Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-12-09, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Hillary vann med 2,5 mille votes? Tja, det är ju sant. Vad man glömmer i sammanhanget är att California, New York state, Illinois m.fl har en BETYDANDE folkmängd bland de röstberättigande.

Ta en jämförelse. Skulle enbart Kiruna fått rösta i svenska Riksdagsvalet, så hade det blivit RÖTT.
Om Danderyd (vice versa) BLÅTT!

Det amerikanska valsystemet kan man tycka vad man vill om. Nu är det som det är.
OM vi hade röstat i Sverige på amerikanskt vis, så hade ALLTID VÄNSTERN VUNNIT.

Tar ingen politisk ställning, bara redovisar fakta.
Om jag vore amerikan, så skulle jag rösta TRUMP.
Nu är jag inte det.
Att HRC hade fler röster är bara ett tekniskt argument, för de som skulle röstat Republikanskt är det inte mycket mening att går och rösta i Kalifornien eller NY. Och vice versa i röda stater. Hade det varit totalt flest röster som vunnit så hade valkampanjerna sett annorlunda ut. Hur resultatet sett ut om popular vote räknats vet vi inte för valkampanjerna var inte inriktade på det.
2016-12-09, 19:04
Medlem
Folket på breitbart verkar säga adjö till clownen efter hans senaste anställningar.

Love it som att se när någon har blivit rånad.
2016-12-09, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Måste faktiskt ge dig beröm, du kommer inte med samma trams som Trump och vissa av hans supportrar och säger att de där miljonerna som han förlorade popular vote delen med skulle vara av illegala invandrare.

Sedan så är det inte säkert att såssarna hade vunnit varje val just för att socialdemokraterna växte sig så pass stora tack vare att man aktivt kämpade för att förbättra det för arbetarna förr, socialdemokraterna förr går nästan inte att jämföra med hur de är idag.

Själv så tror jag inte att det valfuskats i någon betydande utsträckning. Inte för att viljan saknas eller att moralen skulle vara alldeles för hög ( på båda sidor ) utan för att det helt enkelt inte går att genomföra i större skala..

Vidare så förstår jag inte varför vissa i Clintons läger gör sig malliga över att ha vunnit popular vote. Själv skulle jag skämmas om mitt gäng vunnit popular vote men förlorat överallt där det betydde något. Det pekar ju oundvikligen på att man har gjort ett jävligt risigt jobb..

Alla inblandade har att förhålla sig till de spelregler som gäller, ingenting annat. Hade popular vote betytt någonting så hade Trump naturligtvis inte lagt allt krut i Michigan, Ohio etc etc utan snarare hamrat västkusten och New York där många republikaner skiter i att rösta för att det ändå inte betyder något i det nuvarande systemet..

För övrigt så har du helt rätt om sossarna. Mina äldre släktingar var alla livslånga sossar men skulle vrida sig i sina gravar om de såg vad deras parti står och går för numera..
2016-12-09, 19:51
Medlem
naturtvåls avatar
I detta klipp presenterar Trump sin nya kinaambassadör Terry Branstad på följande vis:

"the man who knows China and likes China" and "knows how to deliver results" through his 23 years of experience as a governor.

Speaking to the crowd following his introduction, Branstad said that it "has been a great honour and privilege to serve the people of this state", and that he's "very proud to serve America in this very important role."

Trump went on to state that foreign policy towards China must change, citing the country as responsible for half of America's trade deficit. "They haven't played by the rules, and now it's time that they're going to start, they've got to"

Källa: http://www.liveleak.com/view?i=d19_1481286116
2016-12-09, 20:35
Medlem
E.Merckxs avatar
Nu har man räknat om nästan 85% av Wisconsin:

Ed Morrissey ‏@EdMorrissey

WI recount Day 9 results: 83.43% complete. Net changes in ballots: 1254, 0.0511% of total thus far. Net change in lead: Trump +3.

Net changes of count, with original lead Trump +22,617:
Trump +553
Clinton +550
Johnson +65
Stein +62

Donald Trump +3!!! Det har kostat ca 3.5 miljoner us$ att räkna om Wisconsin, helt otroligt sanslöst.
2016-12-09, 20:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Nu har man räknat om nästan 85% av Wisconsin:

WI recount Day 9 results: 83.43% complete. Net changes in ballots: 1254, 0.0511% of total thus far. Net change in lead: Trump +3.

Net changes of count, with original lead Trump +22,617:
Trump +553
Clinton +550
Johnson +65
Stein +62

Donald Trump +3!!! Det har kostat ca 3.5 miljoner us$ att räkna om Wisconsin, helt otroligt sanslöst.

Det är egentligen en droppe i havet, tänk om det hade visat sig att Clinton/Trump hade fuskat, man bör egentligen alltid ha en kontrollräkning efter valet för att ta det säkra före det osäkra men det är endast vad jag själv tycker.
2016-12-09, 23:29
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är egentligen en droppe i havet, tänk om det hade visat sig att Clinton/Trump hade fuskat, man bör egentligen alltid ha en kontrollräkning efter valet för att ta det säkra före det osäkra men det är endast vad jag själv tycker.

Man brukar väl räkna med att alla val innehåller fusk men att det jämnar ut sig, det finns garanterat redan forskning på det.
Dessutom valfusk kan ju vara mer än att valsedels manipuleringar av olika slag.
Bättre att ha ett bra val från början.

Även om jag inte gillar varken Trump eller Hillary så måste jag säga att Trump beter sig som man förväntat sig.
Han är inte samma person nu som under valkampanjen, det är lite lustigt att folk trodde så, men det var ju därför han vann.
Grov felkalkyl av motståndarna.
2016-12-09, 23:39
Medlem
squeakys avatar
Trump says Giuliani won't be in cabinet

Sådär, Giuliani fick inte sin åtråvärda post som Secretary of state. Tydligen så hade en del affärer som kunde innebära jäv.
Citat:
Trump said Friday that Giuliani had removed his name from consideration for any position during a meeting on November 29.
Vilka finns kvar på listan? Jag tror fortfarande att Romney kommer att få posten.
https://www.yahoo.com/news/trump-says-giuliani-wont-cabinet-213230842.html
2016-12-10, 00:25
Medlem
frank-costellos avatar
Expressen kör idag en kort intervju med Sveriges utrikesminister Margot Wallström. Hon får en fråga som lyder De utnämningar han gjort hittills, till exempel en förnekare av klimatförändringar som chef för miljömyndigheten EPA, har de gjort dig mer eller mindre orolig?

Förnekare av klimatförändringar. Låter som vederbörande skulle vara en förintelseförnekare, eller någon efterlyst nazist från 2:a världskriget som numera bor i Argentina.

http://www.expressen.se/nyheter/margot-wallstrom-om-trump-mycket-oro/
2016-12-10, 01:16
Medlem
Folk kommer bojkotta den nya Star wars filmen.

Trump supporters are boycotting the new 'Star Wars' movie with #DumpStarWars

Rogue One' writers Chris Weitz and Gary Whitta compare the Donald to the Empire as a new culture

2016-12-10, 01:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Folk kommer bojkotta den nya Star wars filmen.

Trump supporters are boycotting the new 'Star Wars' movie with #DumpStarWars

Rogue One' writers Chris Weitz and Gary Whitta compare the Donald to the Empire as a new culture

Lär inte bli allt för många som bojkottar dock, de som vägrar gå lär redan ha bestämt sig innan och i värsta fall om Hollywood inte får tycka och tänka som de själva vill så är det bara bra för Europa då det kommer att leda till att europeisk film kommer att få ta mer plats på den internationella marknaden igen då Hollywood kommer att hamna i interna problem med ett nytt Hays office och annat liknande skit.
2016-12-10, 01:34
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
Man brukar väl räkna med att alla val innehåller fusk men att det jämnar ut sig, det finns garanterat redan forskning på det.
Dessutom valfusk kan ju vara mer än att valsedels manipuleringar av olika slag.
Bättre att ha ett bra val från början.

Även om jag inte gillar varken Trump eller Hillary så måste jag säga att Trump beter sig som man förväntat sig.
Han är inte samma person nu som under valkampanjen, det är lite lustigt att folk trodde så, men det var ju därför han vann.
Grov felkalkyl av motståndarna.

Sant men jag finner det mest bara komiskt att de som skrev om valfusk är de som nu skriker om att man inte bör undersöka.

Sedan rörande Trump före och efter valnatten, både ja och nej på bägge delar då det fanns de som redan 2015 sa att det fanns en risk med att han skulle vara etablissemanget i sin renhet precis som det fanns de som menade att hela valet endast var en mask för Trump där han utnyttjande att folk inte är kritiskt tänkande på samma sätt idag som för 20 år sedan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in