2023-04-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Detta du trådstartar om är egentligen busenkelt…

Du som trafikant skall ge buss som ger tecken för utfart från hållplats företräde, om skyltad hastighet är 50 eller lägre. Du skall dessutom inte hålla högre hastighet än att du behåller kontrollen över fordonet och kan stanna påsen del av vägen du kan överblicka och de faror eller hinder du kan förutse, vilket i bebyggda stråk är en jäkla massa….

Å andra sidan så får inte busschaufför köra ut från hållplats utan att ge tecken i god tid så att andra trafikanter har en möjlighet att hinna anpassa sig, samt utan att utfart kan ske utan hinder eller fara för andra trafikanter.

Inga direkta konstigheter egentligen, men blinkersanvändningen har blivit klart sämre på senare år för bussar, företrädelsevis lokalbussar. De gör, som andra i tråden påpekat, blinkning i samma ögonblick som de kör iväg rätt ofta. Andra varianter: Buss som stod stilla vid en hållplats utan någon aktiverad blinkers, när den rullar iväg slås höger blinker på, fortsätter så i åtminstone 300 meter. En annan stannade vid en hållplats och slog omedelbart på VB, fortsatte att blinka vänster hela tiden den stod stilla. Sedan givetvis inte ovanligt som så många andra, VB uteblir helt.
Citera
2023-04-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inga direkta konstigheter egentligen, men blinkersanvändningen har blivit klart sämre på senare år för bussar, företrädelsevis lokalbussar. De gör, som andra i tråden påpekat, blinkning i samma ögonblick som de kör iväg rätt ofta. Andra varianter: Buss som stod stilla vid en hållplats utan någon aktiverad blinkers, när den rullar iväg slås höger blinker på, fortsätter så i åtminstone 300 meter. En annan stannade vid en hållplats och slog omedelbart på VB, fortsatte att blinka vänster hela tiden den stod stilla. Sedan givetvis inte ovanligt som så många andra, VB uteblir helt.

Signalgivning självklart startas i god nog tid innan avsiktlig manöver (om inga hinder för det föreligger…) påbörjas, så att andra trafikanter ges god nog chans att upptäcka och vid behov anpassa sig
Citera
2023-04-12, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Signalgivning självklart startas i god nog tid innan avsiktlig manöver (om inga hinder för det föreligger…) påbörjas, så att andra trafikanter ges god nog chans att upptäcka och vid behov anpassa sig
Så borde det vara, ja! Var normalt så också förr, men de vilka framför bussar numera förefaller inte ha förstått hur den där anordningen skall användas och syftet med den. Inte ens när höger respektive vänster passar.
Citera
2023-04-23, 02:36
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Höll själv på krocka med en busschaufför igår som från en busshållplats strax efter en rondell blinkar & svänger ut samtidigt, jag tutade och trängde mig förbi ändå och då satte busschauffören på helljuset och släckte det inte fören vi "kom ifrån" varandra. Varken första eller sista gången jag upplever dessa jävla busspiloter gör på det viset, svänger ut samtidigt som de börjar blinka med blinkern så man inte har en chans.

Det där är inte OK. Om det blev en olycka och du hade dashcam så skulle nog busschauffören förlora det målet.

Har själv varit med om en buss som kom från en väg med väjningsplikt, och trängde sig ut på huvudled precis framför mig. Något de inte har rätt till även om det är 50. Blev supersur när jag fick tvärbromsa när kan kastade sig på huvudleden framför nosen på mig.. Körde om bussen efter en rondell och krypkörde superlångsamt i ca. 2-3 minuter. Gav honom samtidigt långfingret ett par gånger ut genom sidorutan. Barnsligt av mig? Japp. Iaf. så tjänade busschaffisen ingen tid på sitt idiotiska och livsfarliga tilltag.
Citera
2023-04-24, 18:35
Medlem
Tranquility Bass avatar
När man är ute i trafiken så gäller det att planera och tänka framåt. Om det står en buss på en hållplats kan man nog utgå från att denna kommer svänga ut och det finns att det sker inom en relativ kort tidsperiod. Att då köra på som vanligt och trycka sig förbi när bussen kör tyder på att man kanske ska ta några trafiklektioner. Sedan ska givetvis inte busschauffören köra som en idiot men med tanke på hur många bilister uppträder i dessa situationer så är jag inte förvånad att vissa busschaufförer fått nog.
Citera
2023-04-25, 02:24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Sedan ska givetvis inte busschauffören köra som en idiot men med tanke på hur många bilister uppträder i dessa situationer så är jag inte förvånad att vissa busschaufförer fått nog.

Fast det kan ju lika gärna vara det omvända?

Att någon bilist fått nog av bussar som betett sig illa och felaktigt och därför fått nog.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in