Citat:
När det gäller anropstiderna till Järfälla Taxi finns ingen anledning att misstro Anders Delsborn. Han anger själv att han gör anropet till centralen några sekunder efter andra skottet.
Betalningen från tjejerna i bilen är kontant , så den behöver inte inverka på hans kontakter med telefonisten Ann-Louise Paulsson som beräknas till cirka 30sekunder sammanlagt.
AD får via växeln höra att han ska stanna på platsen. Att han väntar på att springa fram till den döde Olof Palme är inte så konstigt, det finns redan folk som försöker hjälpa paret Palme. Att han skulle varit upptagen med annat är din tolkning och styrks inte av några fakta.
Betalningen från tjejerna i bilen är kontant , så den behöver inte inverka på hans kontakter med telefonisten Ann-Louise Paulsson som beräknas till cirka 30sekunder sammanlagt.
AD får via växeln höra att han ska stanna på platsen. Att han väntar på att springa fram till den döde Olof Palme är inte så konstigt, det finns redan folk som försöker hjälpa paret Palme. Att han skulle varit upptagen med annat är din tolkning och styrks inte av några fakta.
Jag baserar min iakttagelse på praktisk erfarenhet av att köra taxi i stadsmiljö. När AD beskriver sig själv så är han ett under av split vision och uppmärksamhet. Trots att han kör över en fil in till kanten, anropar på radion och talar med dem samt diskuterar med kunderna som vill lämna taxin och tar betalt av dem så ser han fler detaljer än de som har all sin uppmärksamhet mot händelsen.
När det gäller att bedöma vittnesmål så finns det ett antal kriterier att bedöma. Vi vet hur många felkällor som finns. Har ett vittne som objektivt borde sett mindre än andra vittnen påstått sig sett mer än dem så skall man vara försiktig. Förändras vittnesmålet och broderas så skall man också vara försiktig med tolkningen. Rent konkret gick det till så att han hördes efter att han framträtt i pressen (och legat på flera olika tidningar att sälja sin story). Därvid berättade han saker som gjorde att många läsare inkl andra vittnen trodde det var den andre taxichauffören som framträdde. AD hördes med anledning av sina utsagor till pressen och började då vackla.
Det finns ganska mycket som talar för att AD dels omgående var "intresserad" av det inträffade, att han närmade sig andra kring mordplatsen och talade med dem samt att han broderade sin historia till pressen.
Visst, hade han direkt anmält sig på platsen och berättat alla sina påstådda iakttagelser så hade det sett annorlunda ut men allt måste ses i sitt verkliga sammanhang.
Så här såg hans första korta uttalande till pressen ut " – Jag hörde det andra skottet som avlossades och jag såg mynningsflamman. Jag såg en man segna ned på trottoaren. Samtidigt sprang pistolmannen snabbt från platsen in i en gränd. Det hela gick så ohyggligt fort." Stod i DN 1 mars
Senast redigerad av boboslacke 2016-12-10 kl. 22:58.
Senast redigerad av boboslacke 2016-12-10 kl. 22:58.