2016-12-10, 15:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Gud med stort G som vi talat om här är allmänt definierad som ett intelligent fenomen syftande till liv.

"Inteligent Design" ... om det är det du syftar till ... finns redan i papperskorgen av misslyckade "gudsbevis".

Men för all del ... bumpa det.
Citera
2016-12-10, 15:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Jag tror jag redan bevisat det i föregående poster.

99% av världens befolkning tycker att döda en annan människa är fel.
Fråga vilken människa som helst om det är rätt att massakrera 5000 kvinnor o barn.

Och hur "bevisar" det DIN 'gud'?
Citera
2016-12-10, 15:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Med denna erfarenhet av ofullständig platt bevisföring måste perspektivet vidgas till åtminstone tre korsande plan för att definiera punkten för ett begrepp. Den vetenskapliga metoden för sfärisk logik kan besvara frågorna när var hur efter räta linjer men aldrig egentligen varför. Gud som begrepp utefter linjen "mening med livet i största allmänhet för mänskligheten" bör fungera för kommunikation oavsett religiösa eller moraliska motsatser hos individer och folk.
Ingen behöver då först bevisa något av tro och värderingar innan man rent förnuftigt kan bestämma en gemensam punkt i Människovärdet där samtidigt begreppet Gud som förklarat av Einstein, Buber eller Gandhi kan förstås.

Pseudo-logisk trams.
Citera
2016-12-10, 16:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Jag tror jag redan bevisat det i föregående poster.

99% av världens befolkning tycker att döda en annan människa är fel.
Fråga vilken människa som helst om det är rätt att massakrera 5000 kvinnor o barn.

Jag har redan bevisat för dig att du har helt fel.
99% är heller inte tillräckligt som bevis för en enhetlig objektiv moral.

Jag påpekade dessutom att det historisk sett är fullständigt bevisat att kannibaler inte ansåg det moraliskt motbjudande att äta andra människor.

De flesta indianstammarna i Nordamerika ansåg heller inte att det var moraliskt fel att stjäla, utan ju bättre tjuv desto högre ställning i stammen.

Och, för att ta ett exempel från bibeln:
Ingenstans i bibeln står det att det är moraliskt felaktigt att ha slavar.
Mose lag innehåller många regler om slavar och hur slavar ska behandlas (som ägodel) och aposteln Paulus uppmanar att slavarna ska lyda sina herrar. Inte ett ord om att det skulle vara moraliskt fel att ha slavar. Var fanns då din enhetliga objektiva moral, eller anser du, precis som bibeln, att det inte är något fel med slaveri?
Citera
2016-12-10, 16:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag har redan bevisat för dig att du har helt fel.
99% är heller inte tillräckligt som bevis för en enhetlig objektiv moral.

Japp; sannolikhets-graden av etiska argument är inga objektiva 'guds'-bevis.
Citera
2016-12-10, 16:17
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Nu diskuterar jag användaren Apologist’s moraliska argument för en hypotetisk gudoms existens......
Sen kan vi människor i övrigt ha olika preferenser och olika saker som ger oss mening, lycka och innehåll i livet, och detta kan vi lösa om vi bygger ett samhälle där varje individ har friheten att leva det liv såsom de själva vill leva, så länge som man inte skadar andra eller begränsar andras frihet.
Men en djupare diskussion kring detta hör nog hemma i någon annan tråd.
I detta avseende är vi ju helt överens men för att också du och Apologist ska kunna förstå varandra måste grundelementen liv och syfte klargöras innan dessa ständiga upprepningar från båda håll tar fart igen. Jämför med debatterna om AI och Människovärdet exv så kanske ni kan hitta något sätt att begränsa frågan.
Citera
2016-12-10, 16:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I detta avseende är vi ju helt överens men för att också du och Apologist ska kunna förstå varandra måste grundelementen liv och syfte klargöras innan dessa ständiga upprepningar från båda håll tar fart igen.

Aaah, så du vill återuppliva "väderkvarnskriget" mellan absolute metafysiska system.
Citera
2016-12-10, 17:25
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Du missar hela poängen med det faktum att det inte finns något som tyder på att etik, moral och livskraft inte skulle kunna finnas utan någon gud.
Livskraft samt liv och mening kan inte anses vara något som hör samman med en gud som definieras som evig och odödlig. För något som är odödligt är liv irrelevant, och för något som är evigt och odödligt saknar också liv syfte och mening.
Det finns som sagt och som jag inledningsvis förklarade ingen objektiv moral. Det är bara religionsmissbrukare som vill påstå något sådant. Även om jag råkat få samma erfarenhet och kan sympatisera med Apologists resonemang så vet jag mycket väl att detta inte duger som gudsbevis, särskilt inte då vi här har med rättshaverister att göra.
Hur livskrafterna och motivationen kommer till oss duger lika lite som bevis vilket jag också velat klargöra.
Det som återstår för att logiskt bestämma fenomenet Gud ihop med begreppet Gud är vad vi kan tänka oss för alla den mest intelligenta RIKTNINGEN för mänskligheten från evighet till evighet.
De enda punkterna vi för ögonblicket kan fastställa på den linjen är då vi själva lever som bäst och sedan med artfränder får alla sinnen bekräftade på exakt samma sätt. Resten får vi gissa oss till eller tro på. Fenomenet Gud kan i vilket fall inte bortförklara som slump.
Citera
2016-12-10, 17:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns som sagt och som jag inledningsvis förklarade ingen objektiv moral. Det är bara religionsmissbrukare som vill påstå något sådant. Även om jag råkat få samma erfarenhet och kan sympatisera med Apologists resonemang så vet jag mycket väl att detta inte duger som gudsbevis, särskilt inte då vi här har med rättshaverister att göra.
Hur livskrafterna och motivationen kommer till oss duger lika lite som bevis vilket jag också velat klargöra.
Det som återstår för att logiskt bestämma fenomenet Gud ihop med begreppet Gud är vad vi kan tänka oss för alla den mest intelligenta RIKTNINGEN för mänskligheten från evighet till evighet.
De enda punkterna vi för ögonblicket kan fastställa på den linjen är då vi själva lever som bäst och sedan med artfränder får alla sinnen bekräftade på exakt samma sätt. Resten får vi gissa oss till eller tro på. Fenomenet Gud kan i vilket fall inte bortförklara som slump.

Och vad är din poäng genom att dra in "Intelligent design"?
Citera
2016-12-10, 18:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fenomenet Gud kan i vilket fall inte bortförklara som slump.

Vilket fenomen?

Och, bara så du vet det, det är inte mycket som skulle hända utan slump.
Citera
2016-12-10, 20:20
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och vad är din poäng genom att dra in "Intelligent design"?
Intelligent design är inte vad jag talat om och inte heller något jag tror på. En förnuftig inriktning och avsikt för hela mänskligheten menar jag ändå att vi kunnat enas om. Vår naturligaste idé om att vara människa räcker. Den motsatta livsriktningen är väl vad det väl så intelligenta myrsamhället formats kring skulle jag tro.
Citera
2016-12-10, 20:44
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Vilket fenomen?
Och, bara så du vet det, det är inte mycket som skulle hända utan slump.
Fenomenet att vi kan inspireras av varandra till att överträffa sig själv för en gemensam strävan och upplevelse.
En Humanist och gudsförnekare jag råkade på av en otrolig slump sa precis tvärtom. Han blev uppenbart rädd och kände sig förföljd. Hans bakvända resonemang tidigare hade trots allt inspirerat mig men det fick jag aldrig chans att förklara. "Slumpen är ingen tillfällighet" kan jag annars rekommendera som läsning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in