Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2016-12-07, 10:49
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Kan det funnits en reserv zon eller flera?
Har hittat ett område på lämpligt avstånd från Göteborg, som jag vet hade lite för mycket antenner för att vara normalt på 80-talet.
Jag hajade till över att jag kollat lite på området tidigare på Google maps men kollade igen i helgen pga filmen hundraårigen, där vissa delar spelades in i närheten.
Då hade det plötsligt dykt upp nya vägar och ett väldigt strategisk stenbrott mitt i området.

Numera finns det en civil flygfyr och en större samling "bongo-trummor" på en pinne mitt i området.
Det stället du tänker på hör ihop med Marinkommandot och kustradio, och stor knutpunkt i radionätet. Men var inga ledningsfunktioner placerade där.
Citera
2016-12-07, 20:37
Medlem
Något att fundera över...
http://www.mapant.fi/
Citera
2016-12-07, 22:03
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Något att fundera över...
http://www.mapant.fi/

Skyddsområden i Finland?
Citera
2016-12-07, 22:47
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Det stället du tänker på hör ihop med Marinkommandot och kustradio, och stor knutpunkt i radionätet. Men var inga ledningsfunktioner placerade där.
Men det är väl inaktivt sedan länge?
Citera
2016-12-12, 18:28
Medlem
Nej jag tänker inte på Greger.
Detta är större och ligger nordöst om Göteborg.
Jag känner AK och hans teorier, men detta är något annat.
Det kan iofs vara helt civilt och tom en samling förråd.
Men det fanns mycket anten-ner i området på 80-talet.
Citera
2016-12-15, 22:43
Medlem
Är ni nyfiken att gå runt omkring Försvarsmaktens anläggningar, ok.
Men fota inte och sprid, det kan stå dig dyrt.

Bryt inte sönder, förstör eller eller klottra. Reparationerna kostar skattebetalarna mycket mer än du tror.

Försök inte ta dig in i anläggningar, du kommer inte lyckas innan någon står bakom dig trots det är djupt in i skogen.
I vissa fall kan det vara bemannat utan det syns utifrån.
Citera
2016-12-16, 08:24
Medlem
Teleslingas avatar
Satt just och studerade lite brunnskartor runtom i vårt fagra land. Det verkar inte gå att länka direkt till intressanta positioner på kartan men ni kan säkert scrolla och zooma lite till intressanta platser själva. Det tråkiga verkar vara att det saknas brunnar på just sådana platser man åtminstone kunde förvänta sig att hitta djupborrade dricksvattenbrunnar.

Trodde först jag hittat en guldgruva i Sveriges Geologiska Undersökning men...har Försvarsmakten verkligen lyckats mörka alla dessa eller hittar ni något intressant jag missar?

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Citera
2016-12-16, 11:48
Medlem
Jan66s avatar
och hur tänkte du kartan ska användas ??
Citera
2016-12-16, 11:56
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexZ
Är ni nyfiken att gå runt omkring Försvarsmaktens anläggningar, ok.
Men fota inte och sprid, det kan stå dig dyrt.

Bryt inte sönder, förstör eller eller klottra. Reparationerna kostar skattebetalarna mycket mer än du tror.

Försök inte ta dig in i anläggningar, du kommer inte lyckas innan någon står bakom dig trots det är djupt in i skogen.
I vissa fall kan det vara bemannat utan det syns utifrån.

Håller med helt o hållet. Finns för många "upptäckare" som orsakar onödiga utryckningar för ronderingsstyrkan. Dessutom är larm/övervakning rätt avancerade så man blir oftast dokumenterad på något sätt.
och precis som du säger kan anläggningar vara bemannade fast det inte syns fordon i närheten, det finns en rad anläggningar som bara bemannas vid övningar. eller tillfälligt vid systemkontroller m.m
Citera
2016-12-16, 13:27
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
och hur tänkte du kartan ska användas ??

Kartan innehåller dricksvatten- och energibrunnar och det är framförallt den förstnämnda typen som finns vid samtliga intressanta anläggningar av den typ som diskuteras i tråden. Men - när jag tittar på kartan är det svårt att se några brunnar på ställen där underjordiska anläggningar förekommer enligt denna tråd. Alltså ser vi hur försvarsmakten varit riktigt duktig med att täppa till även detta "vattenhål" (ursäkta ordvitsen).

Jag hittar dock direkt en anläggning vars brunn syns på kartan. Kan du hitta några fler?
Citera
2016-12-16, 15:00
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Kartan innehåller dricksvatten- och energibrunnar och det är framförallt den förstnämnda typen som finns vid samtliga intressanta anläggningar av den typ som diskuteras i tråden. Men - när jag tittar på kartan är det svårt att se några brunnar på ställen där underjordiska anläggningar förekommer enligt denna tråd. Alltså ser vi hur försvarsmakten varit riktigt duktig med att täppa till även detta "vattenhål" (ursäkta ordvitsen).

Jag hittar dock direkt en anläggning vars brunn syns på kartan. Kan du hitta några fler?

Jo, men det är aktiva anläggningar

och vad är vitsen att söka brunnar om man redan vet var anläggningen ligger ?
Dessutom har inte alla egen brunn. Eller så ligger brunnen en bit bort.
Senast redigerad av Jan66 2016-12-16 kl. 15:22.
Citera
2016-12-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga

Tja, Både G (inte "förråds G") och S finns ju med, brunnarna påstås vara borrade 2011...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in