner kan man känna sig utanför när mamman riktar sin uppmärksamhet mot barnet. Man kan bli besviken på hur partnern är som förälder. Det kan bli konkurrens mellan föräldrarna om vem som är den bästa föräldern, eller så kan man bli arg på sin partner eller på barnet över hur livet har förändrats. En del föräldrar ville skaffa barn men gav sig aldrig tid att tänka igenom vilken stor omställning det innebär. Andra ville inte ha barn från början och mår dåligt av den anledningen.

När man blir förälder kan man också komma i kontakt med minnen av svåra saker från den egna barndomen och det kan göra att man får en depression.

Risken att båda föräldrarna blir deprimerade ökar om mamman får en förlossningsdepression. Då får partnern ett mycket större ansvar och kan känna sig maktlös."
Citera
2016-12-12, 15:25
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Japp. Barnadråp går ju inte till så, att barnet misshandlas under en lång period tills det till slut avlider. Utan det brukar gå till så, att modern kväver, stryper eller dränker barnet direkt efter förlossningen.

Hur vet du att barnet misshandlats under lång tid? Den uppgiften har jag inte hittat någonstans?
Citera
2016-12-12, 15:28
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Nu är väl Erika Abrahamsson misstänkt för mord på sin dotter Hailey och inte dråp. Vad tror du då att hon får för straff i förhållande till om hon inte var mor till offret?
Det är ju oerhört svårt att veta. Det jag motsade var Merwinnas (stavning?) uttalande om att närstående alltid för hårdare straff än icke närstående. Vilket alltså bara är hennes egna påstående och något som hon inte kan backa upp med en källa.
Citera
2016-12-12, 15:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Då ber jag om ursäkt för mitt olyckliga ordval, borde självklart ha skrivit förlossningsdepression:

"Båda föräldrarna kan bli deprimerade"

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forlossningsdepression/

"Även som partner kan man bli deprimerad i samband med att barnet föds. Det gäller oavsett om man har haft psykiska besvär tidigare.

Som partner kan man känna ett stort ansvar vilande på axlarna och krav på sig att klara allt – både byta blöjor, stödja mamman och arbeta så att man har en bra ekonomi. Stressen och tröttheten kan påverka partnern på samma sätt som mamman.

Som partner kan man känna sig utanför när mamman riktar sin uppmärksamhet mot barnet. Man kan bli besviken på hur partnern är som förälder. Det kan bli konkurrens mellan föräldrarna om vem som är den bästa föräldern, eller så kan man bli arg på sin partner eller på barnet över hur livet har förändrats. En del föräldrar ville skaffa barn men gav sig aldrig tid att tänka igenom vilken stor omställning det innebär. Andra ville inte ha barn från början och mår dåligt av den anledningen.

När man blir förälder kan man också komma i kontakt med minnen av svåra saker från den egna barndomen och det kan göra att man får en depression.

Risken att båda föräldrarna blir deprimerade ökar om mamman får en förlossningsdepression. Då får partnern ett mycket större ansvar och kan känna sig maktlös."

Ja, men om du läser texten igen så står det - av uppenbara skäl - inget om att pappan kan få en FÖRLOSSNINGSdepression.
Citera
2016-12-12, 15:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Hur vet du att barnet misshandlats under lång tid? Den uppgiften har jag inte hittat någonstans?

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/nya-misstankar-i-mordfallet/

"De nya brottsmisstankarna gäller synnerligen grov misshandel under tiden 10 augusti, när spädbarnet bara var några dagar gammalt, till den 4 september och riktas mot båda föräldrarna, som nekar även till dessa misstankar."
Citera
2016-12-12, 15:58
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ja, men om du läser texten igen så står det - av uppenbara skäl - inget om att pappan kan få en FÖRLOSSNINGSdepression.
Nej, men det står här: https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Forlossningsdepression/
Citera
2016-12-12, 16:01
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/nya-misstankar-i-mordfallet/

"De nya brottsmisstankarna gäller synnerligen grov misshandel under tiden 10 augusti, när spädbarnet bara var några dagar gammalt, till den 4 september och riktas mot båda föräldrarna, som nekar även till dessa misstankar."

Då får vi verkligen hoppas att båda två får livstidsfängelse. Vilka grisar.
Citera
2016-12-12, 16:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är ju oerhört svårt att veta. Det jag motsade var Merwinnas (stavning?) uttalande om att närstående alltid för hårdare straff än icke närstående. Vilket alltså bara är hennes egna påstående och något som hon inte kan backa upp med en källa.

Här är en dom, det som räknas upp är de försvårande omständigheterna som gör att straffet blir högre:

https://lagen.nu/dom/nja/2013s376

"Åklagaren har å sin sida hävdat att C.S. har planerat att döda C.M., att hon har insett att han förr eller senare skulle göra det vilket åsamkat henne lidande, att gärningen riktat sig mot en närstående, att den skett på allmän plats och inför de gemensamma barnen. Han ska därför enligt åklagarens mening dömas för mord till fängelse på livstid."
Citera
2016-12-12, 16:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Då får vi verkligen hoppas att båda två får livstidsfängelse. Vilka grisar.

Ja, det är fullkomligt botten... Och det mest bisarra är, att samtidigt som det här pågick, så tog mamman massor av foton på babyn, gjorde söta fotoarrangemang och la ut på Instagram tillsammans med kärleksförklaringar till babyn och allmänna lyckoyttringar... Man ska ALDRIG tro på folks tomtebolycka när de lägger ut den på nätet. Mest troligt är att det är precis tvärtom hemma, för annars har man ju inte behovet att sitta på nätet och skryta för andra hela tiden. Man umgås med familjen i stället.

Var är alla nu, som skrev här att mamman absolut inte kunde ha skadat sitt barn, och absolut inte kunde vara WT eftersom hon gjorde så fina fotoarrangemang runt dottern..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in