Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Frågan är dock?
1. Om kvinnan var prodtituerad/ bedragerska/maffiafästmö! Hur kunde mördaren/mördarna hitta henne, då hon bytte identitet och bostadsort frekvent.
Vid den tiden var gränserna betydligt svårare passera och kommunikation skedde med post, telefax, fast telefoni.
Att spåra en person som rörde sig mellan länder var inte speciellt enkelt för kriminella eller privatpersoner. Kvinnan måste då nästan ha berättar var hon befann sig för sin baneman.
2. Östagent? Det kan förklara identiteterna och att hon hittades och mördades av andra Östagenter som ville förhindra ett avhopp?
3. Västagent, samma som ovan men mordet kunde chickanera norsk och västlig underrättelsetjänst.
Dock faller den teroin på att väst inte hade några problem att gripa och visa upp dubbelagenter och spioner annars.
1) om hon är känd. Inte nödvändigtvis kriminell men kanske avhoppad från något land, och eller samarbetat med någon organisation som hon vill gömma sig från.
Har råkat på en del avhoppare från exempelvis östländer som är riktigt riktigt paranoida med förföljelsemani. Förvisso har det väl utsatts för rätt grymma förföljelser så man förstår till viss del paranoian men det kan gränsa till att slå över totalt för en del. Särskilt om de får för sig andra är förföljda och ska försöka hjälpa dem. Då kan det ju bli att de antastar och skrämmer andra (d.v.s gör vad de blivit utsatta för).
2) Jag vet inte om sådana personer som man vill hindra avhopp verkligen brukar vara de som åker omkring under falska identiteter. Jag tänker mig de som arbetar under falsk identitet förvisso kan få rätt på mycket nyttig information eller möjlighet att kontrollera saker men ändå vanligtvis betraktas som relativt "expendible".
3) Det beror väl på vad de varit inblandade i. Om de ställt till något i ett annat land som allvarligt skulle skada exempelvis Norges intressen men att det inte är möjligt för Norge att utreda eller lagföra. Jfr dårar som säger att de jobbar för USA fastän de inte har någon specifik arbetsinstruktion eller kontrakt som visar det (för att vissa fått för sig att man får göra hur man vill om man viftar med amerikanska flaggan). Och om USA tillämpar dödsstraff så...
Är det västs eget spöke så kanske man inte vill/ kan "visa upp" den. Jag vet inte om främlingslegionen direkt är spionorganisation men de brukar väl ge ny identitet till en del som hamnat i trassel men förutsättningen är väl att man ska stanna där, de släpper väl inte sin personal särskilt lättvindigt.
Tilläggas kan är väl också att uppdelningen i öst-väst är något oegentlig om inte direkt missledande. Det är inte så att vilka metoder som helst tolereras i alla västländer även om det gör så i vissa västländer.