Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Du måste skämta? 90 talet? Nej, lägg ner! Jag diskuterar inte ens den rapporten och inte har den något som säger ett förbannat dugg i dagsläget.
Jag påstår däremot att det finns våld och dödligt våld i nära relation i alla socialgrupper och av precis vilken man som helst.
Det kan hända vilken kvinna som helst.
Nope. Du har FEL!
Utvecklingen av dödligt våld mot kvinnor i nära relationer
RAPPORT 2007:6
I denna rapport analyseras utvecklingen, omfattningen och karaktären av det mest allvarliga våldet mot kvinnor, det vill säga de fall där våldet lett till döden. Rapporten bygger på en noggrann genomgång av
samtliga kända fall av dödligt våld mot kvinnor sedan år 1990.
Nära
90 procent av de män som dödar en kvinna i en nära relation är enligt materialet att betrakta som
psykiskt sjuka eller lider av annan
psykiatrisk problematik
Brotten begås ofta
i socialt marginaliserade miljöer
I nära tre fjärdedelar av fallen har gärningsmännen konstaterats ha allvarliga sociala problem. Eftersom de inblandade i drygt 80 procent av fallen var eller hade varit gifta eller sambor, betyder det att
en stor andel av de kvinnliga offren levde ett liv präglat av socioekonomisk utsatthet och då inte sällan i kombination med missbruksproblematik. Till exempel var en fjärdedel av de kvinnliga offren inne i ett
alkoholmissbruk.
Sociala och personliga problem förekommer ofta bland kriminellt belastade personer. Fängelsedömda har ofta haft ogynnsamma uppväxtförhållanden, dålig förankring på arbetsmarknaden, oordnad boendesituation, missbruksproblematik och dålig hälsa samt inte minst psykiska problem (Nilsson, 2002).
Denna bild stämmer även in på gärningsmännen vid dödligt våld mot kvinnor i nära relationer.
Två omständigheter skiljer dödligt våld mot kvinnor i nära relationer från annat dödligt våld när det gäller påföljdsvalet. Dels döms en större andel av gärningsmännen till rättspsykiatrisk vård,
dels får de genomsnittligt längre fängelsestraff.
https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f180009403/2007_6_utvecklingen_dodligt_vald_mot_kvinnor.pdf
……………………..
Så inte ens de längre fängelsestraffen har gjort någon skillnad på antalet mördade kvinnor per år..
Du hävdar en sak - utan källhänvisning.
Då måste jag fråga dig:
hur motiverar du dina påståenden? Källa tack!