2016-12-10, 13:06
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Jag vill väl tänka mig att det är samma sak som gäller vid väjningsplikt i övrigt. I en korsning till exempel har man väjningsplikt mot bilar från höger, förutsatt du inte redan är i korsningen. Då har andra fordon väjningsplikt mot dig.

Samma sak borde ju gälla i det här fallet. Bilarna ska väja för bussen men bussen måste väja för den trafik som inte längre kan väja. Kan inte tänka mig annat än att busschauffören blir vållande om han kör på en bil bredvid honom när han lämnar hållplatsen.

Det där har prövats otaliga gånger. Bilisten, eller vilket fordon nu må vara, har en långtgående skyldighet att anpassa sin körning så bussen kan lämna företräde. Det innebär att förvänta sig att den snart lämnar hållplatsen. Såvida inte bussen kör på stillastående trafik på sin vänstra sida då han lämnar hållplatsen kommer det andra fordonet bli vållande. Olyckor mellan buss som lämnar hållplats och bilar som inte lämnar företräde är extremt vanligt och det är alltid bilisten som kommer åka dit. Den som tror något annat får gärna dyka in i statistiken på de tiotusentals redan avgjorda fall.
Citera
2016-12-10, 13:18
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det där har prövats otaliga gånger. Bilisten, eller vilket fordon nu må vara, har en långtgående skyldighet att anpassa sin körning så bussen kan lämna företräde. Det innebär att förvänta sig att den snart lämnar hållplatsen. Såvida inte bussen kör på stillastående trafik på sin vänstra sida då han lämnar hållplatsen kommer det andra fordonet bli vållande. Olyckor mellan buss som lämnar hållplats och bilar som inte lämnar företräde är extremt vanligt och det är alltid bilisten som kommer åka dit. Den som tror något annat får gärna dyka in i statistiken på de tiotusentals redan avgjorda fall.
Kan ju vara svårt att hävda man blev påkörd när man har väjningsplikten mot sig men man står stilla bredvid en buss är det ju svårt att, med någon sorts bevisning bakom sig, anses vållande. Jag menar alltså att med bevis så har jag svårt att tänka mig man åker dit för något.
Citera
2016-12-10, 15:09
Medlem
Bussarna har företräde från 50kmh och neråt. I regel så svänger och blinkar dom samtidigt i tät stadstrafik, typ Stockholm.

Även om jag tycker det är fel av dom att köra samtidigt som blinkersen slås igång så kan jag förstå att dom gör så. Många stressade människor i stadstrafik ska ju bara hinna förbi tycker dom, samma visa vid gult ljus på trafiksignalerna i korsningar.
Citera
2016-12-10, 15:14
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har förare väjningsplikt gentemot bussen oavsett var de är i relation till bussen?
http://i68.tinypic.com/ictkd1.png
Även om det är 50 eller mindre är det självklart att busshelvetet ska få vänta. Om du har företräde i en korsning men en bil åker före dig betyder det inte att du kan köra in i honom ändå eller att han måste bromsa/gasa på för att undvika att du kör in i honom. Två fel gör inte ett rätt. Du får helt enkelt vänta med vetskapen att han gjort fel precis som busschauffören får göra. I det här fallet gör dock bilisterna rätt.
Citera
2016-12-10, 23:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om det finns en busshållplats placerad på det sättet så är det värt att kasta en blick i backspegeln och se om en buss är på ingång och placera sig utifrån det.
Hur skulle det gå till när bussen kommer EFTER bilisterna? det har hänt att jag kommit till det övergångsstället med mer än 30 sekunders marginal innan buss anlänt, det går mycket folk, gamla o sjuka och även dagisbarn och skolklasser så ibland kan man bli stående där en stund.

Citat:
Om det finns utrymme för bussen att köra ut om den första bilen flyttar på sig lite så är det ju jättebra. Varför ska den bilen blockera vägen för bussen om den inte behöver det?
Det är enfiligt över övergångsstället så det finns inte plats att väja och en bil som står längst fram kan mycket väl delvis stå framför bussen.

Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Samma sak borde ju gälla i det här fallet. Bilarna ska väja för bussen men bussen måste väja för den trafik som inte längre kan väja.
Samtidigt har bilister ingen väjningsplikt gentemot buss som står på hållplats och släpper av folk så man kan inte stanna och vänta på att bussen ska åka ut heller, skulle jag göra det när jag kör till jobbet skulle jag vissa dagar blockera trafiken för flera hundra fordon inklusive spårvagnsöverfarten 600 meter bakåt.
Senast redigerad av Arne.Anka 2016-12-10 kl. 23:58.
Citera
2016-12-10, 23:56
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Hur skulle det gå till när bussen kommer EFTER bilisterna? det har hänt att jag kommit till det övergångsstället med mer än 30 sekunders marginal innan buss anlänt, det går mycket folk, gamla o sjuka och även dagisbarn och skolklasser så ibland kan man bli stående där en stund.

Till att börja med är det enfiligt över övergångsstället så det finns inte plats och för det andra står bilen längst fram FRAMFÖR bussen, står det två bilar brukar andra bilen hamna nånstans mitt för eller strax framför framhjulen på bussen.

Samtidigt har bilister ingen väjningsplikt gentemot buss som står på hållplats och släpper av folk så man kan inte stanna och vänta på att bussen ska åka ut heller, skulle jag göra det när jag kör till jobbet skulle jag vissa dagar blockera trafiken för flera hundra fordon inklusive spårvagnsöverfarten 600 meter bakåt.

En buss har företräde mot bakomvarande, ja.

Däremot har dom självklart inte rätt att bara svänga ut när en bil är jämnsides, står still brevid.
Framförallt inte om dom blinkar samtidigt som dom svänger på ratten.
Bussar får lika lite som bilister framkalla farliga situationer eller hur som helst köra in i andra bilar.

Så bussen gjorde helt klart fel i den situationen.
Citera
2016-12-11, 14:29
Medlem
Citat:
Det hade varit intressant att ser hur det ser ut i verkligheten. Då är det lättare att ge riktiga tips. Nu blir det ganska teoretiskt och begränsat utifrån din bild. Placeringen på övergångsstället ser bland annat ganska underlig ut. Varför placera ett obevakat övergångsställe så nära ett trafikljus? Skriv gärna en länk till Google Maps eller en adress så kan vi kika på det.
Citera
2016-12-11, 19:30
Medlem
Hybridsmurfens avatar
Jag kan förstå busschafförer under rusningstrafik. Ser jag en buss som ska svänga ut från en gata från vänster i ett samhälle bromsar jag alltid om inte bakomvarande bil ligger 2 meter från arslet. Blinkar med helljus och bussen kan köra med en glad vinkning från förarplats. Så jävla bråttom har jag inte. Dessutom jämnar det ut sig sen. Vi sitter alla i samma kö.

Fast körde på en spikrak 80-väg i veckan när en buss blinkade ut och körde. Jag var 10-20 meter från bussen och hade en tattare i en Audi som låg och nosade mig i baken. Var halvvägs över i andra filen. Inte kul och inte ok.

Annars så sköter sig yrkestrafiken sig utmärkt på min lilla ort i Västsverige.
Citera
2016-12-11, 21:25
Medlem
Dags för en lagparagraf:

Paragrafen lyder som följande:

45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Den stadgar att: När en förare närmar sig en busshållplats skall föraren sakta ner och ge bussen rum att lämna hållplatsen. Detta när bussen ger tecken för att starta.
Som ni ser råder det ingen väjningsplikt i denna paragraf och kriterier är när föraren NÄRMAR sig bussen, inte när föraren är vid sidan om bussen.

Regeln finns för att bilar inte ska tränga in bussen. Bilen skall alltså lämna rum för bussen OM bilen är i position för att göra det.

Dock är bussförare djävligt dåliga på trafikreglerna då de tror att samma paragraf gäller för situationer där bussen har väjningsplikt (pga. skyltat lämna företräde). Det händer att bussar rammar bilar på huvudleder.
Citera
2016-12-14, 12:04
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Dags för en lagparagraf:

Paragrafen lyder som följande:

45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.

Den stadgar att: När en förare närmar sig en busshållplats skall föraren sakta ner och ge bussen rum att lämna hållplatsen. Detta när bussen ger tecken för att starta.
Som ni ser råder det ingen väjningsplikt i denna paragraf och kriterier är när föraren NÄRMAR sig bussen, inte när föraren är vid sidan om bussen.

Regeln finns för att bilar inte ska tränga in bussen. Bilen skall alltså lämna rum för bussen OM bilen är i position för att göra det.

Dock är bussförare djävligt dåliga på trafikreglerna då de tror att samma paragraf gäller för situationer där bussen har väjningsplikt (pga. skyltat lämna företräde). Det händer att bussar rammar bilar på huvudleder.
Hmm,om JAG är jävligt dålig på trafikreglerna,så är alla jävla privatbilister lika välutbildade som dementa hamstrar!!:rant :
(kan vi sluta generalisera?)

Läser vi lagen igen så står ordet "skall",alltså är det ett "tvingande", inget jävla alternativ,typ "jag har bråttom, så buss-fan får vänta!"

Dock åker jag iofs inte 'över' en bil som befinner sig bredvid bussen, betydligt oftare man får stanna, för folk som bara ska trycka sig förbi..
Citera
2023-04-12, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Och allt detta givet att hastighetsbegränsningen ör 50 eller lägre. Glöm inte det.
Citera
2023-04-12, 17:05
Medlem
Citat:
Mer regel än undantag att blinkers, gas och svänga görs samtidigt så andra i trafiken får noll förvarning.

En busschaufför är enligt lag skyldig att vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår men du har rätt, en mer tydlig regel om blinkers hade behövts.

Detta du trådstartar om är egentligen busenkelt…

Du som trafikant skall ge buss som ger tecken för utfart från hållplats företräde, om skyltad hastighet är 50 eller lägre. Du skall dessutom inte hålla högre hastighet än att du behåller kontrollen över fordonet och kan stanna påsen del av vägen du kan överblicka och de faror eller hinder du kan förutse, vilket i bebyggda stråk är en jäkla massa….

Å andra sidan så får inte busschaufför köra ut från hållplats utan att ge tecken i god tid så att andra trafikanter har en möjlighet att hinna anpassa sig, samt utan att utfart kan ske utan hinder eller fara för andra trafikanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in