Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Dags för en lagparagraf:
Paragrafen lyder som följande:
45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Den stadgar att: När en förare närmar sig en busshållplats skall föraren sakta ner och ge bussen rum att lämna hållplatsen. Detta när bussen ger tecken för att starta.
Som ni ser råder det ingen väjningsplikt i denna paragraf och kriterier är när föraren NÄRMAR sig bussen, inte när föraren är vid sidan om bussen.
Regeln finns för att bilar inte ska tränga in bussen. Bilen skall alltså lämna rum för bussen OM bilen är i position för att göra det.
Dock är bussförare djävligt dåliga på trafikreglerna då de tror att samma paragraf gäller för situationer där bussen har väjningsplikt (pga. skyltat lämna företräde). Det händer att bussar rammar bilar på huvudleder.
Hmm,om JAG är jävligt dålig på trafikreglerna,så är alla jävla privatbilister lika välutbildade som dementa hamstrar!!:rant :
(kan vi sluta generalisera?)
Läser vi lagen igen så står ordet "skall",alltså är det ett "tvingande", inget jävla alternativ,typ "jag har bråttom, så buss-fan får vänta!"
Dock åker jag iofs inte 'över' en bil som befinner sig bredvid bussen, betydligt oftare man får stanna, för folk som bara ska trycka sig förbi..