Vilda katter och vildkatter
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Här har nu diskuterats litet om vildkatter.
Dessa var hemska. Större än tamkatten och aggressiva utav bara den. Inte var det trevligt att som barn bege sig till utedasset nattetid med en ficklampa i nypan.
Dessa förökade sig också något rent otroligt. Jag har förståelse för att det sköts vildkatter. Inte bara under 1940-talet utan även under 1960-talet ute på landet.
Carl Widegren ansåg sig veta att det fanns gott om vildkatter i trakten. Eftersom han var gårdskarl menade han att det hörde till hans uppgift att jaga bort dessa.
Det är klart att det fanns vilda katter - och gör det fortfarande i Sverige - men det är förvildade tamkatter av allehanda raser. Inte minst har det handlat om de sommarkatter som lämnats vind för våg när folk åkt från sina sommarställen på landet och rest hem till stan. Dessa katter överlevde emellertid ytterst sällan vintrarna utan blev till föda för rovfåglar och rävar bland annat.
De svenska vintrarna var kallare förr och längre. (Sedan 1960-talet är vintern tre veckor kortare i Sverige till följd av klimatförändringar.) I Norrland har det dels varit ännu kallare vintrar, dels flera rovdjur.
Jag är själv uppvuxen i en by på landet, i Jämtland, bara en mil drygt från Helgum och någon jakt på vilda katter har inte förekommit där under 1900-talet, enligt äldre släktingar som jag frågat om saken. Däremot fanns det mer katter på landet förr eftersom nästan alla på till exempel 1940-talet hade småbruk - som Widegrens - och då också (minst) en katt för att hålla råttorna borta. (Småbrukens tid var på väg att upphöra efter kriget och 20-25 år senare var de rätt få i dessa trakter.) Dessa ladugårds- och stallkatter var ofta i sig själva halvvilda och vistades nästan aldrig inne i bostadshusen utan fick sin mat och mjölk ute i ladugårdarna och/eller stallen. Om dessa katter blev för vilda och aggressiva så avlivades de ofta snabbt och ersattes med en ny.
Det finns en egen ras som heter vildkatt som är något större än tamkatten och som är vanligt förekommande i hela Europa - på kontinenten upp till Danmark men inte i Sverige, Norge och Finland - delar av Asien och Afrika.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vildkatt.
(Tog bort den sista meningen eftersom jag upprepade mig.)