Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Att USA är den onda sidan här, kan du inte förneka och det är ju därför du påstår att även den andra sidan är ond.
Nej, jag påstår att ingen sida är ond. För egen del stödjer jag Rysslands initiativ för att det är det mest sekulära alternativet och det som mest kommer respektera minoriteter, som kristna osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Och det är ju precis det den här konflikten handlar om. Men du påstår att hur kriget än slutar så kommer USA/Israel ändå ha stort inflytande över Syrien.
Så blir det förstås inte.
Jo visst kommer de det, i den meningen att Syrien inte kommer få en regering som ger Iran ökat, eller ens bibehållet, inflytande. Ibland vet jag inte hur naiv du är, men du måste väl förstå att ryssarna ser en öppning i just det här och att de vill ha något av Assad för att de ställt upp så mycket i kriget? Iran kommer tappa inflytande i Syrien när kriget är över, det är en av få saker vi kan vara säkra på. Ryssarna kommer troligtvis öka sitt inflytande i motsvarande grad. Detta kan i förlängningen leda till en del oväntade saker, exempelvis ett fredsavtal mellan Syrien/Libanon och Israel med Ryssland som medlare.
Den största osäkerhetsfaktorn är nog i vilken riktning Trump vill gå, vi får se.