2016-12-11, 13:15
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Absolut. I denna totala brist på bevis i någon riktning får man försöka undersöka de uppgifter som lämnats av trovärdiga personer. Jag betraktar exempelvis Karl-Gunnar Bäck som en trovärdig källa.

Här nämns han i mindre smickrande sammanhang.

http://www.jallai.se/2011/08/barbrogruppen/

Citat.

Ebbe Carlsson skulle var en av dem som blivit desinformerad enligt IE. Han var på väg att träffa en MI6 man i England men mötet stoppades av MI6. Mannen hette Edwards.

Journalisten Karl Gunnar B på AB var en MI6 kontakt och han spred desinformationen om polisspåret redan på tisdagen efter mordet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-12-11 kl. 13:25.
Citera
2016-12-11, 13:20
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Leta efter personer kring IB03 och de aktiviteter de sysslade med så kommer mycket att klarna.

Var kan man hitta mer konkret information om detta då? Jag har läst en del om svenskt inrikesspionage och sådant, men något konkret om IB03 och deras personal och faktiska verksamhet har jag inte sett. Bara skuggor, som något diffust som fanns därute. Så vitt jag kan bedömma så var IB03 insprängt i andra verksamheter och dom som var engagreade var anställda på helt vanlig myndigheter och satt i deras lokaler. IB03 verkar inte ha haft någon fast adress eller så. Tveksamt om det ens fanns någon dokumentation på vilka som var engagerade.
Citera
2016-12-11, 13:38
Medlem
Citat:
Gjorde han. Vad grundar du det på???

Nu var inte frågan ställd till mig och jag har inte hört att AB jobbade på något täckföretag. Däremot tycks han ha jobbat för Bofors (ev något dotterbolag)

http://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/
Citera
2016-12-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har tidigare skrivit en del om varför Lisbet aldrig deltog i en rekonstruktion. Utan att kunna hitta den direkta orsaken. Vilket jag gjort nu.

GRK s. 73.

http://www.regeringen.se/contentassets/126003cf7f424174863bb0cc252ba919/granskningskommissionens-betankande-i-anledning-av-brottsutredningen-efter-mordet-pa-statsminister-o lof-palme-del-1

Citat.
Den 4 april begärde Svensson att Hans Holmér skulle söka förmå
Lisbeth Palme att medverka vid en rekonstruktion. Hans Holmér
förklarade inför ledningsgruppen senare samma dag att han inte avsåg
att ta upp frågan med Lisbeth Palme; Svenssons önskemål
fördes således aldrig vidare. Slut citat.

Beslutet togs alltså enväldigt av Hans Holmer. Och det är helt klart att PU kände till detta.

Solveig Riberdal 1992. Hon säger sig inte ha en aning om varför Lisbet inte deltog. Hon minns inte ens om någon frågat henne. Anders Helin påstår sig heller inget veta. 51,30 in i länken. Han kan inte ens svara på varför han själv inte frågat.

https://www.youtube.com/watch?v=T_mXLcMBxOI

Holmer bestämde att det LP sade på SABB var ett missförstånd. Det hon sade retuscherades bort. Han bestämde att hon inte ska tillfrågas om deltagande i rekonstruktioner. Hans egna förhör med Lisbet var väldigt dåligt dokumenterade. Då måste man fråga sig vem som bestämde att inga förhör med Lisbet fick bandas. Var det verkligen enbart hennes ide och krav. Eftersom Holmer verkade bestämma det mesta avseende henne. Utan att hon protesterade.

Om vi utgår från din analys stämmer att Holmer bara "körde över " LP , ändrade rikslarmet osv
Varför gjorde då Holmer detta?
Hade han någon hemlig befattning typ StayBehind, IB03 eller....?
Var han bara självgod och trodde han skulle lösa mordet på egen hand och bli hjälte?
Hade han kontakter inom SAP som gav honom direktiv?
Hade han militära eller Säpokontakter som gav honom direktiv?
Fanns det starka utländska intressen som gav honom direktiv?
Ingick han i någon form av "deep state" som gav honom direktiv?
Citera
2016-12-11, 13:43
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
[b]Det är många som anpassat sina vittnesmål till huvudförhandlingen och och i senare förhör när de fått klart för sig vad andra säger eller vad som är omöjligt i deras story. Vissa har plötsligt sett någon som liknar CP och LP är helt säker på att hon sett CP trots att hon först talade om två gärningsmän etc.

....

Utredningsmässiga amatörer och konspirationsteoretiker hugger dock gärna på vilka osannolika trådar som helst och missar den stora bilden. När det inte fungerar är det missförstånd och felciteringar. Så kan man förklara bort all logik.

Att tröska detta leder som vanligt ingenstans.

Nja, och typiskt är väl att de utrdningsmässiga amatörerna ofta är de som sitter kvar, för så jävla framgångsrik var väl nu inte tuffe Ebbe och kretsen kring hennom?

Rent logiskt, om man nu vädrar en konspiration av inhemskt ursprung, är det väl fullt vettigt iså fall att ändra lite på storyn intill dess man drsgit den genom huvudförhandlingen (har inte brytt mig om att läsa alla intervjuer med vittnen).
Citera
2016-12-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Var kan man hitta mer konkret information om detta då? Jag har läst en del om svenskt inrikesspionage och sådant, men något konkret om IB03 och deras personal och faktiska verksamhet har jag inte sett. Bara skuggor, som något diffust som fanns därute. Så vitt jag kan bedömma så var IB03 insprängt i andra verksamheter och dom som var engagreade var anställda på helt vanlig myndigheter och satt i deras lokaler. IB03 verkar inte ha haft någon fast adress eller så. Tveksamt om det ens fanns någon dokumentation på vilka som var engagerade.

Jallais version.

http://www.jallai.se/2014/06/ib-ett-svenskt-stasi/

Lampers. Det grå brödraskapet.

http://www.regeringen.se/49bb97/contentassets/d9bed731a9574474a2583d7a581272d6/det-gra-brodraskapet.-en-berattelse-om-ib.-del-1

http://www.regeringen.se/49bb97/contentassets/d9bed731a9574474a2583d7a581272d6/det-gra-brodraskapet.-en-berattelse-om-ib.-del-2

http://www.regeringen.se/49bb97/contentassets/d9bed731a9574474a2583d7a581272d6/det-gra-brodraskapet.-en-berattelse-om-ib.-del-3
Citera
2016-12-11, 14:22
Medlem
godhetsapostelns avatar
Alla verkar utgå från att Holmer styrde och ställde som han ville. Men jallai antyder att Ingvar Carlsson förbjöd HH att utreda vissa tänkbara spår.
Citera
2016-12-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om vi utgår från din analys stämmer att Holmer bara "körde över " LP , ändrade rikslarmet osv
Varför gjorde då Holmer detta?
Hade han någon hemlig befattning typ StayBehind, IB03 eller....?
Var han bara självgod och trodde han skulle lösa mordet på egen hand och bli hjälte?
Hade han kontakter inom SAP som gav honom direktiv?
Hade han militära eller Säpokontakter som gav honom direktiv?
Fanns det starka utländska intressen som gav honom direktiv?
Ingick han i någon form av "deep state" som gav honom direktiv?

Med stor sannolikhet var HH ledare av sektion D. Chef för Stockholms kuppförsvar. Bestående av poliser och militärer.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-polisens-stallning-i-krig_G90315/html

Citat.
Enligt nuvarande planläggning ingår en särskild polissektion (sektion D) i såväl civilbefälhavarens som länsstyrelsens krigsorganisation. Chef för sektion D hos civilbefälhavaren är en av länspolischeferna inom civilområdet. För sektion D i länsstyrelsen utövas chefskapet av läns*polischefen eller, om denne ingår i civilbefälhavarkansliet, annan polis*chef inom länet.

http://www.jallai.se/2011/05/sjukhusaffaren-%e2%80%93-starring-ebbe-carlsson-hans-holmer-och-carlos-schakalen/

Citat.
Frågan om IB/SSI var inblandad i den mycket omtalade Sjukhusaffären 1975 har diskuterats bland landets journalister i årtionden. Idag vet vi svaret! Det var IB/SSI:s krigsorganisation Krigs IB eller som Birger Elmér väljer att kalla dem: Personalreserven.

Idag vet vi, bland annat genom f d Säpochefen Olof Frånstedt och informationschefen på Rikspolisstyrelsen Curt Falkenstam att sjukhusaffären var en IB– operation. IB som med hjälp av infiltratörer kartlade vänsteraktivister som var anställda på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.
Efter en ”gedigen” utredning som efterlämnade ett PM på 67 sidor kom det fram att det var Säpo och inte försvaret som varit inblandade i sjukhusspioneriet. Säpochefen Olof Frånstedt tappade hakan igen men valde medvetet att ligga lågt. Det han inte visste då var att Carl Persson själv tillhörde ledningen av svenska Stay Behind liksom även statsminister Olof Palme. Slut citat.

Här har vi alltså en koppling mellan IB, SB och utredningsmännen Holmer och Ebbe. Samma män som initialt utredde Palmemordet med full uppbackning av IC.

Genom GRK, och I-B Ahlenius, vet vi att det inte fanns ett ord om Stay Behind, Arla Gryning, OB03, Barbro eller Leon i PU. Där I-BA idag säger att hon skulle bedömt vissa saker annorlunda om hon känt till att SB existerade.

Enligt Inuti Labyrinten så blev Holmer inbjuden till Washington, på ett personligt besök, efter att han blivit utsedd till narkotikaexpert i Wien. Samtidigt vet vi att Holmer använde sig av experter från CIA när han buggade kurder. Någon som tror att de frågade regeringen om lov.....

Jag har länge hävdat att Holmer hade en ställning som aldrig blivit utredd till fullo. Och att han är nyckeln till mörkläggningen.

Däremot vägrar jag att tro att han ingick i mordet. Inte utan bevis.

Jallai skriver på sin blogg att han tror att IC också ingick i SB. Och att det var Ingvar som gav Holmer order om att det avsnittet inte fick utredas. Själv är jag inte så säker på det. Har en känsla av att detta gick över hans huvud. Precis som utplacerandet av SOSUS. IC var en pragmatiker som återställde efter OP.

Så vem gav då HH order. Om det nu var någon. Jag tror att han själv visste vad det handlade om. Och agerade därefter. Därför hade han Ebbe med sig när han träffade IC den andre mars. För varför skulle han annars tagit med sig honom. Om det inte var frågan om en klassisk mörkläggning i tidigare socialdemokratisk anda. Precis som när Krigs IB var i farten i Göteborg.

Fakta är att HH ändrade Lisbets initiala vittnesmål utan att först höra med henne. Han ville inte att hon skulle delta i någon rekonstruktion. Hans enskilda samtal med henne är enbart sporadiskt dokumenterade. Vi vet inte ens idag vad de pratade om. Vilket framstår som fullständigt absurt i polisiära sammanhang. Även om det inte rört sig om ett statsministermord. LP har dessutom alltid vägrat bandupptagningar av sina vittnesmål.

Frågan blir då varför Holmer ville neutralisera henne. Uppenbart fanns det någonting i hennes första vittnesmål som HH inte ville ha med. Eller att han var rädd för att hon sett för mycket. Därför måste hon styras.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-12-11 kl. 15:56.
Citera
2016-12-11, 17:20
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jallais version.

http://www.jallai.se/2014/06/ib-ett-svenskt-stasi/

Lampers. Det grå brödraskapet.

http://www.regeringen.se/49bb97/contentassets/d9bed731a9574474a2583d7a581272d6/det-gra-brodraskapet.-en-berattelse-om-ib.-del-1

http://www.regeringen.se/49bb97/contentassets/d9bed731a9574474a2583d7a581272d6/det-gra-brodraskapet.-en-berattelse-om-ib.-del-2

http://www.regeringen.se/49bb97/contentassets/d9bed731a9574474a2583d7a581272d6/det-gra-brodraskapet.-en-berattelse-om-ib.-del-3

Jallai's dokument hade jag glömt. Det verkar som att man skrev ned en del, trots allt.
Jag har inte lusläst Lampes rapport. Men skummat den och tycker inte att jag fick fram så mycket konkret av det.
Jallai verkar inte heller fått fram så mycket utifrån det och uttrycker sitt missnöje: "Så vitt man vet har inte detta praktiserats i någon större omfattning".
Leif D håller med. "Så vitt man vet". Det är mycket man inte vet. Och hur stor omfattning är "större omfattning".

Det som saknas, tyker jag då, är information om var någonstans dessa agenter egentligen jobbade. Hur såg deras arbetsmetoder ut konkret? Spionernade man på folk på jobbet? Ja, det varkar man ha gjort. Läste an deras post? Lyssnade man på deras telefonsamtal? Hur adminstrerades den information man fick in, och av vem?
Citera
2016-12-11, 18:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Nu var inte frågan ställd till mig och jag har inte hört att AB jobbade på något täckföretag. Däremot tycks han ha jobbat för Bofors (ev något dotterbolag)

http://www.expressen.se/nyheter/gws-palmelista---sju-missar-i-mordarjakten/

Han jobbade på Bofors aerotronic.
Citera
2016-12-11, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jallai's dokument hade jag glömt. Det verkar som att man skrev ned en del, trots allt.
Jag har inte lusläst Lampes rapport. Men skummat den och tycker inte att jag fick fram så mycket konkret av det.
Jallai verkar inte heller fått fram så mycket utifrån det och uttrycker sitt missnöje: "Så vitt man vet har inte detta praktiserats i någon större omfattning".
Leif D håller med. "Så vitt man vet". Det är mycket man inte vet. Och hur stor omfattning är "större omfattning".

Det som saknas, tyker jag då, är information om var någonstans dessa agenter egentligen jobbade. Hur såg deras arbetsmetoder ut konkret? Spionernade man på folk på jobbet? Ja, det varkar man ha gjort. Läste an deras post? Lyssnade man på deras telefonsamtal? Hur adminstrerades den information man fick in, och av vem?

Kan det inte ha med ett slags "damage control" att göra? Kanske inte direkt relaterat till vad som förevarit vid själva mordtillfället men att man vill undvika enkoppling till något hon kan ha känt till från någon tid innan, jag tänker mer på plausibla motivbilder? Det lär väl funnits ett antal tänkbara motivbilder som för spaningsledningen antagligen inte haft så tydliga konturer eller hur man ska säga.
Citera
2016-12-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Alla verkar utgå från att Holmer styrde och ställde som han ville. Men jallai antyder att Ingvar Carlsson förbjöd HH att utreda vissa tänkbara spår.

Det där har jag också tänkt, jag tror inte att man frpn spaningsledning haft tillgång till full info även om man uttryckt det som att de har fria händer. Rimligtvis har väl HH också funderat över vilka delar som så att säga inte är utredningsbart, för att de inte har insyn i viss "handel och vandel" som förevarit innan. Och att någon tanke kanske också funnits (bort så göra i vart fall) i vilken utsträckning man i någon mån blir lite marionettad. Om tips exempelvis har ursprung bland exempelvis Ebbe Carlssons kontakter (nä jag är inte riktigt neutral vad gäller Ebbe Carlsson, vare sig till hur hans funktion placeras i ett konstitutionellt perspektiv och inte till hans person heller. Bäst att redovisa sina antipatier öppet dock, i mina ögon är det en mycket suspekt figur) .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in