Citat:
Ursprungligen postat av
Vossevangen
Ny etappe i Isdal føljetongen på NRK 9 desember:
https://www.nrk.no/dokumentar/_-handskriften-peker-mot-frankrike-og-belgia-1.13258871
På bakgrunn av skriftanalys mener man at kvinnen lærte å skrive i Franrike eller Belgia evt annet land med fransk skriftspråk.
Tar med føljetongen fra 1 desember:
https://www.nrk.no/dokumentar/gaten-i-isdalen-1.13182053
Kort sagt: man lyktes ikke få ut en DNA profil fra Isdalkvinnens tenner.
När man gör skriftanalyser, gör man då dessa efter romerska alfabetet? Jag tänker på om hon lärt sig "våra" bokstäver i typ Frankrike eller Belgien, men ser man om det är första skriftspråk hon lär sig eller syns ifall hon skulle kunnat något annat innan dess, hebreiska, kyrilliskt, arabiska eller persiska etc?
När jag ser bild av henne på sida du länkar till ser hon lite annorlunda ut. Av fotot där hin ligger i riset bland stenarna så ser hon ut att ha ganska kompakt kroppsbyggnad med breda höfter men ganska späd upptill. Det ger inte mycket mer vägledning än tänderna förstås, typiskt sett är väl kvinnor från såväl mellanöstern (även många judar) och södra europa byggd så.
De bortklippta etiketterna har jag funderat över. Vissa klipper bort dem för att de är störande och kliar. Vissa klädmärken tar bort etiketterna från det de säljer via outlet, felsydda plagg och dylikt.
Men hon kanske kommer från någon övre medel- eller överklassbakgrund där man kanske är något kräsen med kvalitet vilket leder till att man köper märkeskläder, men (särskilt om man har vänstersympatier?) kanske klipper bort etiketterna i ett slags omvänd snobbism?
Sättet hon är väldigt frågvis och jämför när hon köper gummistövlarna är också lite typiskt för någon med sådan bakgrund. Någon som är uppfostrad av värdet av att hushålla och inte känner sig till besvär (människor med bakgrund med mindre förhållanden "stör" inte butiksbiträden i samma utsträckning även om de också kan vara snåla).
Många av förgrundsgestalterna i diverse vänsterextrema grupperingar (eller andra revolutionära rörelser som IRA) kom ju de facto från borgerliga eller ganska konservativa miljöer.
De nämner ju också "gryende oljestad", den typen av verksamhet brukar väl dra till sig lite spioner och aktivister.