• 1
  • 2
2016-12-07, 12:58
Medlem
Snälla hjälp mig! 😊

Jag ska börja på nytt jobb som butikssäljare med Handels kollektivavtal. trivs jättebra och vet att chefen tycker jag är duktig. Ska skriva kontrakt nästa vecka. Heltid.

Jobbar nu heltid inom resturang med en lön på 23.500kr jobbar inga helger alls.

Vad kan jag begära för lön? Vill inte gå under det jag har. Handels avtal säger att jag ska ha 22.500kr med min erfarenhet.
Citera
2016-12-07, 13:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skockersmet
Ska skriva kontrakt nästa vecka. Heltid.
Hm, chefen borde väl hintat om en lön eller?

Eller har du redan tackat ja utan löneanspråk?

Har du redan börjat jobba som butikssäljare?

Det är lite rörigt att förstå vad du skriver.
Citera
2016-12-07, 13:12
Medlem
Om du inte vill gå under det du har så begär du lika mycket eller mer. Hur svårt kan det vara?
Citera
2016-12-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hm, chefen borde väl hintat om en lön eller?

Eller har du redan tackat ja utan löneanspråk?

Har du redan börjat jobba som butikssäljare?

Det är lite rörigt att förstå vad du skriver.

Hej förlåt.

Har börjat jobba men vi ska skriva kontrakt nästa vecka, har inte tackat ja till något ännu 😊 Provjobbat i 2v nu.
Citera
2016-12-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Om du inte vill gå under det du har så begär du lika mycket eller mer. Hur svårt kan det vara?

Men kan jag göra det? När det är högre än avtal?
Citera
2016-12-07, 13:21
Medlem
Citat:
Det finns inget som förbjuder dem att betala en högre lön än avtalet.
Citera
2016-12-07, 13:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Du kan begära 50k i månaden men det är ingen som säger att du får det. Det är ju en förhandling. Men om 22500 är "praxis" för någon i din position så kan det bli svårt att begära mer.

Men i ditt kontrakt som du ska skriva. Står det "lön enligt avtal" eller har du möjlighet att förhandla överhuvudtaget?
Citera
2016-12-07, 16:14
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Problemet med att löneförhandla när det kommer till jobb som butikssäljare är att de enkelt kan ersätta dig mot någon mycket billigare på stubben.

Du får nog helt enkelt bita i det sura äpplet och acceptera lägre lön.
Citera
2016-12-07, 19:49
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Du kan, men det kan bli jävligt jobbigt för arbetsgivaren när facket kommer och frågar varför du tjänar mer än dina kollegor. Då ska han lyckas motivera varför du har märkbart högre lön.
Citera
2016-12-07, 19:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Snälla hjälp mig! 😊

Jag ska börja på nytt jobb som butikssäljare med Handels kollektivavtal. trivs jättebra och vet att chefen tycker jag är duktig. Ska skriva kontrakt nästa vecka. Heltid.

Jobbar nu heltid inom resturang med en lön på 23.500kr jobbar inga helger alls.

Vad kan jag begära för lön? Vill inte gå under det jag har. Handels avtal säger att jag ska ha 22.500kr med min erfarenhet.

Här är hjälpen: http://www.lonestatistik.se/loner.as...ksbitrade-1814

Du kan kolla vad butiksbiträden (ja, butikssäljare kallas så) har för lön i Sverige och du kan förfina genom att skriva in vilken del av Sverige det gäller samt övriga lönegrundande uppgifter. Lönegrundande uppgifter är ålder, erfarenhet och kön. (välj "Filtrera").
När jag kör detta, får jag fram 21000:- när jag skriver in 21-25 år, man, västra götaland.
Sedan kommer det upp en del till, på runt 28.000:-. Kan vara folk som är "duktigare än snittet".
Men kolla där i alla fall. Du ska inte begära mindre än vad du hade på gamla jobbet, om du inte är desperat.
Citera
2016-12-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Här är hjälpen: http://www.lonestatistik.se/loner.as...ksbitrade-1814

Du kan kolla vad butiksbiträden (ja, butikssäljare kallas så) har för lön i Sverige och du kan förfina genom att skriva in vilken del av Sverige det gäller samt övriga lönegrundande uppgifter. Lönegrundande uppgifter är ålder, erfarenhet och kön. (välj "Filtrera").
När jag kör detta, får jag fram 21000:- när jag skriver in 21-25 år, man, västra götaland.
Sedan kommer det upp en del till, på runt 28.000:-. Kan vara folk som är "duktigare än snittet".
Men kolla där i alla fall. Du ska inte begära mindre än vad du hade på gamla jobbet, om du inte är desperat.

Tack! Jag har över 3 års erfarenhet och då ska man ha minst 22 500kr, men vet att nästan alla i min ålder har mindre.. Är under 25. Vill såklart inte byta till lägre lön så ska försöka få henne att acceptera det 😊
Citera
2016-12-08, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du kan, men det kan bli jävligt jobbigt för arbetsgivaren när facket kommer och frågar varför du tjänar mer än dina kollegor. Då ska han lyckas motivera varför du har märkbart högre lön.

Jag kommer ha mer ansvar än mina kollegor och har mer erfarenhet. Så då är det väl enkelt att motivera för henne? 😊
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in